Minden napra egy könyv

Minden napra egy könyv

Wright: Október végén

2021. március 15. - BBerni86

Vírust megállító, világjárványos, családos.

Henry Parsons kiváló elme – orvos, aki a vírusok megállításának szentelte az életét. Egy gyerekkori betegség miatt testében sérült, de a szakmájában vérprofi, az egyik legjobb kutató, aki megfékezett már nem egy biológiai vészhelyzetet. Sokat is van távol a családjától – feleség és két gyerek – de tudják, mennyire fontos munkát végez a férfi. Egy új vírus tűnik fel, ami nagyon gyorsan terjed és öl. Amikor pont a mekkai zarándoklatra megy az egyikoktober_vegen.jpg lehetséges fertőzött, a karantén már politikai vita is. El lehet különíteni 2-3 millió muszlimot? A vírus elszabadul, a világ felbolydul és felelősöket keresnek. Hamarosan már sokan az oroszokra mutogatnak, ahol kevésbé pusztít a kór. Henry csak haza szeretne menni, míg a családja az egyre rosszabb körülmények között igyekszik életben maradni.

Lehetett sejteni, hogy a vírusos témák most felkapottak lesznek, és kapjuk majd a regényeket, melyekben vírusokat kell megfékezni. Ilyen az Október végén is. Wright nagyon igyekezett nem elrugaszkodni a valóságtól, és több szempont szerint bemutatni a helyzetet – most úgy érzem, felemás sikerrel.

Mitől felemás a regény?
Egyszerre akar személyes kaland és orvosi thriller lenni. Henry az egyik percben elkötelezett orvos, vitázik a karantén fenntartásáról, kontrollálja az orvosi kísérleteket. A másikban a családját féltő apa. Valamiért nem passzol a kettő. A tudományos területek közelsége miatt a regény nyelve is hivatalosabb, több a magyarázó rész benne – és ez a stílus megmarad a magánéleti részeknél is. Nem tudta az érzelmeket átérezhetően átadni.
Zavart az is, hogy a sok helyszín és szereplő miatt nagy ugrások vannak. Nem egyszer éreztem úgy, hogy valakinek a történetében lyukak vannak, és valami kimaradt. Ez főleg a családi szálon volt probléma, ahol szereplőket is vesztünk el ezekben a lyukakban. Az egyik jelenetben még megvan, utána már a temetését látjuk.
De, ha már bedobtam, hogy orvosi thriller. Henry nem a laborban van, a karantén fenntartásával bajlódik. A laborból legfeljebb jelentéseket kap, és a végén majd maga végez el egy kísérletet. De összességében az orvosi rész inkább csak említés benne, mint ténylegesen a cselekmény része. Nem ismerjük meg a folyamatokat, a vakcina kutatás mikéntjét – csak kapjuk az infót, hogy sikertelen a kísérlet, nincs ellenszer.

Az viszont működött, hogy a társadalomban több szinten lekövesse a helyzetet és a következményeket: Henry gyerekei személyesen, alulról élik át az összeomlást. Látjuk, mi történik kormány szinten, és a nemzetközi politika is a témák közé kerül. Az benne volt, egy legyőzhetetlen vírus hogyan kezd posztapokaliptikus környezetet teremteni. Hamar eljutnak a mások hibáztatásához és az ellenlépések felé: pusztítani mindig könnyebb.

A szereplőket nem tudtam megkedvelni – pedig jó emberek, és a szerző elsősorban a küzdelem nemes harcosait mutatja be. A mekkai herceg, Henry és a családja, a kutatók – mind bátor, rendíthetetlen emberek, akik a végsőkig kitartanak. Talán a hangvétel miatt, amit fentebb már említettem. Érzelmileg nem jött át, milyen feszültségben élnek, milyen személyes küzdelmeik vannak. Tárgyilagos a szerző a magánéleti részekben is.

A váltott szemszög, a végén a sokk (mitől indult a vírus), a több szinten bemutatott hatásai a vírusnak olvastatták, de hiányoltam az olvasóhoz közel kerülő szereplőket, és a tényleges orvosi munkát, amit egy ilyen helyzetben végezni kell.

 

Wright: Október végén – Mint thriller: 65% orvosi kriminek korrekt, váltott nézőponttal, tudományközeli nyelvezettel.

Szubjektíven: 50% lekötött, voltak érdekes részei és a vége is üt, de nincs kedvenc szereplőm.

Visszanéz7ő

10. hét

Március

8. Steel: Fordulópont - női 3

9. Lyon: Evelyn - horror 4

10. Harkness: Az élet könyve - fantasy 4,5

11. Robb: Halálos hűség - krimi 4

12. Lyons: Minden Dolgok Neve - fantasy 5

13. Mackintosh: Kék sorsjegy - disztópia 1,5

      Hemingway: Búcsú a fegyverektől - szépirodalmi 3,5

14. Kauppinen: A nép igazsága - fantasy 3

     McKinty: A lánc - thriller 3,5

Ezzel eljutottunk február közepére.

Tovább

McKinty: A lánc

Gyerekrablós, titkos szervezetes, családért küzdő.

Rachel elvált, rákból felgyógyult asszony, akinek elrabolták a lányát. Már tervezte a következő lépését, kiheverte a válást, amikor jött az a telefon Ki kell fizetnie a váltságdíjat, gyorsan. Majd folytatnia kell a Láncot. Neki is el kell rabolnia egy gyereket, és kérnie a váltságdíjat, újabb gyerekrablásra buzdítania. A Lánc tagjává kell válnia, és a_lanc.jpgsoha nem lehet kiszállni, már bűnössé tették. Egyetlen segítsége a volt sógora, Pete, akinek rég tetszik az asszony, de neki is megvan a maga pokla. Az egykori katona mögött szerencsétlenül alakult kapcsolatuk és egy függőség áll. Kylie kiszabadítása azonban nem lehet elég – rá kell jönniük, hogy amíg a Lánc nem szakad meg, és nem számolják fel, nincsenek biztonságban. De mit lehet tenni, ha tilos erről beszélni, és minden szabadulási kísérletet halálosan megtorolnak?

Mint thriller és izgalmak tekintetében is rendben van ez a regény. Szórakoztató, gyorsan olvasható, csak éppen abszolút nem tudtam elhinni. Néha már komolyan zavart, milyen mesebeli fordulatok vannak benne. Ha film lenne, erre a típusra mondanám, hogy élvezhető, amennyiben az ember kikapcsolja hozzá az agyát.

Az alap ötletes (és emberileg borzalmas ötlet is). Az izgalmas, ahogy Rachel és Pete rohannak, hogy megmentsék a kislányt. Egy adrenalin dömping, sokféle elemmel. Csak éppen egy filozófiát tanító asszonyról nehezen hiszem el, hogy olyanokat és olyan könnyen megtesz, mint amit itt Rachel összehoz. Az is visszás, ahogy kifakad és arról panaszkodik, hogy milyen gyenge és tehetetlen, amikor kb. úgy viselkedik, mint Sarah Connor. Pláne, amikor a 2. részben a Lánc megszakításán kezd el dolgozni és megy előre rendíthetetlenül. Most akkor melyik a kettő közül? Mert ahhoz túl extrém, hogy azt bele tudjam magyarázni, hogy egy anya mindenre képes a gyerekéért.
Nem ez az egyetlen szál, amit hihetetlennek találtam. Mondhatnám azt, ahogy visszanyomozzák a Láncot. Vagy, ahogy Pete most elvonási tünetek nélkül, könnyen leteszi a drogot. Évekig heroinista volt, de most varázsütésre ő lesz az álomtárs Rachel mellett. Túl sok az olyan elem, ami túl szép, hogy igaz legyen. Ettől még szórakoztató a végeredmény, csak nem igazán félelmetes, nincs az a thriller hangulat benne, mert elhinni nem tudom.

Felületesek a karakterek. Még Rachel is, de a többiek még inkább. Megismerjük a Lánc kitalálóit, vagy éppen Rachel volt férjét, akik alig pár vonást kapnak, is azok is bosszantanak. Vegyük csak Marty-t (Kylie apja, Rachel volt férje)! Átél egy nagy traumát, a barátnőjéről kiderül valami nagyon mocskos, és mi a reakció? Felszed egy még fiatalabb nőt, és élvezi, hogy az ügy miatt bekerült a tévébe és felismerik. Még csak meg sem viseli az eset.
Azt is jobban szerettem volna megtudni, miért tették a kitalálók, amit. Az olyan sovány válasz, hogy szociopaták, és csak megragadtak egy anyagilag jól jövedelmező ötletet. Kényelmes is, nem, hogy még szakmába is vág nekik? Arra különben mennyi statisztikailag az esély, hogy egy ikerpár mindkét tagja szociopata lesz? Ha hozzáadjuk a nagyszülőket is – nem kifejezés, hogy többszörösen terhelt család. Megint: szórakoztató, de hinni nem tudom.

Leírás kevés van benne, a tempó gyors és sok a párbeszéd. Szinte filmszerű a sztori, bár még ahhoz kicsit több leírás kellett volna. Általában díjazom, ha inkább pörögnek az események és a leírások nincsenek eltúlozva, de itt még nekem is hiányoztak.

Egyszer ok volt, szórakoztató, de legfeljebb korrekt thriller, nekem ez-az hiányzott, hogy igazán tetszen.

 

McKinty: A lánc - Mint thriller: 60% izgalmas és van benne ötlet, szórakoztató, de az igazi hatáshoz nem hiteles.

Szubjektíven: 55% nem fájt olvasni, le is kötött, de mély nyomokat nem hagy – ahhoz lyukas.

Kauppinen: A nép igazsága

Rendszert váltó, hatalomba telepedő, kalandos.

Feltámadt a Gyehenna Magisztere, aki időnként megpróbálja az emberiséget elvezetni a szabadságba, de rendszeresen káosz lesz a dologból, őt meg legyilkolják. Most taktikát vált: alulról akarja megváltani a világot, és alakot is vált. Eddig isteni harcos, most bájos lányka képében áll a kiszemelt csoport élére, és kezdi meg a világváltást. A zwelfek követik, a Kiválasztott, Leiden meg engedelmeskedik. Csak éppen megint halad minden a káosz felé, hogy egy új és korrupt rendszer születhessen majd meg. A zwelfek nem véletlenül nem jutnaka_nep_igazsaga.jpg maguktól semmire, elég semmirekellők. Leiden is csak láb alatt van. Ha a Gyehenna elbukik, meg érkezhet a fifikás Rafinesse, aki egy könyvtárosból rittyent királynőt. Leiden meg mehet udvari semmirekellőnek, akinek a hasizma a legértékesebb tulajdona.

Ez pont olyan regény, amin jól elvitatkozom magammal. Tetszett, jónak tartom? Azt tudom mondani, hogy igen, DE. Itt mindig van egy de. Ami nem feltétlenül rossz dolog, csak nehezebben jutok dűlőre a regénnyel.

Fantasy, kalandregény, allegória? Hát kicsit mind. Alapvetően jól viselem, ha valami sokféle, ez itt is tetszett. Nekem abszolút működött a fantasy világ, olyan hangulata volt. Talán nincs agyon részletezve, de nem csak emberi lények mozognak ebben a világban, megjelenik a mágia is és nem tudok jobbat, ami lehetne. Nem disztópia, nem sci-fi, nem is urban fantasy. A Kiválasztott, Leiden szemszögéből kalandregény, még ha ő nem is egy olyan hős, akinek dicső kalandok jutnak. De megy versenyezni, háborúzik, küzd szíve hölgyéért. Ne kövezzen meg érte senki, de nyomorultamról Candide jutott eszembe, meg a pikareszk regények. Aztán, bele lehet menni abba, hogy mennyire görbe tükre ez a világunknak, így allegória. Sokszor rá lehet ismerni dolgokra, és illik a jelenre az, amit itt elmondanak. Ha csak azt megnézzük, hogy lesz Rafinesse menő politikus, aki hazudni és ígérni tud legjobban, vagy Doranna fejedelemasszony. Még a múltat is lehet hamisítani… ahogy a történelmet is.
DE sok is, és sokszor nem esett jól, hogy ennyire felemás a zsáner. Mire beleéltem magam az egyik vonalba, másféle lesz és semmilyen szabályt nem követünk. Még azon is lehet vitatkozni, hogy ez fantasy vagy sem.

A cselekmény mozgalmas, több nézőpontból ábrázolt. Ezt szeretem. DE itt már eljutunk a kaotikus és zsúfolt szintre is, amikor már lefagyott az agyam, hogy mi is történik éppen. Vavyan Fable történetei, néha Rejtő Jenő szokott ilyen hatást kiváltani belőlem. Alapvetően elvagyok vele, de eljutok arra a pontra, hogy le kell tenni és mást olvasni, annyira sok így. Ha belegondolunk, a cselekmény alatt megismerünk két államformát, van három váltás és puccs, nem is számolom, Leiden hány szakmában vall kudarcot és milyen küldetésekre küldik el.

A karakterek nagyon nem tipikusak. Azt üdvözlöm, hogy ők a karikatúrái a kalandregény és fantasy tipikus hősöknek. DE túlzottan is azok, már zavaróan kisarkítottak. Leiden olyan szinten szerencsétlen és semmirevaló, hogy az leírhatatlan. Doranna és Tarja túl erőszakosak az ízlésemnek, és azon párszor fennakadtam, hogy Doranna fehérmájúsága közben fel-felbukkan. Nekem karakteridegen volt a szende könyvtárosnő alakjától. Még Rafinesse volt a legszimpatikusabb, ő legalább életrevaló és valahogy összerakja a dolgokat, nem csak elrontja. De most komolyan, egy hazug és korrupt alak az, akiben a legtöbb pozitívumot találom? Nem csak Leiden keresi közben a klasszikus hősöket, én is, de itt nincsenek. Az meg nem emeli a kedvem, hogy a világ a korrupt hazugoknak áll, ha magam is így gondolom.

Stílus. Egyedi, sajátos stílusa van, nem egy tucatregény a hangjában sem. DE néha ez is sok volt nekem. Egy pontig élvezem, aztán eltelek tőle.

Humor. Olyan kis gonosz, ami nekem bejön. De néha már ezt is sokalltam. Egy-egy jelenet annyira el van túlozva, hogy belőlem már visszás érzést váltott ki. Nem nevettetett, hanem felbosszantott. Ahogy Rafinesse előadja magát, az még az a szint, amit szerettem. Ami már sok, pl. a végére betett kis félvérek és húsételek. Van pár dolog, amit nem tudok vicces kontextusban elképzelni, a kannibalizmus ilyen.

Mindig volt valami, ami tetszett. Csak mindig van egy DE is. Így ez engem teljesen megoszt. Tetszett is, DE.

 

Kauppinen: A nép igazsága - Mint fantasy: 70% sok mindent olvaszt magába, egyedi a stílusa és a mai világnak is bemutat.

Szubjektíven: 35% nekem sok volt. Rendszeresen átlépi azt a határt, ami már nem szórakoztat, csak bosszant.

SpoilerZóna

Harkness: Az élet könyve

Benjamin évek óta kísérletezik azzal, hogy szaporodni tudjon. Boszorkányokat rabol el, és igyekszik teherbe ejteni őket. A terhességek azonban megszakadnak. Matthew és a család a nyomára akarnak bukkanni, megállítani. r1_114.jpgMegvan a terv is: Matthew megy, míg Diana a Tanács előtt képviseli magukat és megszerzi a támogatást.

Diana közben maga válik az élet könyvévé. A szövegek benne vannak már, ami tulajdonképpen a szövők története.

Ott nem várt szövetségesre bukkan a boszorkányok között: Benjamin nem tudta, de a skót időszaka alatt ott teherbe ejtett egy boszorkát, és az unokája most itt van. Diana tőle tudja meg, milyen sors vár a gyerekeire is: az emberinél hosszabb élet, nagyobb mágia. Azt már otthon is észrevette, hogy Becca vérében a vámpírság erősebb, míg Phillip inkább boszorkány lesz, és már érzi, nagy erő van a fiában. Ketten együtt állítják maguk mellé az északi boszorkányt, aki szövő, de titkolja. Diana megfenyegeti, ha nem segít, mehet ő Benjaminhoz, aki szívesen kísérletezne a fajtájukkal.

Matthew még él, mire lecsapnak, de rossz állapotban van. Hazaviszik, és folyamatosan javul az állapota. A családja sokat segít. Engedik a családfán saját hajtásként a Clairmont – Bishop ágat és tervben van, hogy Marcus vámpírt csinál a menyasszonyából. Diana pedig állandó tag lesz a tanácsban, ahol DNS bizonyítékot is visz arra, hogy a fajok ugyanazok, nem külön lények. Eltörlik a keveredést tiltó törvényt.

Lyon: Evelyn

Evelyn a sötét tanok iskolájában remekel, de egy dolog nem megy neki. Nincs kedves modora, nem is tudjaevelyn.jpg leplezni, mennyire embergyűlölő. A fiúk közt lesz egy, akinek így is kell, és sokat segít neki. Szereti. A záróvizsga, hogy azt tegyék tönkre, akinek a legtöbbet köszönhetik. Evelyn ezt a fiút öli meg, és vágja le a fejét vizsgafeladatként.

Majd, már végzett diákként nevelőnőként kerül be egy előkelő családhoz. A neveltjét kezdetektől zsarolja és kihasználja, a családfő bizalmába pedig beférkőzik. A tudós a fejformákra épít tudományt, és Evelyn bőven ellátja alanyokkal. Létrejön a rendszer, és a recept is meglesz, amivel a halhatatlanságot adó folyadék készül. Evelyn ez után végez a férfival is, csak a lányt hagyja életben, akit elküld a sötét tanok iskolájába tanulni.

Hemingway: Búcsú a fegyverektől

Világháborús, szerelembe menekülő, lelki.

Frederic amerikai létére az olasz fronton harcol az első világháborúban. A nyelvtudása megvolt, valamit tenni akart, beállt. Lettek barátai, és az élete megtelt a küzdelemmel, a túlélésért folytatott harccal. Némi menekülést a bucsu_a_fegyverektol.jpgférfias hódítások jelentenek, ezek közül is kiemelkedik az ápolónők szédítése. Így ismerkedik meg Catherine-nel is – ám amikor a férfi megsebesül, a kórházban a nő ápolja, már kapcsolatot kezdenek építeni. A nő teherbe is esik, és meg akarja tartani a babát. A háborúba belefáradt férfi hajlik is rá, hogy menjenek el innen, alapítsanak családot és hagyják maguk mögött a frontot. Elkezdik a szökést tervezni, és bele is vágnak: az úti cél Svájc.

A címadás most is tökéletes. Frederic Henry szerelmes lesz egy angol ápolónőbe, Catherine-be. A szerelmük, a menekülésük a háborúból mind hátat fordítás a fegyvereknek. Egy egyszerű közös élet, egy család, amit szeretnének. Búcsút mondanának a fegyvereknek. Az már más kérdés, hogy ezt az ember megteheti-e. A regény végéből kiindulva Hemingway válasza egy határozott nem. De nézzük bővebben!

Egy nagyon személyes, mikrokozmoszt megmutató történet: Frederic és Catherine története, de benne van az is, hogy az egész emberiségnek milyen trauma volt a háború, és el kellene köszönni a fegyverektől, egy egyszerűbb életben megtalálni a szépséget. Mégis, erre nincs esély. A hősök sem kapnak happy endet, és poénkodnak azon is, hogy a születendő gyermekük is katona lesz majd egyszer, mert ez a háború már sosem ér véget. Hol van már, amikor azt hitték, karácsonyra otthon lesznek?
Egy korszak hangulata van benne, a nagy kiábrándulás. Nincs dicső háború, nincs gyors győzelem, csak sok szenvedés, embertelenedés és halál. Nem egy boldog történet.

Mivel a regények vége általában erősebb nyomot hagy, mint az eleje, most is ezen töröm a fejem. Miért így fejezte be Hemingway? Mi a véggel a célja? Az ember nem kerülheti el a tragédiákat? Mindegy, hogy a háborúban vagy otthon, de fájdalom és gyász lesz? Az biztos, hogy a különben is nyomott hangulatom még inkább lenyomta. Ennek a könyvnek igazán eret vágósan tragikus a vége.

Cselekmény nincs sok benne, de nem is azt éreztem a fontosnak. Az emberekben lezajló folyamatokat annál inkább. A szerelem vigaszát az embertelenségben – ahogy ellenpontozza a frontot és a nővel töltött időt. Az egyik sivár és vigasztalan, a másik tele van melegséggel.
Ugyan a cinikus felem most is megkérdezné, mégis mire fel lett ez egy nagy szerelem olyan hamar, de itt maga a kor ad választ. Háború van, extrém helyzet, amiből több úton lehet menekülni. A szerelembe kerestek emberi melegséget, ami a fronton nincs.

Az már csak személyes kínom, hogy nem szerettem meg a szereplőket. Nem tetszett, ahogy a végén Frederic reagál a nővel és a gyerekükkel történtekre. Pedig ez elsősorban az ő regénye – Catherine alakja sokkal halványabb, mint a férfié.

Ez nem az én ötletem, de annyira tetszett, hogy elmesélem nektek is. A regény használ olyan klasszikus műfaji elemeket, mint a kalandregényé. De ez is megtörik és elbukik, ezzel is kifejezve, hogy még a klasszikus műfajok is elbuknak a háború traumájának átadásában.

Sok mindent tudok értékelni benne, de meg nem szerettem. Ahhoz most nagyon nyom a történet vége. Kicsit, mint a Légy hű magadhoz. Kb. olyan volt ezt olvasnom, mint Knight háborús klasszikusát. (Bár annak kicsit jobban elfogadtam a végét.)

 

Hemingway: Búcsú a fegyverektől - Mint szépirodalmi: 65% a témáját vigasztalanul átadja, kevesebb cselekmény, sok érzelem.

Szubjektíven: 45% egyik hősét sem kedveltem meg, és nagyon nem szerettem a végét sem.

Mackintosh: Kék sorsjegy

Anyává váló, világ ellen lázadó, menekülős.

Minden nőnek lottózni kell, amint biológiailag éretté válik. Ez dönti el, lehet-e belőle később anya. Aki kéket húz, ő nem szülhet. Kapnak egy drótot, ami megakadályozza a teherbe esést, és a medáljukban hordják a színüket. Calla kéket húzott, de tudni akarja, milyen anyának lenni. Összejön egy férfival, kiveszi a drótot és teherbe akar esni. Tudja, ha sikerül, menekülnie kell. De képtelen beletörődni abba, hogy a rendszer szerint neki nem lehetkek_sorsjegy.jpg gyermeke. Mi hiányzott belőle, amiért kék sorsjegy jutott neki? Válasz nincsen, így a nő az egyetlen úton marad, amit helyesnek vél: anyának lenni akkor is, ha a rendszer ezt tiltja. Az útján találkozik nőkkel, akik hasonló útra léptek. Lehet nekik happy end itt?

Pedig én szeretem a disztópiákat! De itt arról tudnék írni, milyen sok hiányérzetem van. Nagyon, de nagyon nem talált meg engem ez a kötet.

Kezdjük ott, hogy mennyire megíratlan ez a világ. Tényként megkapjuk, hogy a lányok az első menstruáció után húznak, aztán a kékeknek felteszik a drótot. De miért kellett ilyen rendszert bevezetni? A fehéret húzók hányat szülhetnek? Ők lehetnek többgyerekesek is, vagy mindenkinek egy baba jut? Mi van a férfiakkal? R. egyszer megjegyzi neki, hogy nekik (a fiúknak) se könnyű. Mégis, miért? Egy szó sincs arról, őket hogyan nevelik, van-e valamihez kötve, hogy megismerkedjenek egy fehéret húzó nővel és családot alapítsanak. De mondhatnám az oktatást is. Mi köze van a színnek ahhoz, milyen szakmájuk lehet? Miért maradtak ki a lányok az iskolából, miután húztak? Túl sok számomra a kérdőjel.
Talán ott kezd kicsit érdekes lenni, amikor Calla megismer egy olyan nőt, aki fehéret húzott, férjhez ment és teherbe is esett – de rájött, hogy nem akar anya lenni. Az érme másik oldala. De az sincs kibontva, csak említés, hogy van ilyen is. Nesze majdnem semmi, fogd meg jól.

Ez egy személyes, lelkizős dráma. Calla rögeszméje, van a középpontban, aki nem érti, miért ez lett a sorsa. Az a gondom, hogy nem tudtam kicsit sem megérteni. Nekem abszolút úgy jött le, hogy nála ez egy dac döntés. Arra kárhoztatták, hogy ne szüljön, erre csak azért is akar. Ha fehéret húzott volna, szerintem ő is az a véglet lenne, akinek akkor meg az lenne a baja, hogy miért nem dönthet úgy, hogy neki nem kell gyerek.
Utáltam, hogy R. csak egy spermadonor neki, aztán amikor a férfi sokkot kap az orvul teherbe eséstől, még Calla van megsértődve. Miért, mit várt? (R. különben is csak árnyalak lett.)

Nem szerettem, hogy alig van cselekmény. Ha nagyon akarom, 4 mondatba összefoglalom az egész könyvet. Ez inkább Calla merengése, és monológja az anyaságról. Nem a disztópia a lényeg, hanem a személyes történet. Hogy egy nőnek joga legyen eldönteni, akar-e anya lenni, vagy sem. Ilyen szempontból inkább modern szépirodalom.
Sok olyan rész be van hozzá toldva, amelyek nem vezetnek sehova. Van benne leszbikus szál is, de minek? Túl sok mindent érzek céltalannak vagy öncélúnak a regényben.

Végül, még csak az sem tetszik, ahogy meg van írva. A mondatai szinte töredékesek, Calla lelkét adja ez is vissza. Lelki szilánkok. Gyötrődés. Ahogy keresi magát is, az anyaságot értelmezi, de a világot is. Ha intellektuálisan értékelem is, olvasni utáltam.

Volt az a Collin Farrell-film, The Lobster. Eddig az volt a legrosszabb disztópia, amihez szerencsém volt. Most átvette a dobogó első fokát a Kék sorsjegy. A Farrell-filmnek legalább kidolgozott világa volt és emberi drámái, csak taszított a szatíra benne. Itt viszont még örültem is volna neki.

 

Mackintosh: Kék sorsjegy - Mint disztópia: 35% alig alapozza a világot, az érzelmek a lényeg. Személyes, nyelvében is.

Szubjektíven: 15% nem szerettem és nem értettem meg Callát, untam a történetét is.

Lyons: Minden Dolgok Neve

Sárkányok kórusa 2.

Jóslatot beteljesítő, kalandos, mágikus.

Kihrin célzottan halad egy találkozóra, de egy fogadóban többszörösen is csapdába esik. Egy jégsárkány vár odakint, befagyasztja az ajtókat, és nem enged ki senkit. Kihrin pedig tapasztalatból tudja, hogy még az Istengyilkos karddal sem biztos, hogy lehet sárkányt ölni. Másrészt, itt van álmai nője, Janel, akit végre élőben is minden_dolgok_neve.jpgláthat. A nő a segítségét kéri egy város megmentéséhez, egy sárkány meggyilkolásához. Míg a vállalkozás egy másik fontos szereplőjére várnak, ő és írnoka mondják el a történetüket. Hogyan igyekezett Janel megtölteni a kasszáját pár éve, és keveredett bele istenek és sárkányok játszmájába. Hogy lett ő is a jóslatok szereplője, és jött rá, nem egyszerűen gróf ő, hanem egy istennő gyermeke, akinek közös a végzete a fiatalemberével.

Először is, neki kellene állnom jegyzetelni. Eleve vastag a könyv, és a folytatások közt jó esetben hónapok, rosszabban évek telnek el. Mivel nincsen ez történt korábban fejezet, és nem is tudom, mennyi hely kellene a lényeget átvenni, jó lenne emlékeztetőket írni magamnak. Ami valahol dicséret, hiszen ennek a kötetnek nagyon összetett világa van. Homályos jóslatokkal, újjászülető hősökkel, idősík keveredésekkel. Még csak abban sem vagyok biztos, hogy jól értem, amit most érteni vélek. Amit valahol imádok is, mert nem tudom, melyik szereplő mire játszik és mi lesz a végjáték.

Lyons megtartotta a korábbi szerkezetet: a jelenben Janel és Kihrin végre találkoznak, de egy történet elmondásából megelevenedik a múlt. Közben a jelen megszakítja a múlt történeteit, amihez hozzájön Senera narrációja, aki megjegyzéseket fűz szinte mindenhez. Ezek néha humorosak, néha elgondolkoztatóak, hogy mi is a nő és mestere végső célja. Majd a végére minden összeér, és jön egy nagy csata, hogy egy újabb csavarral az ember a fejét fogja, hogy a bábjátékosok már megint mekkorát alkottak.

Lyons tudatosan építi tovább a világot, és még jobban bevezet a mágiába, a lényei és országok sokszínűségébe. Értem, miért került a magyar kiadásra a sárkány képe, de az eredeti, a ló is nagyon működött volna. Hiszen egy olyan kultúrába merülünk bele, ami nem csak tiszteli a lovakat, de még a nyelvezetük is tele van ilyen kifejezésekkel. Kanca, csődör – itt messze többet jelentenek, mint nemi felosztás.
Tetszett az is, ahogy itt párhuzamosan haladunk az első kötettel, és annak kis részletei itt más megvilágításba kerülnek. Ki honnan tudott ilyen-olyan dolgokról, vagy milyen játszmák zajlottak a világ egy másik szegletében. Sokáig azt is mondtam volna, hogy akár felcserélhető is lenne a két rész, de a végjáték miatt ez a 2. rész. Var tervének játszmája miatt ez a 2.

Megint nagyon karakteres szereplőket kaptunk, és amennyire megszerettem korábban Kihrin alakját, annyira működik Janel is. Rendíthetetlen harcos, a gyengébbek védelmezője – valahol szomorú is, hogy milyen könnyen játszadoznak ősibb entitások velük.
Lyons nagyon alapozza a kapcsolatát Kihrinnel, és hozzájuk köti a többieket is. Jó barátok, árulók, mentorok és ellenségek sorakoznak köréjük. De mivel lesznek csavarok, ki hova áll a végén, ebbe nem megyek bele jobban. Az biztos, hogy rettentően várom, mi lesz még velük.
(Azon meg igyekszem nem fájdítani a fejem, ki kinek az újjászületett alakja és rokona. Rettentő bonyolult családi viszonyok akadnak itt.)

Van benne kaland, mágia, izgalmas cselekmény és harcok. De amiért tetszik, hogy mindez egy nagyobb cél, valami epikus nagy ügy felé vezet. Várom a folytatást!

 

Lyons: Minden Dolgok Neve – Mint fantasy: 90% összetett, bővülő világ, fordulatos cselekmény, erőteljes hősökkel.

Szubjektíven: 85% miközben őrzi az első rész erősségeit, újít is és meglep a végére. Tetszett.

süti beállítások módosítása