Fülszöveg:
Rosewoodban, ahol a levegőben alma és Chanel No5 illata úszik, semmi sem az, aminek látszik. Öt legjobb barátnő valaha mindent megosztott egymással, még a legmélyebb, legsötétebb titkaikat is. Akkoriban Aria, Spencer, Hanna és Emily számára álomszép volt az élet – amíg Alison, a legszebb lány váratlanul el nem tűnt.
Most pedig valaki, aki A.-nak nevezi magát, rémálommá tette varázslatos életüket. A. fenyegetései egyre veszedelmesebbek, és Ali gyilkosa is szabadlábon van még. A lányoknak fel kell fedniük az igazságot, hogy véget vessenek a szörnyűségeknek.
Vagy ez talán csak a kezdet?
Szerintem:
Még mindig szenvedek azzal, hogy
nehezen vonatkoztatok el a sorozattól, amit a borító is megidéz. Azt a történetet keresném ebben is, néha van is hasonló szál, de azért ez egy másabb történet.
Shepard eredetileg itt zárta a lányok történetét, ennek megfelelően húzza össze a szálakat. A szerkezetet meghagyta: felválta helyezi fókuszba a hazug csajokat, és mindenki megkapja a maga fejezeteit és történetét. Tetőznek a családi és egyéb feszültségek, de közben egyre közelebb jutnak a rejtélyek megoldásához: ki 'A' és ki ölte meg Allison. Igen, a tévésorozat miatt ez annyira nem volt érdekes, volt előismeretem, hogy kik ezek és miért.
Krimiként különben most sem vagyok oda érte. Ezek kamaszlányok, ennek megfelelően tudnak kutakodni is. Olyan véletlenszerű is, ahogy rájönnek dolgokra. Sokkal inkább a tini vonal, a lányok közti viszályok és játszmák vannak megírva most is.
Ebben különben jó a sorozat, és szerintem ezért lett sikerkönyv is. Miközben olyan kamaszkérdéseket jár körbe, amelyekkel lehet azonosulni, guilty pleasure környezetbe van csomagolva. Nagyobb, pusztítóbb és szélsőségesebb, amin a lányok keresztülmennek, mint a hétköznapi, de lebontva olyan konfliktusok, amelyet át tud élni a kamasz olvasó. A kisebb testvér küzdelme, hogy kilépjen az idősebb árnyékából. Egy szigorú, hagyományos családban a coming out nehézsége. Az elvált szülők gyerekének fájdalma, ha az egyik szülő új családot talál magának. De lehet sorolgatni: teljesítménykényszer, bűntudat.
Azt tudtam benne szeretni, hogy bár szerelmi szálakkal is játszik, nem hagyományos romantikus ifjúsági. A lányok veszélyben érzik magukat, és a fő problémáik nem szerelmi ügyek. Így az ad neki egy pluszt, de nem nyálregény.
Azt nem állítanám, hogy személyiségfejlődés van benne. A lányoknak megvan a maguk karaktere, és ezt tartották is elejétől végéig. Plusz, Shepard nem tökéletes kamaszokról mesél nekünk – ezzel visszakanyarodok oda, hogy pont ez a vonzerő. Hibáznak, simán megtesznek olyasmit, amiről tudják, hogy helytelen. Szépek és okosak, regényszereplők, de jellemükben hitelesebbek attól, hogy romlottabbak, mint a klasszikus YA hősnők, akik nem antihősök.
Nem az emlékezetes, belém vágó kötetek közé tartozik, de szórakoztató és kikapcsolódni teljesen ok.