Minden napra egy könyv

Minden napra egy könyv

5 regény, amit el kell olvasnod

Kötelezők, meg ami még lehetne

2020. november 24. - BBerni86

Hosszan lehetne vitatkozni, mit kellene az általános iskolásokkal, mint kötelező olvasmány olvastatni. Bár az Egri csillagok és A kőszívű ember fiai is közel állnak hozzám, nem a mai kiskamaszoknak valók. A Légy jó mindhalálig pedig felnőtt regény, hiába egy kisfiú a főszereplő. Annál már csak az lenne rosszabb, ha az Árvácskát adnánk a r5_55.jpgkezükbe…

5: Rowling: Harry Potter és a Bölcsek Köve – az olvasás kapu drogjának mondják, és adnék is neki egy esélyt. A kisiskolásokkal még megszerettetni kell az olvasást, nem nagy hazafias szólamokat meg szenvedést nyomni a kezükbe. A Kincskereső kisködmönt nem is értik, tele van tragédiákkal. Később ok, de 9 évesen inkább Harry Potter, aki kis árvából lesz egy varázsiskola reménysége és ráébred, mi történt a családjával igazából.r4_68.jpg

4: Fekete: Tüskevár/Hajnal Badányban – hajlanék rá, hogy Fekete István olvasását megkülönböztessem fiúknál és lányoknál. A Tüskevár jó kamaszregény, de végtelenül fiús. Két fiú nyári kalandjai vadászattal és horgászattal. Sok tájleírással. A Hajnal Badányban már szerelmi szálat is hoz, egy kislány és egy kisfiú r3_83.jpgfelnőtté válása, szerelme, miközben egy malom mindennapjaiba is beleshetünk betyár romantikával.

3: Kertész: Teleki Blanka – bár inkább lányos, van fiúkat is lekötő oldala a szabadságharccal. Egy fiatal nő története, aki egy nemes célra áldozza az idejét és a vagyonát, iskolát nyit. A szerelemben pedig a feje felett a családi átok – tragédiák jutnak boldogság helyett, hiába lesz szerelmes is. Könnyedebb, mint Jókai és érthetőbb a nyelvezete, miközben a r2_89.jpgtörténelmi kor és érzületek ebben is benne vannak.

2: Molnár: A Pál utcai fiúk – talán ez az a kötelező, amelyet még elolvasnak a gyerekek. Lehet benne aktualitást találni, közel áll hozzájuk a téma, rövid és nem kell az olvasással szenvedniük. A musicallel még interaktívvá is tehető az oktatása. r1_91.jpgA történetet pedig mindenki ismeri: a grundért megy a harc két fiúbanda között, és a kis Nemecsek feláldozza magát. Mai fejjel rájöttem, Áts Feriben is sokkal több van, mint gyerekként gondoltam.

1: Szabó: Születésnap – Szabó Magda ifjúsági regényeket is jegyez, és ez jó átmenet lehetne a komolyabb irodalom felé. Vitatkoztam magammal, hogy Abigél vagy Születésnap. Azért döntöttem a második mellett, mert könnyedebb és kevésbé ismert. Egy 14 éves lány története, aki sok tekintetben keresi a helyét a világban. Már szeretné, ha felnőttnek kezelnék, és kamaszosan beleszeret egy fiatalemberbe. Közben segít egy barátnőjének, és akaratlanul is károkat okoz. Mert sok minden nem az, aminek látszik.

A bejegyzés trackback címe:

https://regenyvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr6316299574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zachary 2020.11.25. 18:25:42

Megnéztem ezt a listát... Mintha a szerző egy kő alatt élt volna az elmúlt 200 évben. Pál utcai fiúk? Szabó Magda? Fekete István? Ezek már akkor elavult szarok voltak, amikor nekem kellett volna kötelezőket olvasni.... Azért vagyok olvasó ember rengeteg fizikai könyvvel és Kindle Paperwhitetal, mert ezeket nem olvastam.... Hányinger az összes.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.25. 19:01:29

Kisebbeknek:
Szabó Magda: Tündérlala

***
Kipling: A dzsungel könyve

BBerni86 2020.11.25. 19:09:00

Az a helyzet, hogy a magyar általános iskolákban az irodalmat használják nemzeti tudat átadásra is. Mi másért tanulnád a Pál utcai fiúkkal a hazaszeretet? Ha mai szemmel olvassuk, Áts Feri az a gyerek, aki ma példakép lenne. Vezéregyéniség, helyén van az esze és a szíve is, önerőből sikeres, még divatdiktáror is. Az különben feltűnt, hogy a halott Nemecseket ketten gyászolják: Boka és Áts?

De, amit ebből ki akarok hozni, hogy nálunk nem fognak nyugati mintára kötelezőket választani. De simán lehet, hogy rossz helyen lakom, mert most szörnyülködöm azon, milyen kötelezőket olvas a keresztfiam. Ugyanazokat, amiket én is 20-25 éve. Annyi a különbség, hogy neki a Vuk volt a kötelező, nekem még a Kincskereső kisködmön. Különben ugyanaz minden. Le is vontam a tanulságot, hogy kis lépésekben lehetne haladni, mert nem lesz nálunk forradalom a kötelezőkben.

Szerintem meg a Szürke 50 és az Alkonyat a hányinger, de én olvastam is őket. Szoktam is őket negatív példaként hozni, de szerintem csak azt lehet, amit olvasott is az ember. Ha valamit nem olvastál, honnan tudod milyen?

De summa summárum, van igazság a másik oldal véleményében is. Lenne értelme kortárs gyerekirodalmat adni a fiatalok kezébe, akár kötelezőként is. Máshol csinálják, az én környékemen tuti nem ilyen világot élünk. Így ez egy olyan lista, ami nem álomlista, hanem egy olyan, amit el tudnék képzelni, hogy meg is valósítanak. Hiába szeretnék Mészöly Ágit, Leiner Laurát, Rick Riordant, Időfutárt, stb. abból szerintem az én életemben már nem lesz semmi. Mert a kötelezők az alól a bizonyos kő alól jönnek.

De van ötletem, milyen listát írok jövő kedden. Egy olyat, ami az álom. Felejtsük el a NAT-ot, meg a realitásokat, mi lenne a kötelező, ha nem kellene nemzeti tudatot csepegtetni, csak olvasóvá nevelnénk. Ok, ez lesz a következő.

BBerni86 2020.11.25. 19:10:03

@Patreides: A dzsungel könyve is de jó ötlet! :) Köszi!

Lupy67 2020.11.25. 19:43:12

@zachary: azt, hogy ezeket nem olvastad, tükrözi a hozzászólásod. Nincs ezzel baj, még pótolhatod...

Solo_ 2020.11.25. 19:49:00

Ha már Szabó Magda, akkor inkább az Abigél.

zachary 2020.11.25. 19:55:08

@Lupy67, tudod amennyi és ahányféle könyvet én elolvastam angolul, németül, magyarul és hollandul szerintem ki tudom választani mi a jó és mi a nem. De ha ez esetleg nem lenne elég akkor az orvosi diploma és a szakirányú Ph.D. fokozat adhat kis segítséget. Neked is van még időd rendes könyveket olvasni;)

Tinuv 2020.11.25. 22:29:22

@zachary: Ezt okvetlen meg kellett tudnunk, hogy orvos, mert így mindjárt másként tekintünk önre. Röntgenszemeivel elég volt egyetlen pillantást vetnie az "elavult szarok" borítóira, hogy megállapítsa, ezek elavult szarok. Olvasni teljesen felesleges, lenézni viszont szükséges azokat, akik nem így éreznek. Talán egy-két tippet kaphatnánk ajánlott olvasmányairól? Csakhogy mi is ítélhessünk.

Tinuv 2020.11.25. 22:33:30

@BBerni86: Leiner Laurát ( SZJG)olvastam, a témája nagyon is jó, csak sajnos a megvalósítása már nem. Nem jó a nyelvezete, egysíkúak a szereplői...szóval a szépirodalmat talán nem ebből kéne tanítani, bár órán megbeszélni, hogy mik a hibái, arra megfelel.

Tom Bradley 2020.11.25. 23:40:54

@zachary: Sajnállak, komolyan. Remélem, hogy kórboncnok vagy (PhD-s!), mert élők ne kerüljenek a kezeid közé.

HP már 8 éve hetedikben volt választható kötelező a fiaméknál, a második rész.

@BBerni86: Miért NEM kéne szerinted nemzeti tudatot csepegtetni a gyerekekbe az irodalom segítségével? Hiszen a történelmünk és irodalmunk szorosan összefonódott mindig is.

Vannak nyilván nem gyerekeknek való művek, amiket most velük olvastatnak, de van egy kötelező minimum is a magyar irodalomból, amit mindenképpen ismerni kell. Nálam Egri csillagok, A kőszívű.. ilyen. HA nagyon-nagyon-nagyon nem megy valakinek az olvasás, akkor mindkettőnek ott a zseniális filmváltozata. Bár én úgy neveltem a gyerekeimet, hogy ha van mindkettő, akkor szigorúan előbb a könyv, aztán a film. Bejött, rengeteget olvas mindhárom.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 00:09:22

"Bélyeget gyűjtöttem.
Papa hozott egyszer egy kilót.
Azóta nem gyűjtök bélyeget."
/Siv Widerberg/

Ma a kétéves gyerek az okostelefonnal játszik, közben megy a tévé, a számítógép, klipek, videojátékok... A gyerekek feje telített a hangokkal, képekkel, a mindenfelől rájuk zúduló információval.
Ők már nem olvasásra születtek, papa feltalálta a szórakoztatógépet, a kiló bélyeget, ők már nem akarnak olvasással élményt gyűjteni, nem épült fel ilyen módon a fantáziájuk, nem volt rá szükségük, mindent előre megfőzve, megrágva, nyállal összekeverve megkapnak. Ezt tudják megemészteni...
...Meg esetleg a Harry Pottert, ha időben találkoznak vele, és megszeretik.
Aztán ezt vagy követi a többi, őket érdekelhető, könnyű olvasmány, vagy nem.
A Pál utcai fiúk talán, A kőszívű ember fiai semmiképpen.
Ha a Kis gyermekek nagy mesekönyvével, meg Benedek Elek Magyar népmeséivel kezdenének az olvasás elsajátítása után, nyáron, egy csendes erdei házban, kütyüktől távol... Akkor talán a Harry Pottert követné a mégjobb irodalom.
Nem azért, mert sznobnak kell lenni, hanem mert kíváncsiak lennének a világra valami finomabb, mélyebben megérteni akaró módon is.
De ma már a kütyük és a könnyen elérhető audiovizuális szemét ott van mindenhol az életükben, ők már más lények, nem olyanok, mint amilyen az ember az elmúlt ötezer évben volt. Már gyerekkorban mássá válnak.
Pár tíz éve még mindegy volt, hogy valamit százéve írtak, ötven éve, vagy a múlt évben, ha jó volt, mindegyiket élvezettel, kíváncsisággal lehetett olvasni.
Ma már maga az irodalom vált avíttá az így felnövő generációk szemében, bár volt egy közbenső szakasz is ebben a folyamatban. Amikor a tévé elterjedt, és a gyerekek már azon növögettek fel, sokan maradtak a képregénynél...
Ma már a filmek sem kötik le ezeket a generációkat, ha nincs minden percben valami akció, nem villódznak a képek, nincsenek hangos zajok, 5+1 hanggal.
Állítólag a gyors audiovizuális ingerekből is felépülhet a világot jobban, mélyebben megértő kultúra, művészet, akármi, ami nem rosszabb, mint a régi írásbeliségre (is) épülő, csak más.
Állítólag... Rremélhetőleg.

TheSaurus 2020.11.26. 07:11:52

Szathmári Sándor: Kazohinia, Gépvilág, Hiába (Jövő).

gyongyi70 2020.11.26. 08:07:25

Nem tudom, mi lenne jó, én is tévelygek, mit adjak a gyerekeim kezébe, pedig sok mesekönyvvel, szóbeli meséléssel nőttek fel, én nagyon szeretek olvasni, mégsem sikerült ezt maradéktalanul átadnom. Viszont egy idő után rá kellett jönnöm, hogy olvasnak őt, csak máshonnan, másképp. Regényeket kevésbé, de ha valami történelmi, természettudományos téma megragadja őket, akkor utánakeresnek és elolvassák, amit találnak róla. A fiam pl. sokszor meglepett a II. világháborús ismereteivel, amit így csipegetett fel. Néha egy-egy könyv is megragadja őket. Pl. a Fekete Istvántól a CSÍ-t két óra alatt falták fel és tetszést aratott. Ugyanígy Gárdonyi Én Falum novellái. A fiamnak tetszett a Pál utcai fiúk, a lányomnak nem, egyébként anno én sem szerettem, az tipikusan fiús könyv. A Potter nem jött be a fiamnak, a lányom viszont rákattant. Az Egri csillagok nem jött be, Jókai Kőszívűje sem. Bevallom, az nekem is kimaradt, mert nekünk az Aranyember volt a kötelező (azt szerettem is), de amikor tananyag volt, elővettem, hogy tudjak segíteni. Hát, felnőttként sem tetszett. A cselekmény akadozik, néha az író megáll és fontosnak érzi, hogy elmagyarázza ő mit gondol az aktuális politikai eseményekről, ami akkor lehet, hogy érdekes volt, ma már nem az, ennyi idő távlatából tudjuk, hogy semmi sem volt fekete vagy fehér. Én Jókait nem adnék 14 év alattiak kezébe, ha már romantikus irodalom, akkor, akkor Dumas-szal jobban járnának, középiskolában meg jöhet a magyar klasszikus.

BBerni86 2020.11.26. 08:49:15

@Tom Bradley: Szia!
Megint csak saját tapasztalatból indulok ki, de anno nálunk, most a keresztgyerekemnél az egysíkúság zavar. Én jobban szeretném, ha elemezni tanulnának meg. Nem kész elemzéseket bemagolni kész tanulságokkal, hanem maguk találnák meg bennük a saját tanulságaikat. Ok, hívja fel a tanár a figyelmet arra is, hogy mint magyar, mit kapunk a sztoriból, de irodalmon karakterek, formai eszközök, konfliktusok, szerkezet, stb. kapják a hangsúlyt.
Sajnos azt látom a rokon gyerekeknél, hogy bemagolja, ami a könyvben van, és annyi. Egy verssel pl. magától nem tud mit kezdeni, már ott megakad, hogy mi is kellene, hogy legyen egy elemzésben.

Plusz, én pl. imádom Jókait, az egyik szakdogámat belőle írtam. Kamaszként is faltam, de ezzel együtt is úgy gondolom, hogy az általános iskolában a regényei koraiak. Novellákat inkább.
A szépirodalom ráér középiskolában, az általánosban miért kell lexikális tudást építeni irodalomtörténetből? Ott alapozni kellene.
Ha már a keresztfiammal példálózok, idén van neki az Egri csillagok. Az anyja olvasta fel neki esténként, mert nem lehetett rávenni, hogy maga elolvassa. Anno az öcsémnek én olvastam fel több, mint felét, mert ő se akarta elolvasni. Pedig jó regény, szintén szeretem, de ha nem olvassák el, miért erőltetjük 12 évesen? A keresztfiam magától egyedül az Egy ropi naplója köteteit olvassa... A keresztlányomnál még könyvet nem láttam, maximum színezőt.

Vagyis, kérdésedre válaszolva, inkább azzal van bajom, ahogy nálunk/keresztgyerekemnél a magyarság tudatos elemzést be kell magolni, és ha mást mersz találni a Pál utcai fiúkban, már rossz jegyet kapsz.

2020.11.26. 08:54:24

Magyartanár boomer edition. Komolyan nem értem, mi értelme van egyáltalán az ilyen címmel ellátott írásoknak, de ha már muszáj, akkor miért a lehető leg-leg-legelcsépeltebb könyvek kerülnek bele? Kb mintha valaki írna egy posztot arról, hogy a három legfinomabb étel, és az lenne, hogy lekváros palacsinta, gulyásleves, pörkölt nokedlivel. Nem kell ám mindenkinek blogolnia, csak mert be van kötve a zinternet.

gyongyi70 2020.11.26. 08:56:47

@BBerni86: A fiam hangoskönyvben hallgatta az egri csillagokat, Szabó Gyula, mély , megnyugtató hangja és lassú beszédtempója garantálta, hogy 10 percen belül bealudt. :-)

2020.11.26. 08:59:31

@gyongyi70: Jókai semennyire nem való gyerekeknek, egy hatalmas tévedés, hogy általános iskolásoknak erőltetik, egyenes út az olvasás megutálásához. Mondom úgy, hogy Jókai szülővárosában születtem, a róla elnevezett gimibe jártam, szinte minden regényét olvastam, és a fiam második neve Mór :)

Ozsetan 2020.11.26. 09:06:15

A Kazohinia valóban helyet kaphatna a kötelező olvasmányok között. Különösen a behinek világát bemutató fejezet. Ez az a mű, amelyet több életkorban is szükséges volna kötelezővé tenni, nem csak olvasmányként, hanem esszé- és vitatémaként is. A világirodalom zseniális műve, tökéletesen leírja azt a világot, amelyben érdemes élni, és azt is, amelyben napjainkban is élünk. Gondolatvilága mellőzhetetlen az értelmes emberi léthez.

zirrian 2020.11.26. 10:32:27

A Tüskevárat ne. Borzalmasan unalmas, én már másodikos koromban egy nyár alatt nem tudtam befejezni úgy, hogy egyébként hetente olvastam ki egy könyvet.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 10:47:37

@shitgun: "Magyartanár boomer edition. Komolyan nem értem, mi értelme van egyáltalán az ilyen címmel ellátott írásoknak, de ha már muszáj, akkor miért a lehető leg-leg-legelcsépeltebb könyvek kerülnek bele? "

Lehet elcsépelt egy felnőttnek, de egy gyereknek minden újdonság, az ókori görög dráma is, meg a tegnapi regény is.
"Nincsenek régi viccek, csak öreg emberek vannak. Egy újszülöttnek minden vicc új" (Tabi László)

Szerintem itt már nem is az a kérdés, hogy ez vagy az túl régi, elcsépelt, vagy nem az.
A kérdés az egész olvasási kultúra jövője, hogy felváltja-e valami más a digitális smartphone-os, netflix-es, youtube-os, spotify-os, videogame-es világban.
És itt olvasás alatt nem a netes, akármilyen szakirányú tájékozódást értem, hanem irodalmat.

Egy nemzet kultúrájában meg kell lennie bizonyos alapműveknek, amelyek kiállták az idő próbáját, és amelyek összekötik a generációkat. Erre épülhetnek rá a generációk sajátos, külön élményei.
Nem csak irodalomi témában persze, zenében, festészetben, filmek területén is.

Ha ilyenek nincsenek, mitől nemzet egy nemzet? A nemzetiszínű arcmaszktól, vagy a nagymagyarország térképtől a szlovák rendszámmal futtatott, német, japán, akármilyen autón?

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 11:01:25

@zirrian: "A Tüskevárat ne. Borzalmasan unalmas, én már másodikos koromban egy nyár alatt nem tudtam befejezni úgy, hogy egyébként hetente olvastam ki egy könyvet."

Ha megemlítenél akkor ezek közül néhányat, ami szerinted megfelelő lenne...?
De gustibus..., mondja a művelt hottentotta, vagyis kinek a pap, kinek a papsajt, ízlések és pofonok, de ennek szerintem csak később lehetne jelentősége, egy 6-10-12 éves gyereknek minden iránt érdeklődnie kellene.
Az nem jó jel, ha már ilyen korban bezárul, bár ma már kora gyerekkorban, két-három évesen ott a kezében az okostelefon, tévé, internet, ez a rázúduló, kavargó információtömeg meghatározó lehet a továbbiakra, a fene tudja.
Biztosan kutatják ezt pszichológusok, szociológusok,meg mindenféle más lógusok is...

Billy Hill 2020.11.26. 11:06:39

@BBerni86: "Sajnos azt látom a rokon gyerekeknél, hogy bemagolja, ami a könyvben van, és annyi. Egy verssel pl. magától nem tud mit kezdeni, már ott megakad, hogy mi is kellene, hogy legyen egy elemzésben."

Mondjuk így belegondolva, az miért van, hogy többszázezer gyerekkel tanultatunk meg versELEMZÉST? Mindenkiből kritikus lesz? Az átlagember este leül, és jól kiértékel egy-egy alkotást? Főleg, ha a többség az érettségi után nem is vesz már a kezébe költészetet, max. prózát? A jó zenét is hallgatni kell, nem okoskodni róla közben.

zirrian 2020.11.26. 11:09:22

@Patreides: Apámtól örökölt Delfin-könyveket olvastam rengetegeg. Egy Utas Eltűnt, A Csodacsapat, Szaniszló király órája, Pöttöm Nagy Kázmér, Harmadosztályú dzsinn, ilyesmik. Ezeket én nagyon élveztem, kétezres évek elején voltam kisiskolás (egészen pontosan 2000-ben voltam elsős). Könnyen olvasható, szórakoztató művek voltak, de emellett még volt pár Pöttyös könyv is, ha jól emlékszem a Két Lottit olyan kiadásban olvastam el. Megvolt otthon a Gyűrűk Ura, azt is akkortájt olvastam el (bár ehhez kell azért a releváns érdeklődés), ill. a Harry Potter regényeket is ekkoriban kaptam kölcsön és gyorsan elolvastam azokat is.

Ekrü 2020.11.26. 11:13:55

Egy gyermek vagy szeret olvasni vagy nem.Ha szeret akkor olvasni fog Harry Potter nélkül is,ha meg nem akkor elolvas egy-két könyvet ,de itt meg is áll.Régen sem szeretett mindenki olvasni,egy osztályban 1-2 gyermek volt aki rendszeresen olvasott a többiek pedig csak akkor ha muszáj volt.A kötelezőket meg alapból utálta a legtöbb,no nem azért mert rossz hanem mert kötelező.Ha a Harry Potter lenne kötelező arra is jönnének a kifogások.

2020.11.26. 11:38:01

@Patreides: akkor elcsépelt helyett legyen idejétmúlt. Persze lehet idejétmúlt könyveket olvasni, de ha arról van szó, hogy az öt leginkább ajánlott, akkor ne olyanok legyenek, amihez egy mai gyerek már semmilyen kapaszkodót nem talál. Abigél, Tüskevár, ezekhez már semmi köze egy mai kiskamasznak, a Pál utcai fiúk meg egyszerűen kiba lehangoló, egy depressziós nyomor, én rohadtul nem fogom a kisgyerekem kezébe adni. A HP nem rossz, de az úgy volt jó, hogy a gyerekek együtt nőttek fel vele, évente egy-egy könyv, az első 1-2-3 rész kicsiknek is oké, de utána már full horror, egy kisiskolásnak szerintem nem való az egész folyam. Lehet elmerengeni, hogy milyen szuper volt a nyolcvanas években a Tüskevárat olvasni, de ez ma egész mást jelentene, egészen anakronisztikus, ma a mai, modern gyerekirodalomból kell válogatni, 2020-ban gyerekeknek a Tüskevárt meg a Pál utcait ajánlgatni szerintem merő dilettantizmus. Ezt a nemzeti összekötést meg egyszerűen nem tudom értelmezni, a felsorolt könyvek milyen nemzeti együvé tartozást generálnak szerinted? Ez egy képzelgés, ilyen nincs.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 11:50:23

@shitgun: " a felsorolt könyvek milyen nemzeti együvé tartozást generálnak szerinted? Ez egy képzelgés, ilyen nincs."

Ennyi erővel mondhatnánk, hogy minek tanulni István királyról, meg a tatárjárásról, Mátyásról stb., idejétmúlt dolgok ezek.
Fontos a közös élmény, kell legyen valami alap, ennyi.

blaubner 2020.11.26. 12:10:32

@shitgun: a fene tudja, én tizenpáréves koromban olvastam rengeteg jókait, valamit kétszer is, annyira tetszettek.
miért gondolod, hogy nem jó?

agarik 2020.11.26. 12:12:58

A Pál utcai... se anno nem tetszett, se most. Céltalan, értelmetlen, vakhitű öngyilkos-robbantókat nevelő hulladék.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 12:28:05

@zirrian: "örökölt Delfin-könyveket olvastam rengetegeg"

Na igen, a Delfin-könyvek
McGregor: Kis detektívek,
E.Nesbit: Hárman a vasút mentén,
A.Lindgren: Az ifjú mesterdetektív
Dieter Ott: Az ördöngös Caprioli
A nyikorgó idegen,
A sós sziklák völgye, Robin Hood, Kinizsi Pál, A kincses sziget, A sátán kutyája, A földrengések szigete, A titokzatos kecskebak, A repülő ember, A spessarti fogadó, A kétéltű ember...

Olvasásra ezeket is, persze... De irodalmi iskolai kötelezőnek azért többségében klasszikusokat kell adni, azután persze, hogy a gyerekek már megszerették az olvasást.
Ajánlhatnám én kötelezőnek Stanislav Lem-et, Asimovot, Frank Herbertet, Orson Scott Card-ot, Bradburyt, Brian Aldisst, vagy éppen Zsoldos Pétert...
Vagy Jack London írásait (A tengeri farkas, A vadon szava), Jókai helyett Jules Verne regényeit, Dumas (A három testőr, Monte Cristo grófja)...

De csak kell valami alap magyar klasszikus irodalom is az általánosban...?

agarik 2020.11.26. 12:34:46

@Patreides: Miért kéne hogy magyar legyen?
Ha a magyar irodalom nem tud felmutatni értékelhetőt, akkor ki kell dobni, nem szabad foglalkozni vele.

steery 2020.11.26. 12:38:03

Sokkal izgalmasabb és főként motiválóbb lenne, ha a fiatalok szabadon választhatnának olvasmányokat. Mert a kényszermunka senkinek nem öröm és az eredménye olyan, amilyen.

2020.11.26. 12:43:03

@blaubner: nehéz témákat boncolgat, bonyolult a nyelvezete, rengeteg a cselekményt megakasztó leírás, sok benne a politika, sok háttérismeretet, korszakismeretet igényel. Én rajongok érte, de tizenkevés éves gyerekeknek nem való, főleg ma nem, amikor a leírt korszak már teljesen ismeretlen. Ráadásul nincs összehangolva a töri és az irodalom, ha legalább párhuzamosan vagy összecsatolva haladnának a korral a két tantárgyban, akkor lenne értelme Jókait erőltetni, de így az átlag gyereknek csak kínszenvedés. Az, hogy te meg én szerettük, az szegényes statisztika, sajnos a többségnek egyszerűen dagályos, érthetetlen, bonyolult (általános iskolában legalábbis).

2020.11.26. 12:44:17

@Patreides: a kötelező olvasmányok terén jellemzően az a közös élmény, hogy de szar, nem akarom, utálom, minek ezt olvasni. Bár lehet, hogy ez is közösségépítő, megmagyarázná, hogy miért vagyunk ilyen depressziósak és utálkozók. Hajrá turul azért :)))))

agarik 2020.11.26. 12:48:20

@shitgun: Jókai ponyva. Szerintem is, és az irodalomtanárom szerint is.
Értelmetlen tehát erőltetni EGYÁLTALÁN. Ha a ponyvát akarják bemutatni, akkor vegyenek elő egy ponyvát, az pedig csakis friss könyv lehet, a ponyva természetéből adódóan.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 13:00:45

@agarik: Azért, mert nem magyarból a világban van majd' nyolcmilliárd, magyarból meg csak tizenpármillió, és ha mi nem őrizzük a kulturális örökségünket, más nem fogja helyettünk, azért.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 13:03:07

@zachary: "Szabó Magda? Fekete István? Ezek már akkor elavult szarok voltak, amikor nekem kellett volna kötelezőket olvasni..."

Szabó Magda nem is olyan régen a legjobban ajánlott szerzők között szerepelt az egyik legnagyobb new-yorki lapban.
Nyugaton mostanában kezdték felfedezni, köszönhetően egy jó fordítónak.

gyongyi70 2020.11.26. 13:13:42

@Patreides: Szabó Magda remek író, Fekete István is, attól még nem egyformán szerethető minden művük. A Tüskevár pl. tényleg uncsi, de az állattörténetei nagyon szerethetők.
Én egyébként még nem jöttem még rá, Mórát miért száműzték a kánonból, viszonylag modern írónak számít, nem túl terjengős, szerethetőek a történetei. Nekem az egyik örök kedvencem az Aranykoporsó. Az is persze érthető, miért az Egri csillagok Gárdonyitól, de jellemábrázolás, történetszövés szempontjából sokkal jobb regénye pl. a Láthatatlan ember.
Én nagyon szeretem Móriczot, Mikszáthot is, de nem tudom, miért ragadtunk le a Légy jó mindhalálignál, maga a szerző is kijelentette, hogy az nem gyermekregény.
Szintén nagyon jó író Német László, de nem gyerekeknek való, kamaszoknak viszont talán már emészthető.
Örkény viszont nagyon jó, Karinthy is, ők hová tűntek?!

agarik 2020.11.26. 13:17:29

@Patreides: VAN kulturális örökségünk? Előbb ezt a kérdést lenne jó tisztázni.
Az biztos, hogy a kereszténységhez semmi közünk ma, és aki mást mond, az hazudik. Akkor is, ha törvényt alkot rá, hogy kötelező kereszténynek lenni. Maximum azt éri el, hogy a többséget megfosztja az állampolgárságától.
Jó kérdés: mint keresztény ország, mikor kezdik deportálni a zsidókat? Az lesz ám az örökség...

2020.11.26. 13:17:43

@agarik: hát, akkor tévedtek, te is, meg az irodalomtanárod is :)

agarik 2020.11.26. 13:18:02

@Patreides: Mert azok értenek ám hozzá...

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 13:24:13

@agarik:
"És mégis kétségkívül van valami Jókai regényeiben, ami több a szórakoztató olvasmánynál. Amikor az ember
Jókai regényét leteszi, úgy érzi, hogy ezt a könyvet mégegyszer el fogja olvasni, ez nem egy múló pillanat eltöltése
volt. És valami elkíséri az embert ifjúkori Jókai-olvasmányaiból az életen át. Valami megfogalmazhatatlan : ,,az öröklét
vonása*'.
...
Ma Jókai elsősorban ifjúsági olvasmány és ebben a minőségében tölt be nemzetnevelő feladatot. Fenntartja a szellem kontinuitását a magyar múlttal és meséin keresztül minden új nemzedéknek átadja a X I X . század legendáját.
...
Irodalmunk nagy korának, a X IX . századnak ő a legszeretetreméltóbb alakja. Stílusából, meséiből, humorából máig is az emberre mosolyog a szeme, csupa gyermeki jóság és ugyanakkor öreges megértés, és az örök-fiatal földietlen magasba vágyódása. El nem apadó mesélő kedvével ma is ott ül betegek ágya mellett és szívesen dől a gyötrődő székének karjára : a jóbarát Jókai."
(Szerb Antal)

agarik 2020.11.26. 13:25:20

@shitgun: VAGY mivel ő szakmabeli, te meg egy dilettáns, mégiscsak TE tévedsz.

agarik 2020.11.26. 13:26:55

@Patreides: És most idetoltál egy Tekintélyre Való Hivatkozást. Pont leszarom viszont Szerb Antal MAGÁNVÉLEMÉNYÉT. Az én véleményem ugyanis más. Ahogy az irodalomtanáromé is.
Jókai egy feledhető hulladék.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 13:30:58

@agarik: "VAN kulturális örökségünk? "

Akinek van, annak van.

agarik 2020.11.26. 13:42:44

@Patreides: Gyökér, vagy mindenkinek van, vagy csak locsogsz itt össze-vissza fasiszta, aki szerint az ellenzék az rögtön nem is magyar.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 13:44:00

@agarik:

Tény, hogy véleménye mindenkinek lehet. Ízlésekről nem érdemes vitázni.
Szerb Antal viszont valóban Valaki, mivel valóban letett Valamit az asztalra (íróként is, irodalmárként is).
Ez pediglen azért lényeges itt, mert az iskolai irodalom oktatásáról beszélünk, ez a téma.
Irodalommal kapcsolatban pedig leginkább egy ilyen minőségű tudós író véleménye lehet a mérvadó, és mondjuk egy műanyagfröccsöntő kisiparosé, egy autófényezőé, vagy egy kefekötőé kevésbé.
Véleménye nekik is lehet, nyilván, de attól, hogy szerintem a gravitáció csak egy jelenség a háromdimenziós terünkben, és nem valódi erő, így nem fékezheti az univerzum tágulását, még tanácsosabb az elméleti fizikusok véleményére adni, ha a fizika oktatásáról van szó, nem az enyémre.
A Tekintély igenis számít, ha arról van szó, hogy el kell dönteni, mit oktassanak, és hogyan az iskolákban. Az a Tekintély, akinek az a foglalkozása, hogy ért az adott témához, és nem csak véleménye van róla.

2020.11.26. 13:47:21

@agarik: hát öcsisajt, ott basztad el, hogy én is magyar szakos tanár vagyok, hahahaha :) És az egyetlen darab tanárod véleménye kb annyit ér, mint egy jó nagy szellentés. Egy tanárnéni vs a teljes magyar irodalomtörténet, hát persze, biztos igaza van :)

azarcakimeghúzottegymarslakót 2020.11.26. 13:54:36

Én igazából ezt a HP mániát nem értettem sosem. Elolvastam az első kettőt, a többire már nem tudtam rávenni magam (ugyanígy voltam a trónok harcával is). Az biztos, hogy nem fogom nyomasztani a gyerekem, hogy elolvassa a HP-t, ha nagyon akarja, megteheti. Ha már világirodalom, akkor inkább egy Tolkien. A magyar művekről nem tudok nyilatkozni, mert ott csak a kötelezőket olvastam. Viszont a fent említett delfin könyveket én is szívesen ajánlom mindenkinek, én is faltam őket a 90-es években.

agarik 2020.11.26. 13:55:34

@Patreides: Szerb Antal egy SENKI, mivel 100 éve volt huszadrangú, senki-nem-olvasta írójelölt.

Tudod ki volt aki piaci alapon volt író, és emiatt tényleg jelentős? Nemes István. Szerb Antal róla bezzeg nem tud. Ahogy nem tud legnagyobb kortárs íróinkról, akikről nem meglepő módon az oktatás szintúgy nem vesz tudomást: Lőrinc L. Lászlóról és Vavayne Fable-ről.
Mert szerb antal elitista, sznob, inkompetens senki.

És had ne legyen egyenlő egy irodalom egy fizikával.

gyongyi70 2020.11.26. 13:56:42

@azarcakimeghúzottegymarslakót: Én sem, de a Gyűrűk urát sem, hát dobják már be végre azt a vacakot, oszt' jónapot. A többi csak időhúzás.

agarik 2020.11.26. 13:56:59

@shitgun: Én meg a gyíkemberek feje. Baromarc, mi BIZONYÍTJA hogy irodalomtanár vagy? Egyébként is max odáig jutsz vele hogy a szakma akkor vitatkozik a kérdésben.

Így a Te véleményed annyit SEM ér mint a szellentés a szélben!

agarik 2020.11.26. 14:02:53

@azarcakimeghúzottegymarslakót: Tolkien hosszú, összetettebb. Az Egri Csillagokkal versenyeztethető.
A HP egy könnyű olvasmány. Tudod, amilyet kisebbek is el tudnak olvasni?

Sok sznobot ideette a fene.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 14:08:24

@gyongyi70:
"A Tüskevár pl. tényleg uncsi"

Én szerettem, és a Téli bereket is.

"Én egyébként még nem jöttem még rá, Mórát miért száműzték a kánonból"

A Kincskereső kisködmön régen kötelező volt, de meghal benne a kisfiú huga torokgyíkban, szóval nem egy kilencéveseket feldobó regény.

"Örkény viszont nagyon jó, Karinthy is, ők hová tűntek?!"

Örkény abszurd humorát az iskolában egy bizonyos kor alatt nem hiszem, hogy megértik.
Karinthy Röhög az egész osztálya jó lehetne, az Így írtok ti nagyobbaknak való, akik már ismerik a paródiák eredetijét, az Utazás a koponyám körül szintén nem egy gyerekregény az agydaganat-témával, az Utazás Faremidóba és a Capillária úgyszintén nem gyerekkönyv.

gyongyi70 2020.11.26. 14:14:21

@Patreides: Miért nem? Szerintem természetellenes, ahogyan ma próbáljuk a gyerekeket elzárni a haláltól, miközben nem védettek ellene, olykor 9 évesek is meghalnak, vagy a nagyijuk, vagy a szüleik vagy akár a kutyájuk. A halál fájdalmával irodalmi műben találkozni, feldolgozása az író szemével katartikus is lehet.
Örkénynek nem csak abszurd humorú művei vannak, lehet keresgélni a novellái között.
Karinthytól én épp a Tanár úr kérem-re gondolok, a Jó tanuló felel vagy a Rossz tanuló felel ma is abszolút átélhető élmény minden kisdiáknak. :-)

2020.11.26. 14:17:25

@agarik: nem, te csak gyík vagy. Az irodalomtanárod sem létezik, te meg egy beszélő segg vagy: ) Ennyi erővel :) Ha azt nem érted meg, hogy az egy darab tanárod hülye véleménye nem evidencia, akkor ostoba vagy, mondjuk épp annak is tűnsz, egy butább gimisnek. Véletlen nincs egy fizikatanárod, aki szerint a gravitáció nem létezik? Mert akkor mindjárt lebegni fogsz, kismajom :)

2020.11.26. 14:18:54

@agarik: jó, most esett le, hogy baromkodsz, vévijen fébül meg L.L. Junior, ja nem, öööö László, hát jól nyomod a poént kiskretén :)

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 14:23:35

@azarcakimeghúzottegymarslakót:
"Én igazából ezt a HP mániát nem értettem sosem. Elolvastam az első kettőt, a többire már nem tudtam rávenni magam"

A Harry Potter első négy része könnyen olvasható, érdekes, a maradék három... Nem a szívem csücske, nem is ajánlanám itt a témában.

"Ha már világirodalom, akkor inkább egy Tolkien."

A Babó (Szabó Magda néhai férjének fordításában) valódi kis meseregény, teljesen más, mint a késöbb (Réz Ádám és Göncz Árpád által) magyarra áttett Gyűrűk Ura.
A Hobbit címen újabban megjelent újabb fordításban .nem olvastam, de nyilván megmaradt mesekönyvnek.
A Gyűrűk Ura nem egy hétvégi olvasmány, annak a világába tényleg el kell merülni, ahhoz egy influenzás vagy bárányhimlős karantén kell (koronavírusost inkább ne). És nem ezen a regényen fogja senki megszeretni az olvasást, ez jóval a HP után jöhet majd, valamikor.
A többi Tolkien regény közül a Szilmarilok az, ami még említésre méltó, de az meg csak annak érdekes és olvasható, aki már oda-vissza elolvasta a Gyűrűk Urát.
One ring to rule them all...

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 14:38:57

@gyongyi70: "Miért nem? Szerintem természetellenes, ahogyan ma próbáljuk a gyerekeket elzárni a haláltól, miközben nem védettek ellene, olykor 9 évesek is meghalnak, vagy a nagyijuk, vagy a szüleik vagy akár a kutyájuk. A halál fájdalmával irodalmi műben találkozni, feldolgozása az író szemével katartikus is lehet. "

Egy bizonyos kor felett, lehet. De a kilencéves kor szerintem még messze nem az a kor, ott még találkozzon ezzel a Hófehérkében, meg a Jancsi és Juliskában, meg a Piroska és a farkasban.
Én gyerekkoromban olvastam két Kosztolányi novellát, az egyik címe talán a Fürdés volt, a másikra nem emlékszem, de arról szólt, hogy a papa a kisfiával játszik valami falovacskával, vagy hintalóval, és a fából kiálló szöggel a gyerek játék közben nyakonszúrja a papát a nyaki ütőerénél, és kampec.
Nem volt egy tündérmesés élményem egyik novella sem akkoriban.
Amúgy meg nyaranta, amikor a nagymamáméknál töltöttük a szünidőt, minden falon keresztek, meg megfeszített Jézusok lógtak, minden héten valami temetésen jártunk vele sírkövek, meg koporsók (meg hogy ez a padláson akasztotta fel magát szerelmi bánatában, az meg a szőlőben, és hogy rohadt le a fáról hetek múlva) és hát az sem volt egy hepi-dizsi-fanta élmény.

2020.11.26. 14:48:20

@gyongyi70: az, hogy olykor kilenc évesek is meghalnak, a legkevésbé sem jelenti azt, hogy a halál témájával kéne nyomatni a kilenc éveseket, a kettő között nulla logikai kapcsolat van. Ezeket a klasszikus magyar nyomornovellákat és regényeket egyáltalán nem kéne kicsiknek erőltetni, egyszerűen nem nekik való, defektusokat, szorongásokat okozhat. Ki az a marha, aki a halállal akarja traktálni a kilenc éves gyerekét?

2020.11.26. 14:51:25

@Patreides: a kereszténység egészen konkrétan halálkultusz, kezdve a fő jelképükkel, a keresztnek nevezett kínzóeszközzel. A gyerekeket a lehető legmesszebb kell tartani az úgynevezett kereszténységről. A mai napig emlékszem a szörnyű, évekig kiható élményről, amit hittanon, a hittankönyvből szedtem össze általános iskolás koromban, egy kis "tanmese" volt arról, hogy egy kislány, akit nem szerettek a szülei, a vasútállomáson a vonat elé ugrott. Ilyenekkel mérgezik az úgynevezett keresztények a gyerekeket.

encir 2020.11.26. 15:16:09

Klassz azért, ahogy itt vitatkoznak, akik életükben jó, ha húsz könyvet elolvastak és marha büszkék rá, hogy a Gyűrűk ura meseregény is köztük van (képregény nem ér).

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 15:28:05

@encir:
Kíváncsi lennék, te melyiket ajánlanád kötelező olvasmánynak általánosba, a Varázshegyet, vagy talán a Háború és békét?

gyongyi70 2020.11.26. 16:07:27

@shitgun: nem, ne traktáljuk halállal őket, ezért Kincskereső helyett Vukot olvasnak, ami úgy kezdődik, hogy a főhősnek legyilkolják a szüleit, testvéreit, egyedül marad, majd a regény végén a szeretett nevelőapja s meghal. És most mindegy, hogy róka, nem róka, az olvasónak Vuk a főhős, akivel azonosul, és képzeld, nekem ez volt az első nem mese olvasmányom, még olvasni sem tudtam, anyukámnak kellett legalább 50-szer felolvasnia, annyira szerettem. attól, hogy rossz dolgok is történtek benne, csak igazabb és szebb lett. Karak halálának leírását ma is megkönnyezem.

2020.11.26. 16:10:56

@gyongyi70: "És most mindegy, hogy róka, nem róka" - pedig de, ez éppen a lényegi különbség, egy beszélő róka halála ugyanis egészen más, mint egy kisgyermek halála (regényben). A gyerekek így tudják feldolgozni a témát, mesealakokkal, jól érzékelhetően nem emberi, nem valóságos környezetben. Egy nagyon is realista Kosztolányi novellában ez egészen más.

gyongyi70 2020.11.26. 16:19:03

@shitgun: Nem, nem más. A halál attól függ, mennyire érzed közel magadhoz azt az irodalmi alakot, aki meghal. Ezért reagálunk másképp egy főszereplő, pozitív hős halálára, akit a regényen keresztül megszerettünk, mintha pl. egy rossz szereplő hal meg. A Vuk és más állatregénye, ahol a főszereplők az állatok, de emberi tulajdonságokkal felruházva, belső monológokkal, emberiessé válnak az olvasó szemében, ezért szimpátiában, szeretetben nem tesz különbséget.
A Kincskeresőben a kislány mellékszereplő. A halála szomorú, de nem annyira szörnyű, mint amikor az egyik főszereplődet veszíted el.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 16:36:18

@gyongyi70: A Kincskeresőt 8 (más kiadásban 9) éven felülieknek ajánlották a könyv borítóján, a Vukot meg 10 éven felülieknek.

gyongyi70 2020.11.26. 16:39:40

@Patreides: ehhez képest most sok helyen ezt olvassák másodikban. Csakhogy a regény nem olyan cukormázos, mint az amúgy nagyon zseniális rajzfilm.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 17:00:23

@gyongyi70:
Én emlékszem, mit olvastam második előtt a nyári üdülésen: Kern András papája, Kern István regényét ( Csata a hóban).
Azóta sem találkoztam a könyvvel, a gyereküdülő könyvtáráé volt.
Másodikban számtanórán a pad alatt meg Karl May-tól az Ezüst tó kincsét. Meg valami magyar népmesében Lelléről, a kísértő szellemről... Azután este sokáig nem mertem kimenni az udvarra. :)
Aztán a Balatonon A kis detektíveket (Delfin-könyvek).
De később az iskolák közötti olvasási versenyen (???) a Kincskeresőből kellett mindenkinek felolvasni.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 17:34:29

@gyongyi70:

Gondolom, nyilván az 1981-es Dargay féle rajzfilmre gondolsz, mert a 2008-as förmedvény gyakorlatilag nézhetetlen.
Bár igaz, az nem is az eredeti sztori, hanem egy folytatásból készült, de simán hullagyalázás.
A 81-es rajzfilm meg szerintem akkor lenne cukormázas, ha csillámpónik is szerepelnének benne, így csak egy kisgyerekeknek szóló rajzfilm a felnőtteknek is szóló regényből.
(Bár nekem nem kisgyerekként is tetszett, cukormáz vagy oda..)

gyongyi70 2020.11.26. 17:38:14

@Patreides: Én is szeretem a Dargay filmet, csak úgy vélem, sokan az alapján ítélik meg a regényt is. Pedig a regény nagyon szomorú, sokszor brutálisan életszerű leírásokat tartalmaz a halálról, elmúlásról. Természetfilm jellegű, ahogy leír néha dolgokat, valószínűleg azért is szerettem bele, a természetfilmeket is nagyon szeretem.

encir 2020.11.26. 18:26:13

@Patreides: A kicsiknek akár a Mazsolát vagy a Futrinka utcát is ajánlanám vagy egyéb Bálint Ágnes könyvet, nagyobbaknak Halasi Mária könyveit, Az utolsó padban, Egyszer csak csöngetnek. Ezek olyan érzékenyítő könyvek, mint a Kincskereső, csak nem olyan szomorúak. Nagy Katalin: Vakarcs, Vakarcs vakációja. Iskolás gyerekek mindennapjairól szólnak. Felsősöknek még gondolkodom. De ha nem a legmagasabb szintű irodalom a cél, hanem az olvasás megszerettetése kezdetben, a pöttyös-csíkos könyvek épp jók. Kertész Erzsébet könyvei, amit a cikkíró is említett.

encir 2020.11.26. 18:31:20

@encir: Ja és a Harry Potterben nem épp az van, hogy Harry szüleit kegyetlenül meggyilkolták és ő egy szenvedő kis árva?
Erich Kästner A repülő osztály is kiváló írás.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 18:37:09

@encir:

Hatévesen nekem a Brumi a Balatonon (Bodó Béla) volt a kedvenc olvasmányom.
Amúgy, négy éven felülieknek. :)

( lovaseva.blog.hu/2009/09/14/ki_is_hat_az_a_brumi )

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 18:43:12

@encir: "Ja és a Harry Potterben nem épp az van, hogy Harry szüleit kegyetlenül meggyilkolták és ő egy szenvedő kis árva? "

Tulajdonképpen nem, mert egyrész marha jó természete van, és nem szenved, másrészt meg nem is tudja, hogy meggyilkolták őket, valami balesetet mondanak neki kiskorában.
Amikor meg bekerül az iskolába, ott vannak a barátai, meg a sok kaland...
Az utolsó három könyv már egyre sötétebb (tulajdonképpen a negyedik végétől, amikor Cedric Diggory...).

encir 2020.11.26. 18:57:35

@Patreides: Hát azért szenvedett ő igencsak a Dursley-któl.
A Brumi is aranyos történet, igen. Van azért bőven jó magyar gyerekirodalom.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.26. 19:01:25

@encir:

Úgy értettem, hogy azért Harry nem egy "Árvácska", izzó parázzsal a markában.

encir 2020.11.26. 19:06:04

@Patreides: Oké. Én is szeretem a HP-t, pedig 30-on felüli voltam, mikor olvasni kezdtem. Az egri csillagokat meg 10 évesen, mert bosszantott, hogy a szomszéd kisfiú már 9 évesen olvasta. Ez volt az első regényem, addig csak meséket és az Aranygyapjú mitológiai gyűjteményt olvastam.

Tinuv 2020.11.26. 21:13:40

Tom Sawyer kalandjai.

vackor1 2020.11.26. 21:38:03

@blaubner: Mert Jókai ( nyelvezete ) "nehéz", Mikszáth , Móra, Móricz , Gárdonyi vagy Verne , May ( de akár Fekete is , csak őt általában más témákon keresztül ismerjük ) sokkal élvezhetőbb stílusban írt és bár Jókai sokkal alaposabb volt egzakt, tudományos témákban, de ezzel kissé szárazabbá is tette a regényeit. Verne műveiből is sokat lehetett akkoriban okulni/tanulni , ismeretet szerezni, de sokkal olvasmányosabb volt Jókainál , Mikszáth pedig olyan ízesen írta meg a régi, vidéki/kisvárosi emberek életét , hogy nem akartad letenni a könyveit , míg Jókai hasonló témájú műveit szeretted ugyan, de nem feltétlenül szórakozásként élted meg , inkább a téma érdekessége miatt olvastad. Természetesen csak szerintem.. :)

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.27. 10:16:09

@vackor1: "Mert Jókai ( nyelvezete ) "nehéz", Mikszáth , Móra, Móricz , Gárdonyi vagy Verne , May ( de akár Fekete is , csak őt általában más témákon keresztül ismerjük ) sokkal élvezhetőbb stílusban írt"

Persze a nem magyar nyelvű írók esetében összetettebb a dolog, hiszen ebben az esetben a nyelvezet a fordítótól is függ. Karl May regényeinél például Szinnai Tivadar nem csak könnyen olvasható stílusban fordította, de "az ifjúság számára" át is dolgozta az eredetit, kivágta a szerinte unalmasabb vagy nem a szocialista magyar ifjúság szemének való részeket.Sőt, llítólag néhol ennél is tovább ment, simán átírt teljes részeket May műveiben.
Kosáryné Réz Lola - gondolom hűségesebb - fordítása viszont a mai olvasónak már kissé régiesebbnek tűnhet, talán kicsit nehezebben is olvasható így az egész. (Persze, nyilván, Jókai stílusa régiesebb, ez kétségtelen.)
De hát Arany Shakespeare fordításai sem mai nyelven íródtak, nem is beszélve mondjuk Balassiról
(Ellenséget látván örömmel kiáltván
õk kopiákot törnek,
S ha súlyosan vagyon az dolog harcokon,
szólítatlan megtérnek,
Sok vérben fertezvén arcul reá térvén
ûzõt sokszor megvernek.)

De azért érthető szöveg ez is, mi szerencsésebbek vagyunk, mint az angolok, akik Shakespeare nyelvét időnként nehezen, vagy egyáltalán nem értik egy színházi előadás közben.
Ehhez képest Jókai nyelvezete smafu, egy könnyű nyári pancsi a Balatonban.

vackor1 2020.11.27. 10:44:21

@Patreides:
Az idegen nyelvűekről írottaid helytállóak , és érdekes volt ilyeneket olvasni Szinneiről, ezeket nem tudtam , lehet eredetiben is el kellene olvasni Winnetou-ék történeteit. :)
Balassit ( is ) kifejezetten jó olvasni, máshogy ízes , mint a 19. századi nagyjaink és ahogy írod : tökéletesen érthető, ellenben az angol ( hüjjjék, hüjjjje angolok, enyveskezű autónepperek :)) ) kortársával.. :)

Zárójelben: azért három évszázaddal Balassi után is is tudott mai szemmel/a mostani ifjúságnak érdekesen írni egyik-másik zsenink, mondjuk pl. Petőfi.

"Befordúltam a konyhára,....Aligha meg nem igézett!...Alvó szívem meggyúladott." :)

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.27. 11:02:09

A régies, bibliai stílusú szövegek meg duplán kacifántosnak tűnnek manapság, magyarban is, angolban is.
Egyrészt az avíttságuk miatt, másrészt a speciális vallási jellegük miatt. (És teremté, és látá, stb.)
Károli Gáspár bibliafordítása még könnyebben is érthető
"A föld pedig kietlen és puszta vala, és setétség vala a mélység színén, és az Isten Lelke lebeg vala a vizek felett.
És monda Isten: Legyen világosság: és lőn világosság."
, mint Károli valamelyik saját megfogalmazású szövege:
"Bizonynyal tudom és semmit sem kételkedem, hogy ezen mi munkánknak, minekutána emberek közé az kimegyen, sok irigye és sok rágalmazója lészen. Mert miképen az testet követi az árnyék, azonképen a virtust az az a jóságos cselekedeteket követi az irigység."
A vizsolyi Bibliát 30-40 éve kiadták közel faximile kiadásban, de kíváncsi lennék, hányan olvasták végig azok közül, akik megvásárolták. Mert ahogy látom, nem csak a nyelvezete régies, de maga az írásmód, a szavakban a betűk, a nyomtatott szöveg dekódolása is nehézséget okozhat.
Pedig, ha így haladunk, holnap akár ezt (úgy értem, ezt a kiadást) is kötelezővé tehetik az iskolákban. :)

Nekem különösen tetszett Mike Batt (több, mint félig) tréfából kitalált saját vallása, és annak parancsolatai, amelyek egyrészt a régies angol bibliai stílust és nyelvet parodizálják, részben meg csak úgy viccesek.
Viszont a komoly része az egésznek az, hogy megengedő, mindegy, hogy hisz-e valaki egy teremtőben, vagy nem, a "vallása" mindenki előtt nyitva áll (erre utal a "vallása" neve is: Van-Nincsizmus). Persze, nyilván, játék az egész.
De a nyelvezet az érdekes, a "you" helyett használt "thou", meg az igék végére odrakott "eth"-ek és "est"-ek, a "shalt be"-k és a "canst"-ok...
www.isnt-ism.com
Különösen vicces a 11. pont.
"És tiltott tenéked a te szomszédod felesége hacsak a szomszédod tenéked meg nem engedi, vagy a te szomszédod kecskéje. Ha a te szomszédod kecskéje engedélyt adand, akkor megkévánhatod a te szomszédod feleségét."
:)

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.27. 11:07:48

@vackor1: "lehet eredetiben is el kellene olvasni Winnetou-ék történeteit"

A rendszerváltás után kiadták Karl May regényeinek a Kosáryné Réz Lola-féle fordításait.
süti beállítások módosítása