Minden napra egy könyv

Minden napra egy könyv

King: Csontkollekció

2022. július 20. - BBerni86

csontkollekcio.jpgFülszöveg:

Békésen pihen tóparti nyaralójában családjával, amikor fergeteges vihar kerekedik, kitombolja magát, majd elvonul. És akkor leszáll a köd. Egyre közeledik, és furcsa csápok, nyúlványok, tapadókorongok kúsznak elő belőle, és amit megragadnak…

A klubban kártyázik, de hiányzik egy játékos. Sebaj, az ott ülő jól nevelt idegen felajánlja, hogy beszáll. Csakhogy nem hajlandó kezet fogni bemutatkozáskor. Ez a gesztus ugyanis végzetes következményekkel járhat.

Megrendeli a tejet, narancslevet, hisz milyen jó is az, ha házhoz szállítják! Hajnalban jön a tejesember, és lerakja az ajtó elé az árut… ja, hogy esetleg földúsította az üvegek tartalmát? Talán mégis jobb, ha elugrunk a boltba!

A kimeríthetetlen fantáziájú Stephen King vérfagyasztó történeteinek újabb kötete garantálja, Kedves Olvasó, napi borzongásadagját. Nyugodt álomról azonban szó se essék!

Szerintem

Ez a novellás kötet jó példa arra, hogy

a horror mennyi arcot tud ölteni. Szinte mintegy, milyen zsánerrel társul, lehet egy történetet vérfagyasztó irányba elvinni. Volt itt fantasy, thriller, sci-fi és romantikus is – és mind eljut a sikolyok földjére.

Azt különben nem találtam meg, mi a kötet szervező elve. Annyiféle szín és zsáner keveredik benne, hogy teljes a kiszámíthatatlanság. A történetekben nincs közös elem, és másként jön el bennük a rettenet. Van, ami az emberi pszichében zajló változásokkal, más szörnyekkel, némelyik emberi rémekkel ijeszt. Valahol szerettem is, hogy ennyiféle a kötet, de azért nem bánnám, ha tudnám, miért ezek kerültek be a Csontkollekcióba.

Nem tudom azt sem mondani, hogy mindegyik egyformán tetszett. Volt olyan is, amit annyira untam, hogy valósággal szenvedtem vele. A tejesemberes ilyen volt, csak egy ponton kaptam fel a fejem. Az üres tejesüvegnek tűnő, gyilkos gázzal teli üvegnél – azért az szép bosszú, ha nem rendelsz semmi tejterméket… De ez is teljesen rendben van, nagyon ritka az olyan novellás kötet, amiben minden tetszik.

Plusz, egy vastag kötetről beszélünk. Magamon azt vettem észre, hogy nem tudom egymás után olvasni a történeteket. Akkor belefáradok – így én történetenként pihentettem és olvastam kicsit mást. Úgy sokkal jobban elkülönültek a fejemben a sztorik és jobban értékeltem őket.

Megvannak azok az elemek, amelyek klasszikus King fordulatok. Előkerül az írás témája, az különben az egyik kedvenc történetem. A rugalmas golyó balladája. Az író meséje, aki a megőrülésről írt és maga is szép lassan megőrült. Jó tempóban egyre közelebb jön a pusztulás, ami a végére be is következik. Még némi humor is csillan benne, miközben King mesterien hozza, hogy amikor még az abszurd helyzeten mosolygunk, akkor is érezzük a tarkónknál azt a hideget, mert jön a veszély és ott vannak a baljós jelek…

Már itt bukkan fel démoni autó – és nem Christine, bár az nekem a King örökzöldek között van. Ez Otto bácsi kocsija.

A Káin ébredése a lövöldöző egyetemistával az eminens fiú történetét juttatta eszembe, bár azért vannak külön motívumok bennük.

A Köd a szörnyeivel – tisztelgés Lovecraft előtt? Simán beleférne. Ijesztő, ahogy a ködben ott vannak a szörnyek és hozzák magukkal a véres horror jeleneteket szétszaggatott emberekkel. Sok a rejtély: honnan jöttek, mik ezek? De, amitől nagyon King is. Hogy egy kis család van a középpontban. Az apa, aki a gyerekét akarja nagyon menteni. Az, hogy van egy pont, ahol nem is a szörnyek a legijesztőbbek. Hanem a vallási fanatikus asszony, meg amit ő művel az emberekkel. Nagyon igaznak tudom elfogadni, hogy amit az ember képes tenni a másik emberrel, annál nehezebb borzalmasat kitalálni. Itt is ezt láttam. Különben ebből film is készült, és mai napig megüt a film vége. Itt elmosolyodtam, hogy azért ez még King derűsebb korszakában született. Ma már szerintem úgy fejezné be, mint a filmen – az apa mindenkit agyonló, majd kiszáll, hogy ő maga a szörnyek közé sétálva vesszen oda. De akkor jönnek a katonák, végeznek a lényekkel és oszlani kezd a köd. Nyomorult pasi meg nézhet szembe azzal, hogy minden szerette oda… alig múlt pár percen. A kisregényben viszont nincs ilyen, túlélnek, menekülnek, és ugyan nem jönnek a katonák, küzdeni kell tovább és haladni az úton, de még van reményük és haladnak.

Még 3 van, ami nekem kiemelkedett:

A Jaunt, amit George R.R. Martin történetnek is elhinnék, annyira jól működő sci-fi. A teleportálás köré írva, megint van család benne, és valahogy érezni is, hogy valami ilyesmi lesz a vége, de akkor is fájdalmas, amikor szembesülünk a történtekkel.

Az Istenek szövegszerkesztője, ami szintén kissé humorosabb oldalról fogja meg a horror világot. Megint van egy író karakter, aki az életét kezdi el átírni. Különben azon kevés történet egyike, aminek kifejezetten pozitív befejezés jutott.

A Túlélő típus, amire még nem is nagyon találok szavakat. Kb. lesokkolt. Már az elején megfogott az erőteljes narráció, az antihős megelevenedő múltja. Nem is lehet szeretni sebész hősünket, aki aztán az orvosi pálya szégyene, de akkor is durva, ami a repülőgép zuhanása után vár rá a lakatlan szigeten. Nekem már a madarak levadászata és zabálása is ütötte a tűréshatárom, de ami utána jött… És mégis, csak olvastam tovább és tudni akartam, mi lesz. Nem kapcsolta úgy le a felfogóképességem, mint az Amerikai psycho, azért annyira messzire kevesen mennek el, de ennek is megvan a maga undorítóságában letehetetlen volta.

Továbbra is tartom, hogy King van annyira jó novellákban, mint regényekben. Ahogy azt is láthatjuk, ebben is, hogy mennyire visszatér motívumokhoz, helyszínekhez. Tényleg, azt eddig nem említettem. Jó pát történet helyszíne Castle Rock. Jártunk már párszor ott Kinggel, nem igaz?

A bejegyzés trackback címe:

https://regenyvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr9917869567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása