Minden napra egy könyv

Minden napra egy könyv

Cselenyák: Tiszta szívvel

József Attila életregénye 1.

2023. október 15. - BBerni86

tiszta_szivvel.jpgFülszöveg: 

Az ábránd felrepít, a valóság visszatart.

„A név létezik, sőt, Attila nem is akárki, híres világhódító volt! S ebből erőt merít, szirmot bont benne a meggyőződés: nagy jövő előtt áll, maga is híres ember lesz, tehát a nevére büszkének kell lennie!”

A lenyűgöző regényes életrajzban felelevenedik az ikonikus költő életútja. Egy magányos, őszinte fiú hatalmas küzdelmet vív a szegénységgel, önmagával és a saját tehetségével.

Ki volt József Attila a versein túl?
Mit mesélnek a kortársak, mit árulnak el róla a saját levelei?
Hogyan ragyog fel a zsenialitás a magányos sötétségben?

Cselenyák Imre hatalmas kutatómunkával megírt regénye testközelbe hozza az olvasókhoz a magyar irodalom nagy alakját.

Annyit ártottak neki, hogy halhatatlan lett.
Mélyedj el a sorsában!

„Szerintem a József Attila életét bemutató regény jól sikerült. Én tisztelettel gratulálok a nagy és alapos munkához Cselenyák Imrének.”
– Asperján György, író –

Szerintem: 

Cselenyák Imrétől már olvastam jó költői életrajzot. Az Aranyról készült duológiája nagy kedvencem, és listán van a

Tinódiról, Petőfiről írt kötete is – idén Petőfi-év van, szóval az a friss megjelenés. Elkalandoztam, mert a jelen történet József Attiláé.

Az első benyomást az adta, hogy mennyire igényesen szerkesztették és építették fel a kötetet. Szépek az elválaztó blokkok a József Attila-szobor képével. Jól tagolt, levegős, de nem mesterségesen felpumpált oldalszámokkal. Különben jól megy a polcon az Arany-kötetek mellé, a kiadó odafigyel, hogy ilyenkor hasonló legyen a design.

A második benyomás, hogy a gyerekkor most is sokkal jobban megfogott, mint a felnőtt évek bemutatása. A kisgyerek mindennapjai, a mama alakja és a testvérek közti kapcsolat, az a mélyszegénység, amit igyekeztek túlélni. Sodort magával, érzelmekkel teli és filmszerű. Vannak nagyon eltalált, retinába égő képek benne. Ami nekem leginkább megmaradt, ahogy Attila arckifejezését elkapja szavakkal. Az a mély, gyűlölettel és fájdalommal teli gyermeki nézés. Bevallom, még a borítóra is visszanéztem, és ezt kerestem benne.

Nagyon szerettem, hogy nincs idealizálva a család vagy a költő. Cselenyák mert gyarló embereket írni, akiknek bűneik és vétkeik vannak. Le is voltam sokkolva, amit a József-család nőtagjairól megtudtam. Az valami egészen beteg, ahogy Jolán második házassága alakult Etussal bővítve. Van is bennem kérdés, hogy a lányokkal mi lesz. Mert azt tudom, Attila története hogyan tart a sínek felé. Azt is tudom, Juhész Gyula ki mellett fejezi be és milyen élete lesz. De a József-lányok, nekik nem tudom az utóéletét, és itt olyan történetük volt, hogy elő is jött a kutatási kedvem, hogy megnézzem, mi lesz még. Egyelőre megálltam, lesz még része a kötetnek, és nem akarom előre lelőni magamnak az eseményeket. Mert azon nem tudok meglepődni, Attila szerelmi hogyan alakulnak, vagy pl. ebben a kötetben az egyetemi tanulmányai. De az újdonság erejével hat, és szinte bulvárosan szórakoztató, hogy a nővérei sorsa miképpen gabalyodik.

A fiatal felnőtt Attila története kevésbé filmszerű, sokkal több benne a politika. De az érzelmi élete is egészen más hatást kelt. A gyerekkel együtt tudtam érezni, a fiatalember érzelmeivel már nehezebben azonosultam. Az sem segít, hogy az a proletár költő vonal, ahova tart, nem fog meg. Ahogy belegondolok, a verseiben is azt szerettem, ami személyesebb és fájdalmasabb. A fű kinő utánad, a szükségét végző vad gyámoltalansága, vagy az igazat mondani, és nem csak a valót. A vátesz-sors nálunk nekem Petőfi sajátja.

Ha már a verseket emlegetem, nagyon szerettem, ahogy egyes versek prózába át vannak ültetve. Egészen olyan, mintha látnánk, mi és hogyan ihlette meg a költőt. Ezektől egy plusz irodalmi mélysége lesz a szövegnek, és játékosabb is tőle.

Fecseg a felszín, hallgat a mély – itt kiteszem a pontot, és megadom az esélyt, hogy felfedezze mindenki magának a történetet. József Attila pont az a költő, akinek a verseit is jobban értjük, ha magát Attilát jobban megismerjük. Ezt pedig meg tudja adni Cselenyák-kötete.

Idézet: 

A megfelelő szavakkal sok mindent vissza lehet adni. Ha a legtökéletesebb költői jelzőket, hasonlatokat, metaforákat, allegóriákat használod, csodásan tudsz láttatni.

A bejegyzés trackback címe:

https://regenyvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr8118235055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása