Minden napra egy könyv

Minden napra egy könyv

Jonas: A csokoládés lány

Egy praliné-gyár története

2024. augusztus 03. - BBerni86

a_csokolades_lany.jpgFülszöveg: 

Németország, 1924. A boldog békeidők ellenére Felix Dorn családi édességüzeme a csőd szélén áll. Eric, a fia szemernyi érdeklődést sem mutat, hogy megmentse a hajdan népszerű vállalkozást. Ám Ella, a húga igazán rátermett lány: kreatív, határozott. És zseniális ötlete támad, miként tudná sikeressé tenni a gyárat. Eljött a luxus-pralinék kora!

Vajon képes-e Ella megvalósítani a tervét a férfiak uralta világban? Hiszen egy nőnek otthon a helye! Intrikák, merész döntések és egy szenvedélyes szerelem labirintusán keresztül eljut-e odáig, hogy álma valóra válik?

Szerintem: 

Mit tehet egy úrilány, ha a családja csődbe ment, a testvére beteg és semmi pénze vagy tekintélye sincs a családi céget megmenteni? Anna Jonas hősnője ebben a helyzetben találja magát, és bizony jut eszébe megoldás.

Én meg foghatom a fejem, hogy minek soroljam be ezt a regényt. Mert nem egy tipikus

kosztümös romantikus. Az I. világháború után vagyunk, így mai szemmel már történelmi, ha nem is Viktória már a királynő és nem abroncsos szoknyákban vonulnak a hölgyek. De, ami lényegesebb, hogy ebben is fontos téma lesz a szerelem.
Ha megnézem a szereplőket, mindenkinek van egy fontos szerelmi szála a történetben és szinte mindenki be is ér a boldog révbe, mire elolvastuk a történetet. Viszont, Jonas nem tipikus románcokat sorol fel nekünk. Rögtön a hősnő, Ella – aki képes az undok unokatestvére vőlegényét elhalászni azzal, hogy olyan helyzetet teremt, hogy a fél család félmeztelenül találja Sebastiannal, akinek így nem marad választása, el kell vennie. A gazdag helyett a szegény lányt. Ella pedig képes tetézni azzal, hogy a lánykérésre alkuval felel: ha Sebastian ad neki tőkét a családi céghez, a férfi részéről nyitott lehet a házasság, míg Ella hű feleség marad. Vagyis, messze nem egy szokványos románc, ha azért majd annak az elemei is megérkeznek. Mert bizony az első hetek hidegháborúja után csak felfedezi ez a két ember, hogy mennyire össze is illenének, ha hagynák maguknak. De lehetne nézni Ella jó barátnőjét, a bátyját vagy éppen a pórul járt menyasszonyt. Szerelem akad itt is, ott is.

Viszont, a stílusa sem egészen a románcoké. Annál tárgyilagosabb a stílusa és nem veszik bele a szereplők érzelmi életébe. Még csak egy rendesnek mondott szerelmi vallomás sincs benne, és ezek az alakok nem oldalakon át elemzik, hogy érzik magukat vagy vajon mit gondol a másik. Ők kifakadnak, cselekednek és inkább a történések, mint a lelki gyötrődések árulkodnak a fejleményekről.
Ez nem jelenti azt, hogy ne lennének benne jól megfogott fejlődési utak vagy szép szerelmek. Az egyik kedvencem nem is a főszereplő párosé, hanem Ericé, aki a háborúból lelki sérülten jött haza. Aki szenved, aki csak a testvérétől kap megértést, míg meg nem ismeri Clarát, akivel nagyon lassan haladnak a javulás, valami szebb felé. Csak ezt nem szenvedélytől hevülten vagy csöpögve meséli a könyv, hanem szárazabb, krónikásabb stílust használva.

A szerelem mellett fontos a történetben az üzlet is. Ha nem is fő profilban, de követhetjük, Ella milyen céget és hogyan tud építeni. Az izgalmat is itt fogja belekeverni, amikor merényletek sora éri őket. Hashajtó a bonbonban és hasonló, hitelrontó ténykedések. Azon még vigyorogtam is, amikor Eric és Sebastian Louise-zal lesben állnak, hogy elkapják az elkövetőt, ha megint betörne és kártékonykodna.

Tetszett, hogy nem hősökről akar mesélni. Még a főszereplőinek is ad jellemhibát a szerző. Ella az abszolút hősnő, aki nagyon keményen megdolgozik mindenért. Szép, de mellette gyakorlatias, jó eszű, merész és stílusos nő. Benne van mersz. Példakép alkat, és ezen nem tud rontani az sem, ahogy pl. majd ő is az anyósáék hibájába esik. Annyira félti a családi cégben a helyét, hogy amikor Eric kezd komolyabban kötődni Clarához, hiába szerelmes a fivére és a lány nem adott okot gonoszkodásra, Ella bántja. Ahogy Sebastian is gyakrabban kap tőle elutasítást és hideget, mint ahányszor kiérdemli. Modern nő, hibákkal is, de el tud jutni oda, hogy rendbe tegye, ha valamit elront.
Vagy Sebastian, akinek a kezdeti hozzáállásáról sokat elmond, hogy a velencei nászútja alatt a feleségét teljesen hanyagolta, más nőkkel mulatta az idejét. Egy időszakban még közös szeretője is volt Ella bátyjával. Mert itt nem változik meg egyből a nőcsábász. Az olyan hiteltelen, amikor egyik pillanatról a másikra más emberek lesznek a szereplők. Sebastian is fokozatosan válik hű és jó férjjé, majd jó apává is.

Lehet kosztümös romantikát így is írni. Okosabban, hitelesebben, kevésbé női regényesen. Volt fordulat és szerelmen túli cselekmény is, hihető szereplők, és szerelmi történetként is működik. Jó könyvet vártam és szerencsére azt is kaptam.

Idézet: 

Kedvesem, lehet, hogy te értesz a közgazdaságtanhoz és a számokhoz, de én ismerem a társasági szokásokat. Semmi sem számít többet a látszatnál. Ha sikeresek akarunk lenni, nem szabad többé szegénynek látszanunk.

– Mit tervezel a farsangra?
– Nagyon jól tudod, hogy ez idén nem fog menni.
– És ha a gyerek késik?
– Aztán minek öltözzünk az én állapotomban? – kérdezte Ella. – Legyünk Caesar és Kleopátra?
– Én inkább Ahab kapitányra és a fehér bálnára gondoltam – felelte Sebastian ártatlan arckifejezéssel, mire Ella vigyorogva oldalba bökte a könyökével.
– Tekintve, hogy ezt az állapotot neked köszönhetem, elég szemtelen vagy.

A bejegyzés trackback címe:

https://regenyvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr1118459639

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása