Minden napra egy könyv

Minden napra egy könyv

Várható heti megjelenések

2019. április 15. - BBerni86

- Fekete nap - Animus skandináv krimije.

- Eltűntek - thriller a Geopentől.

- Rizs - ázsiai, családregényes, történelmi a Kossuth Kiadótól.

- Alma Mahler - történelmi életrajzi, szintén a Kossuthtól.

- Halj meg kétszer - Lettero thriller.

- Szökevények - Jaffa krimi.

- Sötét víz - Libri krimi.

- Kőgazdagok problémái - a guilty pleasure sorozat zárlata a Kossuth Kiadótól.

- A görbe lépcső - 21. Század Kiadó folytatja a Jane Hawk sorozatot.

- Végtelenül - Könyvmolyképző YA fantasy.

- A csali - Könyvmolyképző thriller.

- Egy úr Moszkvában - Könyvmolyképző történelmi.

- Feslett szőke - Harry Bosch regény a Könyvmolyképzőtől.

Közben vegyünk egy nagy levegőt, mert ez a Könyvfesztivál előtti utolsó hét. Ez is elég sok cím, de ami jövő héten lesz... gyűjtsetek rá erőt! :)

Visszanéz7ő

15. hét

Április

8. Butler: Hajnal - sci-fi 5/4

9. Cowell: Hősök kézikönyve a halálos sárkányokhoz - gyerekkönyv 5/4

10. Ross: A királynő felemelkedése - fantasy 5/4

11. R. Kelényi: Mennyei bűnök - történelmi krimi: 5/4

12. Kal Pintér: Atyavilág - szatíra 5/2,5

13. Pollard: Visszatérés a kis francia panzióba - női: 5/4

      Cooke: Az elvadult küldetés - gyerekkönyv 5/4

14. Remender & Craig: Orgyilkos osztály - képregény 5/4

      Ashley: Gyilkosság a cselédfertályban - történelmi krimi 5/2

15 pipa, jöhet a 16!

Tovább

Ashley: Gyilkosság a cselédfertályban

Mrs. Holloway nyomoz 1.

Nyomozós, úri házas, kosztümös, merényletes.

Kat Holloway ügyes szakácsnő, aki még 30 sincs, de már elvezet maga egy konyhát. Új állása lord Rankin házában vár rá, ahol megürült a szakácsnői poszt. Gyorsan beilleszkedik, a konyhalánynak kijelölt Ellen szimpatikus is neki. Emlékezteti a kislányára, akinek fattyú származását titkolja, és egy barátnője családjában gyilkossag_a_cseledfertalyban.jpgnevelteti. Rejtély hamar lesz túl sok itt: régi ismerőse, a megnyerő Daniel McAdam úriembernek öltözve a lord vendége. Ellen már másnap hajnalra halott, meggyilkolták. A család szerint egy betörőn üthetett rajta véletlenül, de Kat másra gyanakszik. A lány zsebében különös, rejtélyes üzenet volt. Daniel segítségét kéri az ügyben, aki maga is a ház körül nyomoz. Miközben megakadályoznak egy királynő elleni merényletet, a gyilkost is kézre kerítik.

Jennifer Ashley elsősorban a kosztümös, történelmi környezetben játszódó romantikus regényeiről ismert. Magyarul is több ilyen kötete jelent meg. De, ahogy oly sokan, ő is igyekszik több lábon állni, és tett egy kirándulást a szerelem helyett krimi felé.

Az írónő kedvelőinek nem kell megijedni, jóval kisebb ez az irányváltás, mint amiben én pedig reménykedtem! Ugyan van krimi elem is, de ez továbbra is az a kosztümös, romantikus világ, amit az írónő sikerre vitt már.

Egyrészt, a történelem csak külsőségeiben van jelen. Nincsenek ismert történelmi személyek, nem történik semmi olyasmi, amiről a jövendő is megemlékezne. Mindössze a kor, a társadalmi berendezkedés, a ruházat és a hasonlók az, ami arra utal, hogy nem napjainkban játszódik a történet.

Ashley (vagy a szemfüles fordító) ugyan nyelvében is igyekszik kicsit megjeleníteni, hogy nem mai világban járunk, de ezt is inkább stilisztikában vesszük észre, a szereplők régiesebben és több körülírással fogalmaznak, mint ma tennénk. Eleinte ez furcsa volt, de ha folyamatosan olvassuk a könyvet, nagyon hamar rááll az ember szeme és füle.

A történetben van kis nyomozás, hiszen történik egy gyilkosság és egy merényletet is meg kell akadályozni. De ez mindig csak a második szál. Kat van a középpontban, akinek más dolgok miatt fő inkább a feje. Félti az állását, hiszen lord Rankin már a második napján elbocsátaná, hiszen látta egy emberrel, akivel nem kellett volna. Gyötrődik, mit kezdjen Daniellel. Nyilvánvalóan vonzódnak egymáshoz és flörtölnek, de egy határon nem mennek túl. A kor szelleme miatt is, meg Kat egyszer már megégette magát, és a férfinak túl sok titka van, ami elijeszti a nőt. (A folytatásban azonban minden bizonnyal egyre közelebb kerülnek egymáshoz, és szerintem a végére Kat mrs. McAdam lesz.) Végül, anyaként is többet aggódik, mint hobbi nyomozóként. Arról már nem is beszélek, hogy helyenként úgy éreztem, a napi ebédről és elkészítéséről többet tudtam meg, mint a bűnügyről.

Kicsit szenvedtem azzal is, hogy nem éreztem közel magamhoz a szereplőket. Aki jobban érdekelt volna, mint pl. James, csak mellékszereplők. Az viszont érdekes volt, hogy milyen merész dolgokat beleírt ebbe a környezetbe az írónő: van pl. egy szegény, de nemes származású lány, aki szeret férfiruhát hordani, és hasonló barátnőjét leszbikusság felé tereli.

Összességében nem az én műfajom, de a romantikus, Ashley olvasóknak tetszeni fog.

 

Mint történelmi krimi: 40% nagyon kevés a krimi, a románc visszafogott. Alapozó kötet.

Szubjektíven: 20% többet vártam! Lassú a cselekmény, alig krimi, de főzni sokat főznek.

Remender: Reagan-nemzedék

Orgyilkos osztály 1.

Iskolás, kapcsolatos, gyilkolós, kamaszos.

Marcus élete nem alakul rózsásan. A szüleire rázuhant egy őrült, árván maradt és egy pokoli árvaházba került. Onnan kijutott, de most az utcán próbál túlélni. Míg rá nem talál pár kölyök, akik elviszik a mesterükhöz. Lin ajánl neki egy esélyt: járjon az orgyilkos iskolájába! Ha szerencséje van, nem csak túléli, de esélyt kap arra is, hogy gyilkolással jobbá tegye a világot. Mivel nincs hova mennie, a fiú itt marad. Igyekszik beilleszkedni, kiismerni a orgyilkos_osztaly.jpgklikkeket. Van egy lány, aki megtetszik neki. Egy másiknak ő tetszik meg. Egy feladaton felismeri magában a gyilkost, majd gyilkos túrára indulnak a csapattal, ahol szembe kell néznie az eleven rémálmával is.

A képregények menők lettek, mi sem mutatja jobban, mint a sok film és sorozat, ami képregényekből készül. Megismerhettünk esernyős szupercsapatot, a Marvel uralja a mozivásznakat, és megérkeztek az orgyilkos kamaszok is. Sorozatként, képregényben is.

A Reagan-nemzedék tartalmazza a kezdetet. Hamar el lehet dönteni, hogy bejön-e a stílusa. Azonnal az események közepében találjuk magunkat, ahol a kötetre jellemző narráció és cinikus humor, a véres események és a többé-kevésbé elfojtott kamasz traumák is beköszönnek.

Nézzük is őket sorba! Véres kalandok sora az egész regény. Az iskolában a gyerekek ölni tanulnak, és gyakorlatban is kamatoztatják a képességeiket. Gyakran magánakcióban is, és mind másként reagálnak rá. Vannak olyan gyilkoló gépek, mint Chico. Olyanok, akik képesek ölni, de nem esik jól nekik, mint Saya. Akit erre neveltek, és be is kattant tőle, mint Maria. Olyan, aki képtelen rá: Willie. Marcus érdekesebb eset: sok tekintetben szociopata jellemzőket mutat, de még nem az. Főleg, ha mellé tesszük a kötet igazi pszichopatáját, egykori árvaházi szobatársát… Mennek végezni rossz szülőkkel, ölnek iskolai feladatként, és kirobbannak, halálossá válnak egymás közti ellentétek is. Folyamatosan jelen van a történetben a harc és a gyilkolás.

A narrátor Marcus, akit mindaz, amin keresztülment, megsebzett. Már nincs benne remény, vagy csak nagyon kevés. Cinikus, sötéten látja a világot és időnként el is borul. Ha nagyon belegondolok, inkább tragikus, mint vicces, amiket megfogalmaz. De fekete humorral teszi, ami azért elveszi a mondásainak az élét. Vagy éppen attól van neki? Még az is meglehet. Egyszerre van súlya is, meg jól is hangzik.

Képregényben fontos a grafika is. Elsőre talán furcsa volt nekem a képi világ, de nagyon hamar megszokta a szemem, és már tetszett, amit kitaláltak a sorozatnak. Jellegzetesek a szereplők, a helyszínek – nem szépek, de karakteresek. Van dinamikája a rajzoknak, a harcoknak, az egész történetnek.

Mivel a sorozatot is néztem, pár sorban elmondanám, hogy szépen összecseng a kettő. Konkrét jeleneteket, párbeszédeket és kinézeteket vettek ki a kötetből. Ugyan a sorozat fel van dúsítva, és többet is feldolgoz, mint az első rész, akinek egyik bejön, nagy valószínűséggel a másik formátum is be fog.

Folytatása lesz, érdeklődve várom, az mennyire lesz beteg. Ez eléggé az volt.

 

Remender: Reagan-nemzedék – Mint képregény: 70% szórakoztató, véres, kellően elborult, hozzá illő rajzokkal.

Szubjektíven: 75% a humora és a narráció tetszett, a rajzok is elmennek, a sztori lehetne több.

SpoilerZóna

R. Kelényi: Mennyei bűnök 1.

Egy pap az 1800-as évek második felében egy római ópiumbarlangba tart. Egy kábulót keres, a 35 éves Marcót. A férfi korábban rendtársa volt, akivel gyakran nyomozott együtt a Szentszék ügyeiben. Ám Marco elvesztett egy tanulót: ördögűzésre mentek, de az állítólag megszállt lány csak gyilkos volt, és végzett Marco segédjével is. A férfi feladta a papi hivatást, és most züllik. Drog, alkohol, nők – felejteni akar minden áron. Az atya igyekszik 1_11.jpgmegmenteni az életét, bár azt tudja, újra pap Marco sosem lesz.

Kijózanítja a férfit, és elmondja, van egy neki való ügye. A Szentszék nem akar nyomozni, de Marco megtehetné. Egy bajor származású özvegy itt vonult zárdába, és borzalmakat tapasztalt. Lady Katharina erős, becsületes nő, akinek Marco ösztönösen segíteni akar.

Az asszony elmeséli, hogy miután másodszor is megözvegyült, keresett egy zárdát, ahova visszavonulhatott. Mindig is vonzotta a hittel teli, elvonult élet. A Sant Ambrogio zárdát ajánlották neki, ahol Maria Luisa nővér fiatal kora ellenére megnyerő vezető volt. Áradt belőle a vonzerő, mindenki rajongott érte, Katharina is. Kifizette a belépési díjat és bevonult. Ám neki kellett németről olaszra fordítani a szemérmetlen, szexuális ajánlatokkal teli leveleket, amiket Maria Luisa kapott. Majd egyik éjjel látta, ahogy idősebb apácák és Maria Luisa megrontanak egy fiatal novíciát, erkölcstelen szexuális tettekre kényszerítve a lányt. Mivel nem hódolt be, Katharinát elkezdték mérgezni. Csak gazdag, befolyásos rokonának köszönheti, hogy élve kijutott. Marco agyát már most azt mozgatja, miért tűri ezt el az egyház, ki az a magasan levő főpap, aki erre engedélyt adott. Már csak egy lányt kell találnia, akit kémként a zárdába küldhet.

Ezen töpreng, amikor felfigyel egy rohanó, nagyon zaklatott kislányra. Hazamegy vele, vérben fagyva talál egy megkéselt férfit, mellette egy összeszabott ruhájú, összevert lány, közel hozzá egy késsel. Ő a kis Leona nővére, 3_18.jpgBlanca. Marco magával viszi, és a hercegnőnél elrejti őket. Ez a lány lehet a tökéletes kém.

Blanca lassan gyógyul, a hercegnő tanítja, hogy be tudjon majd illeszkedni a zárdában. Közben megismerik a történetét is. Még csak fiatal lány volt, amikor anyja meghalt, és rá maradt két kishúgának a nevelése. Modell lett belőle, aki festésről álmodott és őrizte erényeit, remélve, egyszer jön egy férfi, akivel szeretik egymást és lehet még saját családja.

A háziúr azonban szemet vetett rá, és többször is kifejtette, mit akar tőle. Amikor Nella, a nagyobb húga elvette báli ruhára a lakbérre félretett pénzt, a háziúr ultimátumot adott: fizet, vagy az ágyába megy. Blanca kétségbe esett, de Nella, aki elhagyta őket egy gazdag férfi kitartottjaként, visszaadta a pénzt. A háziúr azonban hiába kapta meg a pénzt, a lányt akarta. Blanca küzdött ellene, de brutálisan összeverte és megerőszakolta a férfi. Mikor végzett, közölte vele, hogy rendszeresen igényt tart a lányra az ágyában. Blanca agya elborult, megragadta a kést és szúrt.

A gyógyuló, okos lány egyre jobban beeszi magát Marco gondolataiba. Siet is a zárdába küldeni, pontosan tudja, hogy nem lehet köztük semmi, csak munkakapcsolat.

Blanca ígéretet kap, hogy vele bármi is lesz, Leona jó helyen lesz. Álcában a zárdába jelentkezik, felveszik, és rögtön első este elviszik beavatásra.2_22.jpg

Itt ér véget az első kötet, folytatását is mesélem hamarosan.

Pollard: Visszatérés a kis francia panzióba

La Cour des Roses 2.

Üzletvezetős, szervezős, szerelmes.

Emmy felszámolta a londoni életét, és kész belevágni a francia kalandba. Rupert megbízta a panzió menedzseri feladataival, és már tervei vannak arra is, hogy indítson saját vállalkozást, amely segítene a Loire mentén kirándulóknak szállással, programmal. A szerelmi életében is szép kilátásai vannak: mielőtt hazautazott intézni a visszateres_a_kis_francia_panzioba.jpgdolgokat, kezdtek forrósodni a dolgok közte és Alain között. Most vajon össze is jönnek? Ám a baj nem jár egyedül. A nyakába szakad Glória egy csoportja, amelyről semmi infót nem hagyott a távozó nő. Egy nagy családi esemény lesz, külön kérésekkel, és mindent az utolsó pillanatban, a semmiből kell előteremteni. Egy blogger nagyon rosszat ír róluk, igazságtalanul. Glória visszatérte pedig nem csak a szakmai terveit veszélyeztetik, de az asszonynak a kapcsolatába is sikerül éket vernie. Lesz ebből még boldog, francia élet?

Pollard első kötete, mely elkalauzolta az olvasókat a kis francia panzióba, sikeres lett. Sokan szeretik, jól fogyott – nem is meglepő, hogy az írónő a folytatás mellett döntött. Noha az első kötet zárt minden szálat, most könnyeden folytatódik a történet.

Pozitív meglepetés is, milyen gördülékeny ez a kezdet. Nem erőszakolja meg az előzményeket, nem nyit ki már lezárult eseményeket, hanem halad tovább a szereplők életével. Az elején mindenki reménykedik, építi az életét, hogy aztán jöjjön pár nehézség, amit leküzdve mindenki újra pályára kerülhet. Mindezt olyan természetesen, olyan magától értetődően, hogy fel sem merül az emberben, hogy a rókáról nyúzza a szerző az újabb bőrt.

A kötetnek kellemes a hangulata, nagyon papírra – monitorra –akarom vetni a bájos jelzőt is. Szívmelengető, szerethető, életvidám, napfényes. Ok, azt hiszem, kifogytam a jelzőkből. A lényeg, hogy ezt a kötetet jó volt olvasni. Mert vannak nehézségek, csalódások is benne, de a szereplők kitartanak, pozitívan állnak hozzá a dolgokhoz, és sikeresen átvészelnek mindent. Mert számíthatnak egymásra, mert képesek arra koncentrálni, ami lesz és lehet, nem arra a fájdalomra és nehézségre, amit maguk mögött kell hagyni. Közbe-közbe mindenkinek kell egy ilyen pozitív életerő hullám, jól esik.

Van humora, leginkább helyzetkomikum. A különféle vendégek különféle helyzeteket hoznak, és jókat lehet mosolyogni rajtuk. Ahogy a Thomson család mindig újabb, Glóriával egyeztetett igénnyel áll elő, amiről a kis csapatnak fogalma sem volt. Ahogy Rupert hősiesen ellenáll visszatérő neje ostromának, ha ezt a háta bánja is. Glória, mint a kutya – szegény állat, össze is zavarodik, amikor az ember Glória visszatér, és hirtelen mindenki emlegeti.

A karakterek is bájosak – a többség. Glória nem – ő simán alávaló és csalfa. De a többiek esendőek, kedvesek, igyekvőek. A középpontban Emmy van, de mellette fontos szerepet kap Rupert és Alain is – igaz, Alain szinte nyálregény álompasi tökéletességgel rendelkezik, aki azt is könnyeden megemészti, hogy Emmy egyszer összegabalyodott Ryannel – még az előző regényben. (Fájó pontom volt az előző részben, engem ez jobban piszkál, mint a férfit.)

Próbálom elképzelni, mennyire kell az előző kötet ennek a megértéséhez, de nehezen megy. Szerintem jobb, ha nem a 2. kötettel kezdtek, hiszen az első eseményeiből jön ez a rész.

De ez a jobb rész, ha csak egyet akartok kipróbálni, ezt érdemesebb!

 

Pollard: Visszatérés a kis francia panzióba – Mint női: 80% hangulatos, kedves szereplőkkel és mókás helyzetekkel, kis drámával.

Szubjektíven: 70% a helyszínét, a humorát, egy-egy szereplőt szerettem, érzelmességet nem.

Cooke: Az elvadult küldetés

Scarlet akták 2.

Állatmentős, titkos küldetéses, gyerekes, tolvajos, varázslatos.

Scarlet McCall visszatér a rendes hétköznapokba, már ami számára átlagosnak számít. Túlélni az iskolát, és segíteni az apjának a lopásoknál. Szenved is attól, hogy az apja még mindig kezdőként kezeli, hiszen a felejtő pornak hála nem tudja, hogy mentette meg legutóbb a lánya, és milyen képességekre tett szert az azték az_elvadult_kuldetes.jpgkarkötőnek hála. Most egy azték, áldozati tőrt igyekeznek visszaszerezni a készítő leszármazottjának. Scarlet bajt kever, amikor elhozza a tőrt, ráadásul látomásokat is kap. A tőr rossz célt szolgál, és a milliomos Delgado is gonosz célra szánja – egy ritka, fehér jaguárt rabolt el, és akar végezni vele. Scar barátjával, Ethannel önállósítja magát, és elindulnak kimenteni az állatot, megleckéztetni Delgadót. Ha meg szorulna a hurok, Scarlet állati fele előtör…

A gyerekkönyvek között akadnak kifejezetten fiús, de lányos kötetek is. Az Alex Rider könyvek a fiúkat célozzák, míg nem tudom elképzelni, hogy nekik szólnának a kis balettos vagy hercegnős sorozatok. Akadnak azonban olyanok is, ha nem is ezeket érzem többségben, mely mindkét nemnek szórakoztató olvasmány lehet.

A Scarlet akták első blikkre lányosnak tűnne. A főszereplő egy általános iskolás lány, aki képes állatokká is átváltozni. Egy karkötőnek hála. (Ezt, ahogy leírtam, rájöttem, hogy van ennek fiús változata is: a Ben10.) De vissza Scarlet történetéhez. Aki bajlódik az apjával, az iskolában a gonosz osztálytársnőkkel is. Lányos még ez is. A nagy állatszeretet, remélem, unisex, de valami azt súgja, ez is inkább lányos téma.

De! Scarlet tolvaj, mint a családja. Igaz, hogy mások jogos tulajdonát lopják vissza, de törvény szerint ez is bűncselekmény. Ezért is kell annyira titkolni, és vigyázni. A barátja, abszolút nem romantikus értelemben barát: Ethan pedig hacker. Ő is a jó cél érdekében használja a képességeit, és segíti Scarlet ügyeit. Ez már fiúsabb.

Mert a történetnek szerves része, hogyan törnek be ide-oda, vagy milyen trükkökkel hatástalanítják a káros elemeket. Most szigorúan védett birtok, egy illegális divatbemutató is a célpontok között van. Lesz, amikor menekülniük kell. Lopnak autót, hazudnak a családnak. Kalandos, pörgő regény a végeredmény. Még akkor is, ha helyenként lassítja a cselekményt Scarlet nagyon lányos nyavalygása.

Hiszen itt Scarlet és Ethan valóban a koruknak megfelelően, gyerekként viselkednek. Ethan talán felelősségteljesebb, de ők ketten messze nem olyan szuperügynökök, mint a már emlegetett Alex Rider. Ez egyszerre dicséret és panasz. A gyerek olvasóknak sokkal könnyebb így azonosulni velük, hitelesebb, hogy a gyerek gyerekként viselkedik. De annyira rossz felnőtt fejjel azt olvasni, hogy egy 12 éves hogyan idegeskedik, gyötrődik, és olyasmiken aggódik, amin felesleges… Hiába, gyerekkönyv. Nem véletlenül. Nekik még más a nagy traumát okozó döntés, mint az idősebbeknek.

A szereplők és a misztikus vonal nagyon mesések. Jó – rossz ellentétpárba állítható az összes szereplő, nincsenek árnyalatok. Ezért nincsenek is mély jellemek, csak vázlatosak.

De állatszeretetre, a jó melletti kiállásra nevelnek, így az üzenete korrekt.

Vagyis, határozottan gyerekkönyv, de akár fiúk, akár lányok is nyugodtan olvashatják.

 

Cooke: Az elvadult küldetés – Mint gyerekkönyv: 85% kalandos, humoros, és a gyerekszereplők tényleg gyerekesek.

Szubjektíven: 65% kinőttem már ebből. Scarlet néha túl gyerekes, a kalandok túl mesések.

Kal Pintér: Atyavilág

Vallásos, fanatikus, saját társadalmat felépítős és megélős.

Az első jel az volt, mennyire megnőtt a papok tisztelete. Sokan is voltak, sokan is követték őket. Már nem templomhoz tartoztak, hanem a hívek építették a papok köré a templomokat. Az emberek vakon hittek, és sokat jártak misére. Heti többször, akár naponta, de a napi többször is egyre több ember programjába került be. Ki is találták, normának kell tenni a vallást és papságot! A parlament minden tagja pappá szenteltette magát, a atyavilag.jpgpolgárok közül is csak az számított teljes jogúnak, aki egyházfinak állt. A város kivált az országból, Papvárosként saját mini állam lett belőle. Hoztak be még vallásos embereket betelepítéssel, míg elfele a vonatok vitték a hitetleneket és gondolkodókat. A felekezetek versengtek, ki építi a legjobb leszállópályát Jézusnak. Volt, aki az életéből csinált színházat.

Erre nem voltam felkészülve. A kortárs szépirodalommal különben is csínján bánok, amióta a forma elnyomja a cselekményt, vannak fenntartásaim. Igen, én vagyok az a személy, aki már az iskolában sem értette, miért így fejlődött az irodalom. A művészi, a szórakoztató jelleg már direkt el van hagyva. A posztmodern el akar idegeníteni, nehezítik a befogadást. Szétesik minden szerkezet és szabály, amit az évszázadok kialakítottak.

Nem véletlenül a romantika korszakának irodalma áll hozzám a legközelebb a szépirodalomból. Idővel megszerettem a realizmus alkotóit is, de a modern izmusok már nem tetszenek. Olvastam párat, de nekem szenvedés. A posztmodern meg fokozottan az.

Amit ettől a regénytől vártam, hogy hosszas kitérő után erre is rátérjek végre, egy disztópia volt, ahol a papok átvették az irányítást. Ahol van egy zsarnoki, elnyomó rendszer, ideológiával álcázva. Mondhatjuk, az Állatfarmot akartam olvasni, csak kommunizmus és disznók helyett kereszténységgel és papokkal.

Ez viszont valami egészen más. Ami posztmodern jellemző, nincs rendesen összefogható cselekménye. Szét nem esik ugyan, de csak ez a másvilági rendszer fogja össze a sok-sok sztorit, amik megesnek ebben a városban. Nem regényszerű, de nem is novellagyűjtemény. Epizódokat halmoz egymásra, néha egy-egy közös szereplővel. Irodalmi szemmel tudom értékelni, de élvezni, szeretni nem tudtam.

A történetei nagyon sokfélék. Több foglalkozik a művészettel is. Az a színház, amit itt leírnak az egyik történetben, mintapéldánya lehetne a reform színháznak. Élik az életük, amit nézők néznek. A Big Brother helyi változata? A magánélet megszűnik, szex és ürítés, étkezések, minden előadássá válik.

Ahogy megszállottan versengenek olyanokon, mint kinek a leszállópályájára tér vissza az utolsó ítéletre Jézus, míg a valóban visszatértet észre sem veszik, szintén jókora kritikát fogalmaz meg a mi korunknak is. A látszatok a fontosak, a verseny, nem a tartalom. Így ki is üresedik és álságossá válik minden.

Nincs egyetlen szereplő sem, aki kicsit is szimpatikus lenne. Típusok vannak, de se azonosulni, se együtt érezni nem tudtam senkivel.

Találok benne értékeket, egy-egy részt vitaindítónak is el tudnék képzelni belőle, de ez nem az én regényem. Feltöltődés helyett vitte az energiám.

 

Kal Pintér: Atyavilág - Mint szatíra: 75% van benne ötlet, egy-egy epizódja elgondolkoztató, a szerkezete mozaikos.

Szubjektíven: 10% nekem túlzottan kortárs és modern. Cselekményt, akciót akarok, itt nincs.

süti beállítások módosítása
Mobil