Minden napra egy könyv

Minden napra egy könyv

Hall – Moore – Vincent: Ugyanúgy más, mint én

2020. március 04. - BBerni86

Egymást segítős, hitet találós, barátkozós.

Denver egész életében csak sodródott, és korán meg kellett tanulnia, hogy a bőrszíne miatt nem veszik emberszámba. Azért kellett a földeken robotolnia, hogy a gazdának fizethessen a magokért, földbérlésért, neki soha semmi nem maradt. Még véletlenül is tévedhettek az útjába rasszisták, akik 3_4ugyanugy_mas_mint_en.jpgszinte halálra verhették, és senkitől nem remélhetett segítséget. Hiába próbálkozott máshol, nem tudott letelepedni és lenni valaki. Utcára került, komolyan inni kezdett. Ron a semmiből épített fel egy milliós műkincsekkel foglalkozó vállalkozást, a feleségével jómódban élnek. Amikor Ron megcsalja Deborah-t, bevallja a tettét és az asszony pár feltétellel hajlandó adni egy újabb esélyt. Ron is eljár a templomba a nejével, újra felfedezi a hit erejét és egyre jobban bekapcsolódik az asszony karitatív tevékenységeibe is. Így ismeri meg Denvert is. Két nagyon más ember, mégis, igaz barátokká válnak.

Ahhoz, hogy valaki memoárt írjon, már nem kell Churchillnek lenni. Ha akármi van az életedben, amit annyira jelentősnek érzel, hogy azt meg akarod osztani másokkal is, le lehet írni, és meglepően sok történet kiadásra is kerül. (Inkább az Államokban, nem nálunk, ez is igaz.) Ez is egy ilyen kötet.

Mert, ha csak a cselekményt nézem, nincs benne olyasmi, amit vonzónak találnék. Két idősödő ember, akik a nagyon eltérő hátterük ellenére barátok lesznek. Az egyik milliomos, a másik csöves. Viszont, van két olyan dolog benne, amivel el lehetett adni: az egyik a hit. Ron nem csak barátkozik ebben a kötetben, a keresztény értékek nagy szószólójává is válik. A másik a halállal való szembenézés, egy súlyos betegség. Ha azokba a memoárokba gondolok bele, amelyek nálunk is kijöttek, ez az egyik leggyakoribb téma bennük. Valaki szembenéz egy halálos kórral, vagy valami nagyon súlyos betegséggel.

A két történet nagyon sokáig két külön történetként bomlik ki. Denver múltja még le is kötött, az egy boldogtalan és tragikus életút. Az a reménytelen helyzet, amiből indul – borzalmas. Hallottam már a modern kori rabszolgaság kifejezést, de ilyen formában nem gondoltam, hogy létezett. Igaz, ez nem mai történet, Denver gyerekkora meg pláne nem, de akkor is. A XX. század második felében így kihasználni másokat… Nem egyszer volt olyan érzésem, mintha 100 évvel korábbi lenne a dátum.

Ron és Deborah története viszont kezdetektől irritált a hangnemével. Nem téríteni akarnak, de annyira érződik a saját meggyőződésükbe vetett hit erőssége, hogy az már szinte népnevelő jellegű. Most mondjam azt, ha valaki milliókat keres és sikeres, az könnyen jótékonykodik és beszél arról, hogy segítenünk kell másoknak? Igaz, ők nem csak pénzt adtak. Az idejük is, sokat jótékonykodtak személyesen is. Még rágom kicsit magamban ezt a vonalat. Jó emberek, jól is éltek, csak ne érezném ki ennyire, hogy ezt a hitet mindenkinek átadnák.

Deborah betegsége kapcsán is irritált a nagy hitük. Ok, inkább próbálkoznék gyógyszerrel, mint imával. Talán ezért zavart ennyire, hogy ők végig mennyire reményt kaptak a hitükből. Mondhatni, várták a csodát. Ami aztán nagyon keveseknek jön be. De azért az is igaz, hogy így sokkal könnyebben birkóztak meg az egész helyzettel, mint akik nem hisznek semmiben.

Maga a két férfi barátsága nem lényeges része a cselekménynek. Egy út szakasza, a hit igazi megmutatkozása. Hogy az embert látta meg a csövesben, aki ezt meghálálta. Ha nem szeretem a példabeszédet, ez a rész sem tudott lekötni ilyen okból.

A stílusából pedig hiányoltam az igazi érzelmeket. Itt úgy van elbeszélve minden, hogy érzem a távolságot a jelen és a múlt között, már túl vannak a nagy érzelmi hullámokon.

Azt valahol tudom díjazni, hogy tartalmas akar lenni, értékeket akar közvetíteni, de a forma, ahogy teszi, nem fogott meg. A történelmi oldal jobban érdekelt volna, de az kevés benne.

 

Hall – Moore – Vincent: Ugyanúgy más, mint én - Mint memoár: 58% személyes hangvételű, őszinte írás, de az elveit nagyon át igyekszik adni.

Szubjektíven: 50% túl sok volt nekem a vallásból, a jó életre nevelésből. Az eleje érdekesebb.

Idézzünk!

Nincs felelősségérzet szeretet nélkül – (…) – És nincs szeretet felelősségérzet nélkül. Ha valakiért nem vállalsz felelősséget, valójában nem szereted. (Lakatos: Vörös)

 

– Tudod, mikor vagy teljesen meztelen? – kérdeztem Marcytól.
– Tükör nélkül is.
– Talán mégsem. Akkor vagy teljesen meztelen, ha nincsenek titkaid. (Andrews: Törött emlékek)

 

A hazugságok olyanok, mint a léha barátok, arra jók, hogy kihúzzanak a bajból. Rövid távon. De hosszú távon árulók, csak arra jók, hogy romba döntsék az ember életét… (Leunens: Cellába zárva)

 

A jó dolgok lehet, hogy elmúlnak egyszer, de ez nem jelenti azt, hogy nem is voltak. Az emlékük velünk marad. (Andrews: Törött emlékek)

 

Az ember véges lény – nem csoda hát, ha képtelen elviselni a világűr végtelenségét. (Lebbon: Predator - Rajtaütés)

 

– Kész, vége. Csak az álmaimból nem tudom kitörölni. Ott még mindig kísért. Nevetséges, nem gondolod?
– Ez természetes – mondta Marie szomorúan. – Az álmok azt tesznek velünk, amit csak akarnak. (Jacobs: A villa)

 

Minden azért van, mert egy nő önbecsülésének alapja a kinézete – magyarázta Jane. – Csakis azért. Mert a szépség megszállottjai vagyunk, mert olyan világban élünk, ahol minden nőnek az az életcélja, hogy vonzóvá tegye magát a férfiak szemében. (Moriarty: Hatalmas kis hazugságok)

 

Minél hétköznapibbá tesszük legbecsesebb dolgainkat, annál kevesebbek leszünk. (Andrews: Törött emlékek)

 

A gyerekkori álmok gyakran csak akkor megvalósíthatók, ha áldozatokat hozol értük. (Lakatos: Vörös)

 

Mi értelme volna hazudni bármiről? Félhetünk továbbra is, és mondhatjuk, hogy a franc tudja, mi van, de aztán a jövő itt lesz, és felfal mindannyiunkat, és majd csak sajnáljuk, hogy nem tettünk meg egy csomó mindent, amit annyira akartunk. (Ness: Mi, hétköznapi halandók)

Ness: Mi, hétköznapi halandók

Kamaszos, rejtélyes eseményes, baráti társaságos.

Mikey nem hős. Tudja ezt magáról, és nem is akarna a hősök közé tartozni, akiket a barátaikkal maguk közt csak indie srácoknak neveznek. Könnyű őket megismerni: ők azok a helyes, különös nevű jó fejek, akik időnként megmentik a világot, és közben páran el is hullnak közülük. Mikey kényszerbetegséggel küzd, reménytelenül szerelmes a nővére legjobb barátnőjébe, és csak túl akar esni az érettségin. Pedig valami zajlik köröttük: az indie srácok sorban halnak meg, időnként különös 3_3mi_hetkoznapi_halandok.jpgfények cikáznak. A felnőttek azonban úgy tesznek, mintha minden a legnagyobb rendben lenne. Mintha nem tudnák a saját kamaszkorukból, hogy a természetfeletti létezik és lecsap időnként, és csak az indie srácok próbálják megállítani a szörnyűségeket. Mikey is inkább a maga dolgával foglalkozik.

Két szemlélettel tudnék ehhez a regényhez viszonyulni. Az egyikben dicsérem, a másikban kiakadok, és nagyon nem szeretem. Dobjak fel érmét, melyikkel kezdjem?

Talán jobb, ha azzal kezdem, amit nem szerettem. Végig úgy éreztem, hogy kimaradok valamiből. Az igazi kaland nem azon a szálon van, ahol a regény főszereplői mozognak. Az indie srácok közben feltűnnek, tesznek pár megjegyzést, amiből lehet sejteni, hogy nekik milyen feladattal kell megbirkózni. Azt vettem észre magamon, azt a történetet sokkal szívesebben olvasnám, mint a hétköznapi halandókét.

Mert, ha lehántjuk a természetfeletti leplet a történetről, ez a történet akkor is működne ugyanígy, csak Mikey legjobb haverja más képességet rejtegetne, lehetne nagyon jó valami másban, valamiben, aminek nincs köze a mágiához. De, ami az igazi lényeg itt, a magunkért való küzdelem, a barátok és a család, a saját életünk megélése, ahhoz nem kellenek természetfeletti lények. Még akkor sem, ha nem akkora kaland arról olvasni, hogy a félős fiú végre szerelmet vall a szerinte nagyon menő lánynak, mint lenne egy más dimenzió gyilkos lényeivel való szembenézés.

Mondhatni, tulajdonképpen az a regény erőssége, amit gyengeségének is éreztem. Hiszen én szívesebben olvastam volna a világmentő, fantasy kalandot, mint a hétköznapi srácok önkeresési és szerelmi ügyeit. Ugyanakkor ez a regény pont azt emeli ki, hogy nem kellenek világmentő nagy kalandok, hogy az életed értékes legyen. Ugyanolyan fontosak és kalandosak azok a harcok is, melyeket a mindennapokban kell megvívni. Mihez kell nagyobb bátorság: szembeszállni egy szörnyeteggel, vagy megmondani a kiszemelt lánynak, hogy szerelmes vagy belé? Mikey számára a kettő teljesen egy kategória, így az olvasónak is.

Kissé gondom volt azzal, hogy kedveljem a szereplőket. Ugyan Ness kever humort is a történésekbe, és vannak jópofa ötletei, akkor is, nem tudom, miért kellene a szívemhez nőnie bármelyik karakternek is. Próbálja őket árnyalni Ness, de végső soron minden ahhoz a felfedezéshez vezet, amit fentebb már kifejtettem: semmi baj az átlagos élettel, a mindennapok harcai is vannak olyan kemények, mint a nagy fantasy csaták.

Ness nem véletlenül ifjúsági sikerszerző, az valahol pazar, hogy a háttérben ott egy teljesen más sztori, miközben a más történetek mellékszereplői itt most főszerepet kapnak azzal a kis hozzájárulásukkal a nagy egészhez. Volt egy olyan DC sorozat, ami nagyon hasonló ötlettel játszott el, csak ott erősebb volt a komédia jelleg, és inkább munkahelyi komédia volt, nem kamaszok önfelfedezése.

Azért volt valami benne, ami kifejezetten érett ábrázolást kapott. Ness nem írt rózsaszín happy endet, és az egyik legjobb kamasz szerelem zárást adta a főszereplőjének.

Tipikusan az a regény, amit intellektuálisan tudok értékelni. Jó ötlet az alapja, van mondanivalója. Csak éppen azt a kalandosabb verziót inkább olvastam volna…

 

Ness: Mi, hétköznapi halandók - Mint fantasy: 75% egy csavarral kifordítja a kliséket, és ifjúsági tartalommal fantasy féle is.

Szubjektíven: 55% az a pláne, hogy ez nem a hősök története. De a hősök érdekelnének…

5 regény, amit el kell olvasnod

Univerzumépítők

r5_27.jpg5: Brandon Sanderson – a Ködszerzet regényeit bővítette hatalmas ciklussá. Az alapregényekben is több generációt átfogott, majd annak a zárása után elkezdett egy évszázadokkal későbbi történetet, ahol már mitológia az első sorozat cselekménye. Hősies kaland különleges képességű emberekről, akik egy zsarnok ellen küzdöttek, hogy rájöjjenek, maga a világ rossz. Az utódok pedig az új világban igyekeznek boldogulni.r4.png

4: Cassandra Clare – amit a Shadowhunters világból ki lehet hozni, megtette. Az alaptrilógiát újabbal bővítette, majd előzménytrilógia és a mellékszereplők is kaptak saját trilógiát. Ezen felül novellafüzérek is kapcsolódnak hozzá, tévés sorozat és mozifilm is. Minden egy lánnyal indult, aki olyasmit is látott, amit a többiek nem. Így megismert egy rejtett világot, melyben angyali leszármazottak küzdenek démonokkal, melynek ő is a része.

r3_41.jpg3: Rick Riordan – a Harry Potter sémájára érkezett egy fiú története, aki egy szörnyű jóslat betöltésére született. Félisten, jelentős erővel és hatalommal. Kapott barátokat, egy életre szóló nagy szerelmet, és minden részre olyan heroikus küzdelmet, amibe könnyeden bele is halhatott volna. Riordan új hősöket és mitológiákat is kever hozzá, újabb sorozatokkal növelve a világát. Vikingek, egyiptomiak, még több félisten. Mozifilmek és képregények is.

2: Michael Connelly – a szerző visszatérő hőse Harry Bosch. r2_38.jpgEgy noir stílusú nyomozó, aki Los Angeles mocskában jár. Connelly más hősöket is teremtett, olyan történetekkel, melyek népszerűek, filmek készülnek belőlük. A durva az, ahogy aztán ezeket a hősöket és történeteket beszövi Harry világába. A limuzinos ügyvédről kiderül, hogy a féltestvére. A költő gyilkos nyomában járó ügynöknő lesz a felesége. A Véres munka hősének halálát Harry nyomozza majd ki. Ha új Connelly hős érkezik, bővülni fog Harry Bosch világa is.

r1_37.jpg1: George R. R. Martin – az HBO az ő regényfolyamából forgatta az egyik legsikeresebb sorozatát. Már kultikus, mennyit kell várni egy-egy regényrészre. Igaz, jó vastag egy-egy darab, és már van belőle pár. (Még 2 akkor is hiányzik!) Trónok harca, még az is ismeri, aki nem nézte vagy olvasta. Martin pedig olyan univerzumot épít köré, hogy bele lehessen veszni. Képregények. Krónika Westeros történetéről. A Targaryen-dinasztia regényes története. Arról kötetek, hogyan értelmezzük a sztorit és mi mindenből merített Martin. A történet? Westeros királya maga mellé hívja régi jó barátját, akivel megdöntötték az előző uralkodócsaládot. Ám segítőként Ned Stark egy sötét titokra bukkan, és újabb háború robban ki, miközben az utolsó Targaryen is visszavenné örökségét. De mit számít a Vastrón sorsa, ha északon közeledik a Tél és feltámadnak a holtak? Már csak az a kérdés, elolvashatjuk-e a végét valaha.

Jacobs: A villa

Cselédes, családi titkos, kosztümös, tiltott szerelmes.

1913, Németország. A fiatal Marie kap még egy esélyt, hogy elhelyezkedjen, és se az árvaházba ne kelljen visszamennie, se az utcára kerüljön. Konyhalánynak veszik fel a gazdag gyáros, Melzer házába. A lány hamar felméri, hogy a szolgálók irigyen figyelik egymást, és segítségre nem számíthat 3_2a_villa.jpgtőlük. A fiatalabb Melzer lány, Kitty figyel fel arra, Marie milyen ügyesen rajzol. Neki köszönhetően cseléd lesz belőle, és próbál segíteni a kisasszonyának a kérőit illetően. Közben az egyetemről hazatérő Paul Melzer szeme is megakad a lányon. A fiatalember eddig pazarló életet élt, de most szeretne komolyabb részt vállalni az apja gyárában, értelmes dolgokat tanulni, és Marie mellett arra is képesnek érezné magát, hogy megállapodjon. A fiatalok előtt azonban nem csak a vagyoni ellentétek állnak: Marie származása titkot rejt, melynek köze van Paul apjához is.

Ez is egyike azon könyveknek, amelyet azzal reklámoztak, hogy érdemes elolvasnia annak, aki szereti a Downton Abbey sorozatot. Általában az ilyen feliratok csak csalódást okoznak, de most igazat tudtam adni neki. Ez a regény tényleg mutat rokon vonásokat, miközben más is annyira, hogy ne tűnjön egy Downton klónnak.

A helyszín nem Anglia, hanem Németország. Igaz, ennek nem sok jelentősége van. Hiába 1913 a dátum, nem érezni azt a korhangulatot, amit az ember magában gondolna a VH küszöbén. De ez talán azért is volt, mert az átlagemberek nem számítottak arra, hogy háború lesz. A végén, amikor megvan a merénylet a Habsburg örökös ellen, akkor is azt olvashatjuk a fiatal nemesekről, hogy egy gyors csatára készülnek, gyors és nyertes háborúra. Semmi nyoma nincs annak, milyen tragédia vette a kezdetét azon a napon, azzal a merénylettel.

Jár is azon az agyam, hogy mi vár a szereplőkre. Három lejegyzést ünnepeltek a végén: mindhárom vőlegény katonaköteles korban van, az egyik ráadásul katonatiszt. (Mondjuk, pont ő az, aki annyira csalfa és több a jellemtelen vonása, hogy nem lenne kár érte.) A regény sikerét mutatja nálam, hogy a szereplők további sorsán jár az agyam.

Annak ellenére, hogy nem a történelem fő sodrában helyezkednek el a szereplők, mégis lehet történelminek nevezni. A díszletekben, vagyis a környezetben, ruhákban és frizurákban, szokásokban és az emberek viselkedésében érzem azt a korszakot, melyben játszódik. Hitelesebb a történelmi oldala, mint egy Kleypas-regénynek.

Más a stílusa is. Ez sokkal visszafogottabb és kevésbé szenvedélyes. Más is van benne, nem csak a szerelmi tematika, ha fontosak is a szerelmi szálak. Törekszik arra, hogy megmutassa, hogyan élnek az előkelő körök és a szolgálóik is. Ez az, amivel leginkább a Downton Abbey világát idézte fel. Párhuzamosan fut a fent és a lent élete, ha azért fontosabb is a fent történései. Nem véletlenül: ami a család magánéletében történik, kihat a cselédségre. Fordítva ez nem igaz.

A két főszereplő, Paul és Marie tipikus lányregény hősök. Marie a csinos, szerény lány, aki jobb sorsra érdemes, mint ami jutott neki. Szelíd, tehetséges és becsületes. Tipikusan az a hősnő, akinek azt lehet felróni hibaként, hogy túl jó. Paul jelene is ilyen: felelősségteljes lesz. Tudja, mit akar tanulni, és kész munkába is állni. Van arra utalás, hogy az egyetemen már kiélte magát, de az a múltja. A szerelemben és a hivatásban is benőtt a feje lágya, mi már ilyennek ismerjük meg – aki méltó arra, hogy Marie szeresse.

Nem véletlenül kedveltem jobban Paul húgát, Kittyt. Ő az, akiben van élet. Ő lázad, ő keresi a saját útját leginkább. Különben rajta látszik legjobban, hogy ez nem nyálregény. Akkor más lenne a vőlegénye, mint aki végül lesz.

Egy kis rejtély is színesíti a cselekményt, és így együtt alkotnak egy kellemes női olvasmányt.

 

Jacobs: A villa - Mint történelmi romantikus: 75% benne volt a korszak, nem túl nyálas, és jól építkezik.

Szubjektíven: 85% tetszett, hogy a cselédsor és az úri világ is megjelent, bírtam Marie-t.

Visszanéz7ő

9. hét

Február

24. Rácz-Stefán: Szállj a dallal - ifjúsági 5

25. Frei: Bábel - thriller 4,5

26. Moriarty: Hatalmas kis hazugságok - női 5

27. Lakatos: Vörös - romantikus 4

28. Leunens: Cellába zárva - történelmi 2,5

29. Vardeman: A háború istene 2. - fantasy 3

      Andrews: Törött emlékek - ifjúsági 4

Március

1. Carroll: Dredd bíró - képregény 4,5

    Virág: Lidércmegálló - fantasy 4

    Lebbon: Rajtaütés - sci-fi 3

Bár a kezem majd lefagy, ahogy gépelek, naptár szerint itt a tavasz, hurrá.

Tovább

Lebbon: Rajtaütés

Harag háborúja 1.

Jövőbeli, harcos, szövetséget kovácsolós.

Az emberiség már jelen van a világűrben is, és pontosan tudják, hogy vannak rajtuk kívül is értelmes lények a világon. Ezek egy része sokkal veszélyesebb, mint azt bárki is bevallaná. Az egyik ilyen csoport, a Yautják rendszeresen csapásokat mérnek az emberekre. A vadászok mindig is készek voltak 3_1predator.jpgegy vadászatra, de ez már messze nem az a sportszerű küzdelem, amit korábban űztek. Az emberiség kész visszavágni, egyre nagyobb áldozatokat szenvedve el. Fokozatosan ébrednek rá, hogy ez a történet sokkal többről szól, mint a Yautják csapásairól. Ők is menekülne valami elől – rá kell jönniük, mi készteti ezeket a született gyilkosokat is menekülésre. Felvehetik vele ők a harcot, vagy valami olyasmit kell tenniük, amire még nem volt az emberiség történetében példa?

A Harag háborúja egy trilógia, amiben két nagyon népszerű sci-fi világ találkozik egymással, ahogy már filmen is megtörtént. A Predator (Yautják) és az Alien lények csapnak itt össze, miközben az emberiség is igyekszik életben maradni.

Ezen a részen nagyon érezni, hogy ez csak a bevezető kötet. Az elején még nem tudja az olvasó sem, mi a pontos helyzet. Fokozatosan bontja ki a szerző, hogy milyen erők léptek a háttérben működésbe, és ez hogyan van hatással az univerzum lakóira. Nincs összeköttetése más Alien vagy Predator kötetekkel vagy filmekkel. Így elvileg az is belevághat, aki csak sci-fi olvasó, akcióra vágyik és eddig semmi köze nem volt ezekhez a lényekhez.

A csavar az, hogy sokkal könnyebb értelmezni és megérteni, ha van előismeret. Akkor jobban el lehet képzelni mindkét űrlény-csoportot. Igaz, azt kifejezetten irritálónak találtam, hogy a fejemben Predator nevű lények elnevezése itt más. Regényben már láttam így őket, de még szoknom kell, hogy Yautják néven gondoljak rájuk.

A történet a jövőben játszódik, az Alien miatt. Ez a lény nagyon más, mint a Yautják. Nincs saját kultúrájuk vagy történetük, ezek élősködők. Nem akarnak építeni vagy fenntartani semmit, csak tojásokat raknának és gyilkolnának. Sokkal állatiasabbak, miközben tökéletes és halálos gyilkosok. A Yautják mögött van társadalom, hagyományok és tudományos képzettség is. Ez is harcra épülő civilizáció, de itt már használhatom a civilizáció kifejezést. Nem véletlen, hogy a Yautják bármikor felbukkanhatnak az idővonalon, az Alien megjelenéshez viszont szükséges, hogy már az emberiség is a világűr gyarmatosítója legyen.

A világépítésnél fontosabb a cselekménysor. Ez egy akcióregény, amiben van ugyan egy komolyabb történetszál is, de mindig vissza lehet kanyarodni oda, hogy valaki harcol valaki ellen. Még nem horror a színezet, a sok lövöldözős jelenettel nem is tud az lenni. Ahogy a cím is mutatja, itt még a Predator a fontosabb szerepben levő nem emberi lény. A következő kötet az Alien nevet viseli a címben, van tippem, hogy az lesz az ijesztőbb. Azon nem tudok megijedni, hogy valakik lövik egymást. Ha majd az Alien keresztülrágja magát az emberi zsigereken, ha majd mar a savval és láthatatlanul vadászik, abban több az ilyen potenciál.

Sok szálon vezeti a szerző az eseményeket, és kiemel benne egy-egy karaktert. Annyira azonban nem sikerültek emlékezetesre, hogy valakit is ki akarnék belőle emelni. A több szerepet kapó Űrfecskék kemény harcosok, akiket az határoz meg, hogy bátran belemennek kemény helyzetekbe is, és utolsó lélegzetükkel is harcolnak. Soha nem adják fel. Mellette milyen emberek, milyen kapcsolataik vannak? Itt annak semmi jelentősége. De pont ezért nem is kedveltem meg őket jobban, vagy ért volna veszteségként, ahogy a harcokban egyre fogyatkozik a számuk.

A végére szépen összeáll minden, és az még érdekes is, hogy mi a Harag háborúja igazán. Ez csak bevezetés, annak elmegy, de nagyon azt várom, hogy a folytatás jobb lesz.

 

Lebbon: Rajtaütés – Mint sci-fi: 55% az ismert lényekkel indít egy világot, akciódús és némi horror elemmel.

Szubjektíven: 50% különösebb nyomokat nem hagyott bennem. Nagyon bevezető jellegű.

The other site

I am not okay with this

Képregény, bár nálunk még nem jelent meg.

I am not okay with this - adott egy Sidney nevű lány, akinek semmi nem oké az életében. A legjobb barátnője, aki egyben az egyetlen is, hanyagolja, mert bepasizott. Akad egy új barát, Stanley, ő azonban több akarna lenni, mint barát. Ráadásul Sidney egyre biztosabb benne, hogy természetfeletti ereje van. Ha mindez nem lenne elég, még az apja öngyilkosságát sem sikerült feldolgoznia.

Új Carrie érkezett a Netflixre, vagy ez valami más? A sorozatból kiderül!

Virág: Lidércmegálló

Novella a Hétvilágból

Kalandos, mesevilágot felfedezős, mágikus.

Bence átlagos fiatalember, aki még keresi a helyét és a jövőjét Budapest forgatagában. Egy napon azonban különös események középpontjába kerül: egy macskára lel, aki képes beszélni. Lehetne hívni a tévét és a médiát, de a macska visszautasíthatatlan ajánlatot tesz. Ő egy elátkozott boszorkány, de a rontást csak az veheti le, aki rátette. Ha Bence hajlandó neki segédkezni, és visszakíséri, cserébe szó szerint aranyban kap jutalmat. A srácnak jól jönne a pénz, így beleegyezik a kalandba, és a macska 3_1lidercmegallo.jpgutasításainak megfelelően átlép egy más világba. Arról azonban nem volt szó, hogy a Hollust átkozó varázsló őt is képes lenne állattá változtatni, hogy a mobiljába beköltözik egy lidérc – kívánhat ugyan, de annak súlyos ára lesz minden esetben. A kaland végére már komolyan meg is bánja, hogy nem az első opciót választotta és vitte be a macskát a tévébe.

Anno a Könyvfesztiválon megkérdeztem az írónőt, tervezi-e még, hogy újabb kalandokat bővíti a Hétvilág trilógiáját. Nemet mondott, de úgy tűnik, egy novella erejéig mégiscsak visszatérhetünk ebbe a fantázia világba.

Kapunk egy új hőst, Bencét, akire nem is illik igazán a hős jelző. Egy átlagos és hétköznapi budapesti fiatalember, akinek még több a rendeznivalója az életben, mint amit már tud magáról vagy a jövőjéről. Nem lehet rá olyan jelzőket aggatni, hogy mesénél maradjak, mint jó és rossz. Ha a romantikus regényekben van a szomszéd lány karakter, Bence a szomszéd srác. Különösebben nem emelkedik ki, de nem is kell leírni. Könnyű vele azonosulni – ő az a figura, aki bárki lehetne az utcáról.

Nem is az ő jelleme a fő kérdése a kötetnek. Hiszen ez egy fantasy kalandregény, szinte road movie. Bence elindul a macskával, és belekeveredik út közben nem egy kalandba. Nem igazán harci kalandok ezek, inkább van szüksége a józan paraszti észre, mint izomerőre. Mellékszereplője lesz egy mágikusok közti harcnak és cselvetésnek, amiközben kapkodja is a fejét. Ki kivel van és miért?

Ahogy a szerzőtől megszokhattuk, most is fontos eleme a történetnek a humor. Van feszültség, lehet izgulni a szereplőkért, de ugyanakkor az egész történetnek kellemes a hangulata és szórakoztat. Vicces helyzetek és karakterek, de még nyelvi humor is akad benne. Fiatalos, pörgős, könnyen olvasható. Két kedvenc részem ki is emelhető belőle: amikor Hollus varázspárbajt vív az őt elátkozóval, és amilyen üzeneteket a lidérc hagy a mobilon Bencének. De sok minden van ebben a kötetben, mindenki megtalálhatja a fogára valót benne.

Mert igaz, hogy kisregény, de cselekménnyel nagyon tele van. Egy perc pihenő sincs benne, száguldunk végig az események nyomában.

Bár térnek vissza korábbról ismert karakterek, és a világban is sok mindenre ráismerhetünk, nem kell hozzá ismerni az alaptrilógiát. Az is tudja élvezni és jókat mosolyogni rajta, aki még nem járt a Hétvilágban. Igen, ad egy pluszt, ha tisztában vagyunk pl. a lidércek képességeivel, vagy ismerjük Hollus megpróbáltatásait korábbról, de nem kötelező. Szinte azt mondhatnám, hogy ez alkalmas próbamenetre. Aki elolvassa, és még nem olvasott a szerzőtől, ha ez tetszik neki, érdemes belevágni a trilógiába.

Most talán a magyar népmesei elemek nem olyan feltűnően benne, de nem volt hiányérzetem. Amit szerettem volna, szolgáltatta a történet. Egy mesés urban fantasy, amiben a realitások és egy mesevilág keveredik.

A beszerzéssel kapcsolatban egy kis megjegyzés: a Lidércmegálló nem létezik nyomtatott formában. A trilógiát meg lehet venni könyvként, ez viszont e-book.

Jó volt visszatérni, ha csak egy novella hosszáig is, Virág Emília eme világába.

 

Virág: Lidércmegálló – Mint fantasy: 70% pörgős, kalandos és humoros, kicsiben mindaz, amiért jó volt ez a sorozat.

Szubjektíven: 55% jó volt a régi hősöket újra látni, Bence nem fogott meg annyira.

süti beállítások módosítása
Mobil