Minden napra egy könyv

Minden napra egy könyv

Idézzünk!

2021. október 13. - BBerni86

Megtanultam (amit egyébként, azt hiszem eddig is tudtam), hogy az ember sose mehet vissza, és nem is szabad soha megpróbálni, és hogy az élet lényege az, hogy tovább halad előre. Az életben csak egyirányú közlekedés van, nem igaz? (Christie: A Bertram Szálló)

 

Mikor megfelelő az időpont arra, hogy odaadd a szívedet valakinek? Mindig lesznek akadályok. Csak el kell döntened, melyiket éri meg leküzdeni. (Armentrout: Utolsó lélegzetig)

 

Nagy vagy kicsi, minden forradalmon átok ül. Neve is van… az emberek. Mindegy, micsoda hatalmas eszme mögé állnak, az emberek mindig kicsik. Olcsók. Rémültek. Minden forradalom az embereken bukik meg. (Ellis: Transmetropolitan)

 

Az a menő, ha te használod a számítógépet;
ne hagyd, hogy a számítógép használjon téged…
Háború van.
A csatatér az elme.
A tét pedig a lelked. (Cline: Ready Player Two)

 

"Tán minden darabhoz vérfoltok ragadtak.
S én ilyen kincsekkel legyek boldog, gazdag?"
"Nem baj az, lemossuk! Pénznek nincsen szaga.
(Apukámnak is ez a kedvenc mondása.)" (Szabó: A János vitéz-kód)

 

– Lettem volna én buldogtermészetű oknyomozó, de hamar letörték a szarvamat – magyaráztam a bizonyítványom.
Megfenyegetett tejszínű mártástól maszatos ujjával:
– Én nem úgy hallottam, fiacskám. Egyesek szerint maga kifejezetten lusta. Nem is értem, hogy aki a carpe diem szerint él, nem tart attól, hogy délelőtt tizenegy óráig lemarad valamiről? (Tóth: Balatoni futár)

 

Hollywood nem volt nekem való, és hogy őszinte legyek, Amerika sem, de megerősített abban a hitemben, hogy ha az ember nem tart lépést a fejlődéssel, azt kockáztatja, hogy tönkremegy. (Gortner: Mademoiselle Chanel elmeséli az életét)

 

Egyetlen perccel később megtudom, hogy minden egyes jelentkező leadta azt az egyetlen lövést a kirakatra. Ezt nevezem szolidaritásnak. Hát igen. Niederkaltenkirchen – megőrzünk és megvédünk. Világos. (Falk: Szilváspite-összeesküvés)

 

Idővel úgyis rájönnek majd, hogy Dior nevetséges kreációi csak arra jók, hogy a hollywoodi hercegnők keringőzzenek bennük, az átlag nők nem tudják őket viselni. És nem is kell nekik. A divat nem hóbort. (Gortner: Mademoiselle Chanel elmeséli az életét)

 

A hercegek és hercegnők saját rangjuk rabszolgái csupán, akik soha nem hallgathatnak a szívükre. (Morató: Elátkozott királynők)

 

Tényleg itt vagy? Vagy én vagyok az első démon, akinek sikerült összehoznia egy alkoholmérgezést? (Armentrout: Utolsó lélegzetig)

Cline: Ready Player Two

Kincskereső, virtuális valóságos, világot mentő.

Wade megnyerte Halliday tojásvadászatát, mindent megörökölt. Ugyan a cégen megosztozott a barátaival, egyes képességek, csak neki jutnak az Örökösként a birtokában. Amikor egy együtt töltött, felhőtlen hét után Arty elutazik, Wade bele is veti magát a felfedezésbe. A köpenye révén az OASIS-ban többé nincsenek előtte titkok. Bármit megnézhet, megváltoztathat. A valóságban, egy széfben pedig egy olyan eszközre bukkan, ami azready_player_two.jpg OASIS-t szinte élővé teszi. Egy készülék, ami érzéseket is közvetít onnan. Mintha valóban ott lennél a virtuális térben. Piacra dobják, milliárdosok lesznek, de Arty mindent másként lát, és a pár szakít. Wade azzal vigasztalja magát, hogy új kincskeresés indult a programban. Halliday örököse megkeresheti a szilánkokat. Mik azok, hol vannak? Wade nem sejtheti, hogy ahogy beindulnak az események 3 évvel később, mindent elveszthet, mert egy ellenséges entitás is szövögeti a maga sötét terveit…

Mennyire akarjak gonosz lenni? A lényem egyik fele sarat akar dobálni, és részletesen kifejteni, mennyivel és hogyan volt jobb a Ready Player One. Nem kérdés, az a jobb regény. De van egy olyan oldalam is, aki ebben a kötetben is megtalálta a szórakozását, ha egyes dolgok azért zavartak is benne.

A cselekményt elég nehezen tudja újraindítani Cline. A szépen elvarrt szálak erőltetett folytatást kapnak, és van olyan konfliktus benne, ami nem is kicsit ment az agyamra. Samantha besértődése ilyen – azért elég durva, hogy milyen gyorsan ér véget a szerelmi happy end, hogy Wade megint többszáz oldalon át sóvároghasson a lány után. De nem ez a fontosabb, hanem az OASIS-ban történtek.

Ez egy másfajta kincskeresés. A tényleges küldetések most is tudtak vinni magukkal, és sok olyan ötlet volt benne, amin jókat mosolyogtam. Igaz, hogy egyes világok nagyon részletesek, de vagyok akkor LotR rajongó, hogy azt se bántam volna, ha részleteiben járjuk be Középfölde korszakait. Azt már jobban nehezményeztem, amikor a Prince bolygót ismerhettem meg olyan részletességgel, hogy az már szinte realista. Volt itt is ötlet, kis fekete humor is, amit mindig szeretek. Csak más az arány: túl részletesen pár helyszín, míg van egy egész OASIS univerzum, amit nem ismerünk meg.

Ennél jobban fájlaltam, hogy teljesen kiszámítható az egész történet. Egy csavar nincs benne, ami meglepett volna, vagy ne arra számítottam volna. Ki és miért a rosszfiú, elsőre eltaláltam. Mik a szilánkok? Amint az elsőt megszerezte Wade, már rájöttem. Nem olyan karakteres a gonosz, nem olyan meglepő a sztori. Kalandos így is, szórakoztatott is, csak éppen az a plusz, az nem volt benne.

Egyes döntések, kimenetelek meg komolyan fájtak számomra. Wade és Sam békülése a semmiből jön, ahogy mindkettejük nézetváltása is az OASIS kapcsán. Az se tetszett, amit a végén megszerzett technológiával kezdett Wade. Ennek így mi értelme volt? Nem az élet végén kellett volna lementeni és életre hívni a virtuális éneket? Mi értelme, hogy párhuzamosan élnek egymás mellett? Nem érzem úgy, hogy az igazi problémák megoldásához közelebb kerültek volna. Bár fejtegeti Wade és Sam álláspontját is, nem éreztem úgy, hogy lenne bármilyen megoldás vagy konszenzus.

Ez még mindig egy izgalmas cyberpunk világ, amiben nem fájnak a belenyomott kötelező elemek (szexuálisan más barát). Jól szórakoztam rajta, de fele olyan eredeti csak, mint az első.

 

Cline: Ready Player Two – Mint sci-fi: 65% kissé erőszakolt folytatás. Egyes elemei kiszámíthatók, kalandos, de a vége.

Szubjektíven: 75% ok, az elejét untam. De aztán beindul, és a fenntartásaim ellenére bírtam.

5 regény, amit el kell olvasnod

Rainbow Rowell

Mivel felettébb örülök, hogy a Fumax Rowell megjelenéseket hoz, és az újakkal pont 5 könyvnél tart magyarul a r1_163.jpgszerző, nézzük is meg ezeket közelebbről!

Az egyetlen felnőttregény a Szív küldi. Kedves, kellemes kis limonádé. Ebben egy informatikus egy cég biztonsági szakértője. Csak éppen annyi a munkája, hogy a többiek levelezését ellenőrzi, hogy dolgoznak-e és nem mással foglalkoznak. Két barátnő szívesen írogat egymásnak, ő meg szívesen olvassa ezeket. Az egyikbe bele is szeret - de hogy lépjen vele kapcsolatba anélkül, hogy elárulná, honnan és mennyit tud róla?r2_151.jpg

A következő Eleanor és Park, ifjúsági és romantikus, de pár csavarral. Eleanor vörös, kissé nagydarab és nagyszájú. Park félig koreai és az öccsével ellentétben rajta látni is az ázsiai vért. Karatézni tanul, de csendes és rendes srác. Mindkettejüknek megvannak a maguk r3_132.jpgpokoljárásai, de összetalálkoznak és valami elindul közöttük. Buktatók, gondok és az első szerelem. Nem annyira tetszett, mint a lista következő tagja, de nem volt rossz.

A Fangirl. Aminek a rajongója lettem. Adott egy ikerpár, lányok. Az egyik bulis és könnyed, a másik magának való könyvmoly, aki a kedvenc regényéhez ír elég sikeresen fanfict történeteket. Amikor egyetemre mennek, a két nővér külön próbál boldogulni. Cath életébe meg belép egy srác, aki kedves, helyes és van türelme kicsalni a lányt a csigaházából. Miközben az is kiderül, az ikre élete sem fenékig tejfel.r4_114.jpg

Október második felében jön ebből a Fangirl manga. Itt is láthatjuk, hogy nyílik ki Cath és hogyan írja Simon Snow történetét más szemszögből. Meg persze jön Wren. Meg persze Levi. Nem r5_99.jpgbírtam megállni, már kerestem képeket és nekem tetszeni fog a rajzolása is. Még fekete-fehérben is.

Novemberben pedig a Carry On érkezik majd magyarul. Ez a Simon Snow fanfict, amit Cath ír a Fangirlben. Vagyis, Simon Snow, a világ legnagyobb varázslója középiskolás. A barátnője szakított vele, a mentora mindentől távol akarja tartani, a szobatársa - egyben legjobb barátja - meg a sötét oldalra állt. Simon persze nem hagyja annyiban a dolgokat. Nem titkolom, én szívesebben olvasnám úgy Simon Snow-t, ahogy a regény eredetijében szerepel, kicsit Harry Pottert idéző formában. Cath verziójában ugyanis Simon és frenemy-je gyengédebb érzelmeket is rejteget... Hát, érdekes lesz.

Egyelőre ennyi, aztán meglátjuk, mi jön még magyarul a szerzőtől.

Morató: Elátkozott királynők

Történelmi, élettörténetes, tragikus.

A korona megszerzése és/vagy megöröklése nem garancia a boldogságra, nem egy európai uralkodócsalád asszonyának jutott fájdalmas sors. Krisztina svéd királynő a felelősség súlya miatt lemondott, hogy Európa meg elatkozott_kiralynok.jpgnem értett vándora legyen, aki nem tudta már visszaszerezni a trónját. Viktória leszármazottai révén Európa nagymamája lett, de hosszú élet várt rá özvegyként. Marie Antoinette és Alekszandra a családjukkal együtt a forradalom áldozatai lettek, végeztek velük. Sissi ünnepelt szépség volt, akit a férje is imádott, ám rabja lett saját szépségének és a bécsi udvar merev világának. Eugénia császárnénak mindene megvolt, hogy aztán mindent elveszítsen: trónt, szerető férjet, az egyetlen gyermekét. Száműzöttként kellett leélnie élete második felét. Uralkodók és feleségeik, fájó sorssal.

Szeretem az olvasmányos ismeretterjesztő köteteket, ez is ilyen. Morató nem a tényeket halmozta egymásra, hanem olvasmányosan mesélte el a főszereplő királynők/királynék életét, a címnek megfelelően arra téve a hangsúlyt, miért voltak elátkozottak.

A könyv szerkezete felismerhető – időrendben veszi sorra a történelmi személyeket. Krisztina, Marie Antoinette, Sissi, Viktória, Eugénia és végül Alekszandra Fjodorovna. Az pluszban tetszett, ahol össze is vannak kötve az életrajzok. Viktória az, aki közös pont a két utána következő uralkodónével. (Sissivel is találkoztak, de az ide nem került bele. Csak említve van, hogy vadászaton Sissi is volt Angliában.)

Nem regény, de regényszerű. Nem felismerhetőek a források, nem idéz be leveleket vagy naplókat, de eléggé súlyt fektet arra, hogy a történelmi személyek miképpen élték meg a velük történteket. Ettől nekem átmeneti volt: történelmi is, nem is. Így volt könnyebb olvasni, de negyed annyira sem hiteles, mintha tényleg benne van az idézetek, amiből lekövetkezteti a hősnők érzelmi állapotát.

A történelmi érdekességek lekötnek, így én megvoltam a könyvvel. A legismertebbek, mint Sissi és Viktória életéről nem sok újat tudott mondani, de a francia császárnéról eddig alig tudtam valamit, az ő fejezetét kifejezetten érdekesnek találtam. Vagy azt, ahogy egymás mellé tettem az egyéb, főleg film élményeimet, és megnéztem, itt mi van meg azokból. Összességében elmondható, hogy a filmek kegyesek voltak mindegyikükkel. Greta Garbo Krisztinája vagy éppen Romy Schneider Erzsébetje, Jenna Coleman Viktóriája romantikusabb hősnő, mint a valódi életben lehettek.

A szemlélet az, ami eladta a könyvet. A 6-ból 4 esetében egyértelmű, miért átkozott. De jól elmesélte a másik kettőnél is, hogyan lett szenvedés az élete. Krisztina, aki megbánta, hogy lemondott a trónjáról, és nem egyszer nem tudtak mit kezdeni a korához képest nagyon extravagáns nővel. Viktória, aki korán lett özvegy és soha nem épült fel Albert elvesztéséből. Mindenki tragédiája megelevenedik a lapokon.

Nekem történelmi érdekesség volt, azt nagyon nem találom, mit tanulhatna ezekből a történetekből ma embere. Legfeljebb azt emelném ki, hogy az egy-egy ponton nagyon szépen benne van, hogyan függenek össze a dolgok nagyobb összképben. Hogy a Viktória családfáján levő vérzékenység pl. hogyan hatott Európa történelmére, és hogyan vezetett el az is oda, hogy a Romanovok megbuktak.

Talán azt jegyezném még meg, hogy jó volt, hogy képek is kerültek bele a 6 nőről. Kár, hogy nem színesbe, de így az olcsóbb kiadni, értem.

 

Morató: Elátkozott királynők – Mint történelmi: 65% tény alapú, de él írói eszközökkel és regényes. Érzelmi alapon közelít.

Szubjektíven: 70% tetszett, hogy nagyon olvasmányos, vannak összefüggések és a képek is.

Várható heti megjelenések

  • Central: Tesla - Elon Musk és az évszázad fogadása - kortárs, életrajz, ismeretterjesztő
  • Álomgyár: Életre szóló döntés - krimi
    • A veszett kutya - krimi
    • A füredi földesúr - történelmi romantikus
    • Elrabolt jövő - romantikus thriller
    • Amit a szív diktál - romantikus
  • Animus: A karácsonyi malac - meseregény
  • 21. Század: Szegények háborúja - történelmi
    • Csakis az igazat - thriller
  • Lettero: Miss Marple titkos magánélete - ismeretterjesztő
  • Mogul: Megjelöltek - fantasy
  • Libri: Exodus - memoár
  • Könyvmolyképző: Lázadó hullámok - YA fantasy, kaland
    • A sólyom nyomában - YA fantasy
    • A herceg és a bábú - romantikus, erotikus, YA
    • Az ezüsterdő hercegnője - ifjúsági

Visszanéz7ő

40. hét

Október

4. Földvári: Elmentem világgá - memoár 4

5. R.R. Martin: Tuf utazásai - sci-fi 5

6. Falk: Szilváspite-összeesküvés - krimi 4

7. Szabó: A János vitéz-kód - gyerekkönyv 4,5

8.Christie: A Bertram Szálló - krimi 2,5

9. Tóth: Balatoni Futár - történelmi 2,5

    Gortner: Mademoiselle Chanel elmeséli az életét - életrajzi regény 3

10. Ellis & Robertson & Ramos: Transmetropolitan 1. - képregény 4,5

    Armentrout: Utolsó lélegzetig - YA fantasy 4,5

Megint kezd hideg és sötét lenni... még szerencse, hogy a betűk nem fagynak meg a könyvekben.

Tovább

Armentrout: Utolsó lélegzetig

Komor elemek 3.

Jövőről döntő, párt választó, természetfeletti veszélyt elhárító.

Layla többszörösen is döntéshelyzetben találja magát. A származása miatt az Őrzők kilökték maguk közül, de a lány nem akar démonná válni. Éppen ellenkezőleg, meg akarja állítani a szeretteit is veszélybe sodró lényt, aki utolso_lelegzetig.jpgráadásul azt is állítja, hogy szintén Lilith gyermeke, így ő Layla öccse. Ehhez azonban a teljes örökségét fel kell vállalnia, és szembenéznie azzal, milyen lénynek született, mivé változott a boszorkányok főzete miatt. Zayne és Roth is arra várnak, hogy válasszon közöttük. A szíve mélyén Layla pontosan tudja, melyik fiút szereti szenvedéllyel és szerelemmel, de egyiknek sem akar fájdalmat okozni – ezzel okozva szenvedést mindhármuknak. Most azonban eljön az a pont, amikor szerelmet és küldetést választ, megéli és próbál boldog lenni a választásaival.

Amikor saját magammal is gondban vagyok. Egymás után olvastam egy másik könyvvel a szerzőtől: a Megveszekedett után jött ez a kötet. És annak ellenére, hogy sok tekintetben nagyon hasonlónak érzem, ezt szerettem, azt viszont nem. Még töprengek azon, ennek mi az oka. Pedig tényleg sok mindenben hasonlítanak…

Layla tipikusan az a hősnő, akit betesznek egy ilyen YA urban fantasyba. Aki olyan átlagosnak gondolja magát, aztán neki van különleges származása, ereje és minden fontosabb fiú/férfi szereplő érte bolondul meg. Nem szeretem az ilyen hősnőket, Laylával mégis megvoltam. Hősies, bátor, nagyon szeret, néha ugyan naiv kissé. Bántóan tökéletes, és az egyetlen hibájától most szabadul meg: a döntésképtelenségétől. Ahogy a két srác vagy a két világ között nem tudott dönteni, most elkötelezi magát és megéli. Ezt sokkal jobban szerettem, mint amikor gyötrődött magában. Választott, és kiáll mellette szívvel-lélekkel.

Zayne a jó fiú mintája, Roth meg a rosszfiú, akit a szerelem megment és jobbá tesz. Nem tudom nem ismételni magam: annyira tipikusan az ilyen regények szereplői! Valamiért mégis bírtam Roth démoni vonásait és beszólásait. Meg a famulusait, akik angyalokat is simán megesznek… Zayne túl unalmas, Roth kapott színeket és szórakoztatóbb attól, hogy szabadabb, vadabb, rosszabb. Számomra nem volt kérdés, kit kell választania a lánynak és nem is lepett meg a választása.
Az már inkább, hogy ki felé közeledik a végén Zayne. Olyan szépen illett volna az Őrzőlányhoz, aki eleve ki volt neki szemelve. De nem… inkább a közös ember barátnőjük kell neki? Értem, mindketten elvesztettek valakit, aki fontos volt nekik, de akkor sem örülök, hogy Armentrout elég erősen ráutal, hogy ők majd összejönnek. Nem néztem utána, de a szerző nagy univerzumgyártó, így csak remélem, hogy nem lesz Zayne-regény.

A cselekmény alapvetően Roth és Layla körül forog, nagy része a kibomló kapcsolatukról szól. Még valami, amit az ilyen regényekben zokon szoktam venni. Itt viszont színesen feltűnnek a mellékszereplők, és bár a szerelmi témát éreztem a legfontosabbnak, azért akadnak kisebb-nagyobb kalandjaik is. Lehetett volna több is, de ahhoz elég volt, hogy ne olyan érzetem legyen, hogy csak egy YA románcot olvasok.

De talán az lesz a kulcs, hogy ennek a kötetnek bírtam a humorát. Ahogy Roth és az állatkái elintézik az angyalokat. Egyes szereplők beszólásai. Még az is, hogy ki Lucifer és Isten kimondva nincs, hogy tényleg ő az, de az annyira filmes jelenet lenne, ahogy Ördög és Isten táblás játékot játszanak!
Szóval, a sorozatot, a zárlatát is szerettem. Romantikus, de elég kalandos is. Humoros. Pont.

 

Armentrout: Utolsó lélegzetig – Mint YA fantasy: 75% korrekt történetzárás, humorral és fantasy elemekkel több románcnál.

Szubjektíven: 80% kellett, hogy Layla döntsön – onnantól jobb a sztori + a humora bejött.

Ellis: Transmetropolitan

Teljes gyűjtemény 1.

Városi életet közvetítő, társadalmi igazságtalanságok ellen szót emelő, újságírós.

Spider Jerusalem egy legenda lett. Az újságíró, aki nekiment az Államok elnökének, aki kimondta az igazat. Meg is undorodott mindenkitől és felköltözött egy hegyre, ahol elüldözhetett mindenkit a közeléből. A gond csak az, hogy még két könyvre szerződése van, az előleget rég elköltötte, és nem írt semmit. Spider csak a Városban tudtransmetropolitan.jpg írni, amit gyűlöl a korrupció és a bűn miatt. A határidő a nyakán, így rendbe teszi magát, kér egy újságírói állást és alámerül a Város poklában. Tudósít a félig ufóvá módosított emberek lázadásáról, akik ki akarnak szakadni az emberek közül. Megbirkózik a gyilkosokkal, akik a volt neje miatt vették üldözőbe. Asszisztenseket kerget az őrületbe, és az újabb választások közeledtével megint ott áll, szemben a Fenevaddal.

Elég nagy a felhajtás a kötet körül, kíváncsi lettem, miért. Még vívódom is, milyen viszonyom legyen Spiderrel és az ügyeivel.

Ez egy gyűjteményes kötet, és ezt érezni is. Megvannak a blokkok, amelyekben egy-egy cselekményszálat bontanak ki. Általában Spider Jerusalem rákattan egy témára, és annak a mélyére ás. Van, amikor csak közvetít: mint a lázadáskor a tetőről, máskor elég komolyan beleavatkozik az eseményekbe. (A politikai szálban.)

Sokféle eseményt kapunk, így a változatosságra nem lehet panaszkodni. Kettő, ami jobban megragadt bennem a többinél. Az egyik az embereké, akik űrlény DNS-sel módosították magukat. Az felvetett egy érdekes kérdést: ők maguk is el akartak különülni, és agresszorok lettek, így nem teljesen ártatlanok a létrejövő erőszakban. Ugyanakkor miért akartak különválni, mi minden eredője? Hogy a társadalom olyan rétegeiből jöttek, vagy olyan megtévesztettek, akikkel különben sem foglalkozott senki. Hagyták őket veszni, vegetálni. Így a társadalom is produkálja, hogy ilyenek lettek. Hatásos is, ahogy Spider megírja a cikket és világosan, durván az olvasók képébe vágja az igazságát.
A másik, a választások és a Fenevad. A különféle választási stiklik, az emberek megvezetése felső fokon. Spider elkötelezi magát, hogy a Fenevad ellen lép fel, de újfent be fog bizonyosodni, hogy mindenki romlott, ahogy az egész rendszer is. Az valahol fájdalmas, amikor felteszi a kérdést, hogy mi értelme megdönteni egy pocsék rendszert, ha az új élére ugyanolyan szemetet állítunk, csak más a neve?

Komor igazságokat mond ki a kötet, és nagyon aktuális tud lenni ma is. A szegregáció, ahogy az emberek egymással bánnak, a politika, a kapcsolatok kiüresedése. Elvileg a jövőben játszódik, de sok szegmense lehetne mai is.

Van humora, bár egy sötétebb fajta. Spider maga is nehéz alak, hangulatember, mocskos szájú, képes brutális tettekre, de valahol még szív is dobog benne. Csak a macskáját nézve: elfajzott módon humor, ahogy a macska kinéz, amilyen a viselkedése. Ugyanakkor van abban valami mélyebb is, hogy Spider megmenti és befogadja, és a macska egyes személyiségjegyei visszatükrözik a gazdájáét.

Durva a nyelvezete, és a grafikájára is rámondanám, hogy nyersnek hat. De a tartalomhoz mindkettő nagyon illik. Így erre sincs panasz.

A cyberpunk megint divat, és ha ma már ez nem is annyira jövőbeli, érezni, miért kultikus.

Folytatása van még, úgyhogy lesz még időm merengeni, hogy Spider hős vagy antihős. Az biztos, hogy karakteres. Folyt.köv.

 

Ellis: Transmetropolitan - Mint képregény: 85% ma is tartalmas, eredeti a megjelenése. Cselekmény + külcsín passzol.

Szubjektíven: 70% egyes részei az ízlésemnek durvák, a rajzai se éppen szépek, de hatásos.

SpoilerZóna

Szabó: A János vitéz-kód

a_janos_vitez-kod.jpgBerti nagyon átírja a János vitéz sztoriját, aminek a fél ország örül, a másik fele nem annyira. Pl. teljesen más lesz a sztori vége: János vitéz nem tér vissza a faluba, hanem elveszi a francia királylányt, király lesz és Berti lesz a minisztere - tulajdonképpen az irányító János vitéz mögött, aki itt vitéz se lesz, mert Bertit nevezik ki helyette, aki videójátékon vezényelte le a seregek közti csatát.

A történet változtatásával az ország is megváltozik: az emberekből kiveszett a küzdeni akarás, a hit, a szellem. Valamit tenni kell!

Az Einsteinek többi része a számsort tanulmányozza, ami Berti után maradt. Bevonnak egy irodalmárt is. Rájönnek, Berti a verssorokat írta á számmá. A szövegre téve pedig megnyílik az átjáró a történetbe.

A gyerekek átmennek, észre térítik a csapatot és megkésve, öregedve, de megcsinálják az elbeszélő költemény többi részét. Amint János és Iluska Tündérország uralkodói lesznek, a tó vize őket is hazaviszi.

Ahol aztán meg kell ígérni, hogy a jövő évi kötelező (Egri csillagok) világába nem mennek kirándulni.

Gortner: Mademoiselle Chanel elmeséli az életét

Divattervezős, boldogulást kereső, önmegvalósító.

Coco Chanel sokadik viadala elé néz az életében. Volt már a csúcson, istenítették és kellett már menekülnie is. Most vissza akar térni, és egy újabb kollekció mögé áll, amit hamarosan a világ elé tár. Mi vár rá: bukás vagy megint a szédítő magasság? Míg a színfalak mögött vár és besegít a modelleknek, az élete képei sorakoznak fel mademoiselle.jpgelőtte. Ahogy egy sorokgyerekes családban nevelkedett, rajongott az apjáért, aki sokat volt távol. Aki a fiait munkásnak, a lányait zárdába adta, amint megözvegyült. Ahogy felfigyeltek rá a varrótudománya miatt, majd 18 évesen a megkóstolt szabadság. Ahogy énekesnőnek készült, de rá kellett jönnie, hogy nem csinál így karriert. Ahogy kiválasztotta az első eltartóját, és a kalapjaival igyekezett anyagilag függetlenedni. Ahogy jött Boy és a szerelem, majd az egyre nagyobb siker. Míg Chanel legenda lett, Coco asszonyként is a maga útját járta. Érték szívfájdalmak, megtanulta maga diktálni a szabályokat a szerelmi életében is.

Máskor jobban tetszett volna, de most több és jobb Chanelről szóló könyvet olvastam, így ebben több minden van, amin fennakadtam. Regény, lehet eltérni a tényekhez képest is, de itt úgy éreztem, hogy idealizálva van Coco alakja, több szinten is.

Gortner valósággal romantikus hősnővé faragta Chanelt. Komolyan el kellene hinnünk, hogy egy olyan fiatal nő, aki énekesnőként kereste a kenyerét, varrogatott és a zárda után kiszabadult a világba, szűz maradt? Egyszerűen nem illett a korba, hogy az első szeretője, aki be is költöztette a házába, volt az első férfi az életében.

Valahogy nem fér össze egymással az a gátlástalanság, ahogy az életét élte, a szerelmi élete kezdeti szakaszával. Az érvényesülés egyik útja a szép nőknek a szeretővé válás volt, és Chanel nyilvánosan ezt választotta Etienne, majd Boy oldalán. Még a Boy szerelem sem teljesen az, a nőnek mindig fontosabb volt a szabadsága, az üzlete. Csak egy későbbi szakaszban merül fel benne, hogy anya is lehetett volna, de gyorsan el is veti a gondolatot. Nem család kellett neki. A férfiakat is használta, kezdettől – akkor miért kellett olyan hihetetlenül ártatlannak írni a kezdeteket? Nekem nagyon nem hihető.
De később is, mintha a botrányt keltő részek le lennének radírozva a cselekményről, és egy idealizált nő állna előttünk. A szerelmei, a karrierje, a családjával és üzletfelekkel való kapcsolata – meg lett itt szépítve. Saját korában is botrányosnak számítottak egyes lépései, itt viszont tompítva van a hatás, élete minden területén.

Kevésnek találtam azt is, ami a karrierről szólt. Olyan izgalmasan meg lehet írni, ahogy jön valami forradalmian új! A No.5 vagy a kis fekete – itt viszont fél szavakkal el van intézve. A szerzőt nem Chanel karrierje, hanem a személye érdekelte.

Fest is egy portrét egy erős nőről, aki elérte, amit akart, miközben volt egy sebezhető oldala is, amit aztán folyamatosan keményített meg. De az átmenetet nem érzékeltem, ezért is nem békültem meg a már említett szerelmi szálakkal sem. Amilyen összetett személyiségnek gondolom Chanelt, itt nem jelenik meg. Egyszerűbbek az indítékai, és nincs az sem mélyebben kibontva, hogy a gyerek- és fiatalkori sebek hogyan formálták.

Gortner kellemes regényt írt, annyi minden történt az asszonnyal, hogy az olvastatta a könyvet is. Csak éppen nekem olyan volt, mint egy gyengébb életrajzi film: a lényeges pontokat kiragadja az életéből, de valahogy elveszik benne a szereplő személyisége és csak olyan kis kellemes limonádé, semmi maradandó hatás.

 

Gortner: Mademoiselle Chanel elmeséli az életét - Mint életrajzi regény: 55% a lényeges életrajzi elemek itt vannak, de erősen szépítve.

Szubjektíven: 45% kevésnek találtam az érzelmi hatást, a szélsőségeket. Egyszerű lett.

süti beállítások módosítása
Mobil