Családi titkos, gyilkosság részleteit felfedő, emberi kapcsolatos.
Daniel Sutherland nem volt könnyű ember, megvoltak a maga démonai. Egy alkoholista anya mellett nőtt fel, és a családot sorra tragédiák érték. Ő maga is többre lehetett volna képes, nagyon jól rajzolt, de nem jutott semmire. Halált nem érdemelt volna – mégis megölték. De ki tette? A rendőrség nyomoz, és nők élete és tragédiák kerülnek felszínre az eset kapcsán. Az alkalmi szerető, Laura, aki a gyilkosság estéjén is a férfival volt, véresen és feldúlva távozott, egy gyerekkori trauma óta pedig testileg és szellemileg sérült. A szomszéd, Miriam, aki rátalál a testre és saját múltjának egy fájdalmas emlékével kell újra szembenéznie. Carla, a nagynéni, aki 15 éve vesztette el a saját kisfiát, még mindig gyászolja és most újabb gyásszal kell küzdenie.
Paula Hawkins az a szerző, akinek nem értem a töretlen népszerűségét. Már a Lány a vonaton kapcsán sem értettem a nagy hype-ot, és még mindig tart. Jó nevű szerző, és az a bizonyos sikerregény még mindig eladja a történeteit. Pedig…
A Lassan izzó tűz ugyanazt a receptet követi, amit az írónőtől már megszokhattunk. Van krimi, vannak szörnyű tettek és gyilkosság, de valahogy mégsem a krimi lesz a lényeg. Sokkal inkább az indíték, a női szereplők belső világa.
Paula Hawkins most egyenesen három sérült személyt is a középpontba helyez – ha Theót és Danielt is számolom, ötöt. De a nők a hangsúlyosak.
Laura alakja volt az első, akit nekiálltam megfejteni és mozgatta az agyam. Borzalmas, ami történt vele és a körülmények, azt is elhiszem, hogy maradtak vissza agyi sérülései is, de akkor is nagyon ellenszenves volt számomra. Nem a hevessége, nem a fájdalma, hanem a dühe, amivel nem tudtam mit kezdeni. Évek teltek el, felnőtt és még mindig az a sértett kislány, aki mindenkinek odacsap és másokat hibáztat. Engem irritálnak azok a személyek, akiknek minden bajuk van, nem győznek panaszkodni, de semmit nem tesznek, hogy jobban legyenek vagy más legyen az életük. Laura meg van rekedve a múltjában, a sérelmében – jól meg lett ez írva, pont ezért olyan ellenszenves.
Miriam kevesebb szerepet és súlyt kap, vele egy kis másik krimi szál lép a történetbe. Rejtélyesebb, egyszerűbb az ő személye. Nem vagyok biztos benne, hogy tényleg kellett az a másik eset a regénybe, a lányok elrablásával. Bár, egy oka volt. Ha az nem lett volna, Miriam annyira ingerszegény és jelentéktelen lenne, hogy nagyon mellékszereplő lehetett volna csak.
Carla, őt sok tekintetben tudom Laura mellé tenni. Rá is igaz, hogy a múltbeli fájdalma határozza meg. Neki bőven lett volna lehetősége továbblépni, ott volt neki Theo. Akár másik gyereket is szülhetett volna. Őt azért jobban megértem és jobban ívelt az alakja, de őt sem tudtam megszeretni. Ahogy Miriam a fejére olvassa, önző. Egy újabb nő, aki dagonyázik a fájdalmában, ahelyett, hogy tenne ellene.
Hawkins mélyrehatóan, alaposan és átélhetően írja ezen alakokat, de mivel alapból ez a karaktertípus irritál, ez ki is hatott arra, hogy tetszett nekem a regény.
Karakterközpontú, a krimi lassan csordogál. Mennyire logikus és értelmes a vége? Nem győzött meg teljesen. Van egy nagyon a végére bedobott, váratlan elem, de kerek történetet és motivációkat írt köré, így azért fogyasztható és emészthető is lett.
A stílus ismerős lesz annak, aki olvasott már a szerzőtől. Érzelmes, jól átadott. A tempója talán lassabb és egyes elemei túl is vannak írva, de olvastatja magát. Hawkins nem húzza túl, ez még olyan terjedelmű, amit értelmesen ki lehetett tölteni.
Számomra túl sok benne a sérülés, és az olyan szereplő, akivel nem szimpatizálok. Zsánerében korrekt, Hawkins kihozta belőle, amit lehetett, de nem szerettem a regényt.
Hawkins: Lassan izzó tűz – Mint női krimi: 75% érzelmekkel teli, felkavaró történet, mélyen megfogott női hősökkel.
Szubjektíven: 45% a három női főszereplőből kettő nagyon az agyamra ment, és nekem több cselekmény is jól esett volna.