Bosszúállós, sorozatgyilkosos, családot mentő.
Joona Linna élete végre rendben van. Hamarosan letelik a próbaideje, és visszamehet a rendőrségre dolgozni. A lánya biztonságban tanul a párizsi egyetemen, és a szerelme is megbékélt azzal, hogy a férfi rendőr. Ám gyilkosságok történnek Európa szerte: a meggyilkoltak bűnözők, és a hátukon csúnya sebhelyek húzódnak. Joona
felismeri a mintát: biztos benne, hogy Jurek tért vissza, segédet nevel ki, majd eljön érte és azokért, akik fontosak a számára. Elindítja a vészhelyzeti tervet. Saga kapcsolata rendbe jött az apjával és a húgával, tartós párkapcsolata van egy másik rendőrrel. Ő úgy gondolja, Joona eltúlozza a dolgokat, és folytatja a nyomozást figyelmen kívül hagyva Joona tanácsait. Amikor már egy gyilkos hajsza közepén vannak, és a szeretteik élete a tét, még a bűntudat is nehezíti a nő munkáját, pedig el kell kapni a gyilkost és segédjét.
Elég vegyes érzéseim vannak a regénnyel kapcsolatban. Egyrészt, ez egy erős része a Joona Linna sorozatnak, és nagyon sok minden a helyén van benne. Ugyanakkor már zavar ez a visszatérő téma.
Hiszen megint Jurek és az ő bosszúja a fő szál. Már nem is számolom, hányadszor merül fel ez a karakter. Értem, ő Joona nemezise, a nagy fő ellenség, de még a halálból is vissza kell térnie? Ráadásul ezzel a kötettel sem vágnak el minden szálat, hiszen van egy segédje is… Hiába élveztem a regényt, és izgalmas is, feszült is, már kezdem unni, hogy Jurek a nagy főgonosz, aki mindig visszatér, mint egy olcsó horror gyilkosa.
Különben annyira átvesz a történet minden előzményt, hogy ez a regény érthető akkor is, ha a korábbi 6 részt nem olvasta valaki. Természetesen jobb, ha azokat is olvasta az ember, de maga a nyomozás, a hajsza, a nagy feszültség működik előismeret nélkül is.
Kepler osztja a nézőpontot, hiszen a kiemelt szereplőket helyezi a mindentudó elbeszélő fókuszába. Az új gyilkossegéd, Joona és Saga, de a köröttük levők is megkapják a maguk részeit. Így a cselekményben nagyobb a változatosság is: a nyomozás, a gyilkolás, a visszatámadás, a bujkálás – ha az egyik szereplővel kevesebb dolog történik, valahol máshol bizonyosan felpörögnek az események. Meglepően mozgalmas is lett ez a regény.
Bár fárasztónak érzem, hogy megint Jurek, azt el kell ismerni, hogy magas szinten hozza a frászt az olvasóra. Kegyetlen módszerei vannak, és lélekgyilkos, amit művel. Van dráma és feszültség a történetben, megvan az a skandináv krimis kegyetlenség, ami a Millenium trilógiában is megcsapott és emlékezetessé tette azt.
Pipa az is, hogy a szereplők élete sok tekintetben nyomorult. Igaz, ezt a vonalat most nem Joona viszi, ő egészen rendben van. Saga viszont… Maradjunk annyiban, hogy a rendőrnő különösen sötét lelki állapotba kerül a regény végére és megtelik fájdalommal a létezése. Pedig Joona, Saga is jó emberek, akik összeszedték magukat, igyekeznek boldog életet élni, miközben jó rendőrök is. Nem ezt érdemelnék, de a skandináv krimik hősei szenvednek.
Talán csak a társadalmi üzenet nincs most benne, de nem is hiányzott. A hajsza és a nyomozás bőven pótolta, és sötéten, de szórakoztató volt ez a regény.
Sok párbeszéd, lényegre törő leírások, gyors tempó. A főszereplők lelki útja is le van követve. Így most egy cselekmény- és karakterközpontú regényt kaptunk, különös befejezéssel. Valahol diadal, valahol nagy tragédia és még igazán vége sincs. Emészteni kell még.
Az egyik kedvenc részem a sorozatból, az izgalmak miatt, de egyben sötét történet is.
Kepler: Lázár – Mint skandináv krimi: 70% izgalmas. Érzelmekben, cselekményben erős, sötét atmoszférával.
Szubjektíven: 80% bár a visszatérő főgonoszt már kezdem unni, sokkoló, sötéten szórakoztat.