Minden napra egy könyv

Minden napra egy könyv

Buehlman: Két tűz között

2024. április 12. - BBerni86

Fülszöveg: ket_tuz_kozott_1.jpg

1348-at írunk. Thomas, a kegyvesztett lovag rátalál egy fiatal lányra, aki magányosan él egy kihalt normann faluban. A fekete halál árvájaként és az ártatlanság hátborzongató megtestesítőjeként a lány elmondja Thomasnak, hogy a pestis csupán egy nagyobb kataklizma része. A bukott angyalok Lucifer vezetésével fellázadtak, hogy második háborút vezessenek a mennyország ellen, és az emberek világa is belekeveredett a viszályba.

Vajon csak félrebeszél, vagy az igaz hit vezeti? A lány azt állítja, hogy látta Isten angyalait. Hisz benne, hogy az álmaiban az igaz holtak beszélnek hozzá. És meggyőzi a hitetlen Thomast, hogy átkísérje őt az elfajzott vidéken, egészen Avignonba. Ott elmondja Thomasnak, hogy be fogja teljesíteni a küldetését: szembe fog nézni a gonosszal, ami a földet sújtja, és visszaadja ennek az elárult és gyilkos lovagnak a nemességet és a megváltás reményét, amit oly régen elérhetetlennek hitt.

Ahogy a pokol szabadjára engedi haragját, és fény derül a lány valódi természetére, Thomas angyalokkal és démonokkal, szentekkel és feltámasztott holtakkal teli, borzongató csatatéren találja magát, egy kétségbeesett küzdelem kellős közepén, amit nem kevesebbért vívnak, mint az emberek lelkéért.

Szerintem: 

Thomas és Delphine adja a történet gerincét. A lánynak van egy küldetése, különös jelenségek körötte, elég sűrűn Jeanne D ’Arc jutott róla eszembe. Thomas a védelmezője lesz, akit inkább mozgat majd a lány megmentése, akit megszeretett, mint a világé, ami belé rúgott már nem egyszer. Delphine szabja az irányt, merre menjenek és kiben bízzanak. Thomas meg vele tart. Nem is keverednek jelentős kalandokba, inkább sokféle emberrel találkoznak és az útjuk során képet kapunk a végítélet felé haladó országról és emberiségről.

Lehetne kalandregénynek olvasni, de inkább tablónak éreztem. Fura, ha Bosch festményekhez hasonlítanám, ami túl van zsúfolva, és tele van különös, néhol buja, máshol inkább horror elemekkel? Mert kb. olyan volt ezt a könyvet olvasni, mint Bosch képeit nézegetni.

Pedig az alapötlet egyszerűbbnek tűnt. Isten mintha eltűnt volna, az ördögök/démonok mozgolódni kezdenek, hogy eljött-e az ő idejük. Végezhetnek-e az emberekkel, visszafoglalhatják-e a mennyeket? Az ő munkájuk gyümölcse a megfestett, káoszba és vérengzésbe fulladó világ. Nagy ötlet, hogy a pestis mögé is betett egy fantasy magyarázatot: a pokolból a Földre engedett átok. Thomas, Delphine meg a pap pedig próbálnak tenni valamit, ha maguk sem értik mit.

A nagy összecsapás a végére van összpontosítva, és ott már több olyasmi van, amivel nem tudok mit kezdeni. Delphine, mint angyalok hordozója vagy kapuja? Micsoda? Rossz értelemben furcsa lesz nekem a történet, és erősödik a Bosch-képzetem is. Azok a kéjnők, akik valójában holtak, akiket a démonok feltöltöttek és melegen tartottak, majd kéjelgésre késztették velük az embereket? Olyan beteg, szürreális elemek jönnek sorra, hogy már kezdem érteni, miben kellene keresnem a látomásos jelleget. De mondhatnám a körtéket is. De azt sem igazán értem, hogy miképpen ért véget a háború és ki, hogyan lett nyertes.

Azokat a részeket tudtam értékelni, amelyeken ez a színezet nem volt rajta. Amikor Thomas gazember társai megerőszakolnák a kamaszlányt, de Thomas megvédi és öl érte. Thomas múltjának története, ami egy középkori és balsorsú lovagi mese árulással és áldozatokkal. Már az sem volt kényelmes, amikor még csak olyasmik voltak, hogy Thomast lázálmában megkísértik, és míg álmában küzd a férfi, a fizikai síkon az a tét, hogy megerőszakolja-e Delphine-t vagy sem, amit nem is érzékel addig, amíg nem nyeri vissza a tudatát.

Minél inkább belegondolok, annál inkább szürreális ez a történet, és ezeket az elemeket nem szerettem benne. Pedig nem tudom félrelökni, hiába próbálom, hogy csak a trió országjárására és kalandjaira koncentráljak.

Egyes jelenetek nagyon betaláltak és pl. Thomas érzelmi fejlődése, korábban leépülése is korrekt ívet kapott. Igazából még a számomra furcsa részek sincsenek rosszul megírva, csak a tartalmuk miatt kényelmetlen volt őket olvasni.
Buehlman nem rossz mesélő, csak most tőlem eléggé idegen témát választott és nem akarom a jelképeket fejtegetni. Mint a körte – pedig adja magát. Alma, körte – miben másak, mi köti össze őket és így a regényben mit jelent. De csak azért sem.

Az oldalak, a szereplők csoportosítása legalább kellően egyszerű. Amit tesznek, segíti-e a démonokat? Vagy sem. Meghagyja a megváltás esélyét is – Thomas is egy rabló zsoldosból lesz védelmező lovag, és majd az angyaloknál is lesz példa megbocsátásra és felemelkedésre. Vannak veszteségek, vannak balsorsok, de elég nyomorult is az a világ, amit a szerző ábrázol.

Nem volt rossz élmény, de azért jónak se nevezném. Érdekes volt, negatív és pozitív felhang nélkül értve az érdekes-t.

Idézet: 

A szeretet mindig nehezebb. A szeretet azt jelenti, hogy elviseljük valaki másért a csapásokat, és nem számoljuk őket. A szeretet önmagunk elvesztése, a másik elvesztése, és hit a veszteség halálában.

– Feladtad rám az utolsó kenetet?
– Három órával ezelőtt.
– Majd megpróbálok nem bűnözni.

Két angyal és egy ördög bucskázott bele a vízbe.
Három angyal emelkedett ki belőle.
Vagyis még a legrosszabbak számára is létezett megbocsátás.

A bejegyzés trackback címe:

https://regenyvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr718373857

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása