Minden napra egy könyv

Minden napra egy könyv

McNamee: Zuckolva

Út a Facebook-katasztrófa felé

2022. április 30. - BBerni86

zuckolva.jpgFülszöveg:

Roger McNamee éveken keresztül része volt a Facebook fejlődésének és kapcsolatban állt Mark Zuckerberggel.
A könyv taglalja azt, hogy hogyan jutott el a Facebook onnan, hogy embereket köt össze odáig, hogy ennek a segítségével hekkelik meg az oroszok az amerikai elnökválasztást. Kitér arra is, hogy a Facebook és egyéb hasonló platformok hogyan gyűjtenek rengeteg adatot a felhasználókról és azokat hogyan használja fel a hirdetések személyre szabásában. Valamint, hogy hogyan hatnak az érzelmeinkre a különböző social media platformok, mint az Instagram, a Snapchat vagy a Twitter.

Szerintem:

A cím és a borító behúzott – arról mindig szívesen olvasok, hogy miképpen hatnak a tudatalattinkra, és milyen módszerekkel késztetnek vásárlásra minket. Szeretném hinni, ha több módszert ismerünk, rá fogunk ismerni, amikor be akarnak mászni az agyunkba.

Ez a sztori viszont nagyon személyes lett – miközben érzem benne, hogy McNamee figyelmeztetni akarja a világot, mégis annyira az ego van előtérben, hogy attól vészmadárnak tűnik. Pedig fontos, amit igyekszik bemutatni. Ennek ellenére mégis mi a könyv nagyja? ÉN hogyan ismertem meg. ÉN milyen tanácsokat adtam. ÉN mire figyeltem fel. ÉN milyen lépéseket tettem. ÉN milyen beszédet tartottam.
Jópofa anekdoták nincsenek, van helyette ez a sok, és valljuk be, száraz saját történet és elveszik a lényeg.

A kötet akkor működik a legjobban, amikor kikerül az én a képletből, és tényleg bemutatja, hogy mit tesznek ezek a programok és algoritmusok. Érthetően és elképzelhetően mutatja be az elvontabb folyamatokat is, és ki tudja hangsúlyozni a lényeget. Mesteri fokon lehet manipulálni az embereket, és fel sem fogjuk, milyen adatokat milyen könnyen begyűjtenek, és azokat miképpen lehet felhasználni. A globális, nagy képet igyekszik bemutatni – és talán sokkolni is vele. Ennek az élét vette el számomra a fentebb említett sok ÉN.

A nagy téma pedig az, hogy az oroszok mindezt hogyan képesek felhasználni és pl. választásokat befolyásolni vele. Ez a könyv szabályosan azt mondja ki, hogy Trump azért lett elnök, mert az oroszok a Face-szel és társaival befolyásolták a választókat. Alaposan kielemzi, hogyan és vizionálja, mi minden történhet ennek hatására még. Így le tud vezetni egy ívet egészen addig, amit a borító is mutat. Hogy modern agymosással lenyomják a világot.

Mi hiányzott? Valami megoldás. A vészharang kong, de hogy hogyan mentsük meg magunkat? Az nincs benne. A saját példáját elmeséli, de az is olyan felemás. Nem állt le mindennel, csak tudatosabb internetező lett.

Sajnos nem olvastatta magát a kötet. Néha eléggé átmegy informatikusba, és bár sok mindent megvilágít, és a folyamatokat érthetően át tudja adni, azért eléggé szakszöveg jellegű. A saját történetek meg szárazan, unalmasan vannak megírva.
Annyira adná magát, hogy anekdotázzon, hogy színesebb legyen, de erre kísérlet sincs.

Elmaradt a döbbenet is. Ez már nem olyan téma, ami újdonságként fog hatni. Már új elnök lett közben, és fel is lett dolgozva a Trump éra, a választások és a virtuális közösségek sebezhetősége is. Hogy csak mást ne mondjak, én nézem a The Good Fight sorozatot, és ott már sokkal korábban láttam ugyanezt a témát, csak sokkal emberközelibben bemutatva.

Nekem csalódás volt a könyv, bár voltak érdekes részei. De se nem olvasmányos, se igazán újat nem mond.

A bejegyzés trackback címe:

https://regenyvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr4517796817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása