Minden napra egy könyv

Minden napra egy könyv

Király: Semmi pánik

2020. október 24. - BBerni86

Kamaszos, életről döntő, barátságot kötő.

Egy napon születtek, és velük lett a kisváros közössége 1313 fős. Ráadásul 13-án is születtek. Még szinte nevet sem kaptak, már úgy emlegették őket, hogy a balszerencsés babák. Ez rá is nyomta a bélyegét az életükre, és 17 10_24semmi_panik.jpgéves korukra mindegyiküknek megvan a maga baja és titkai. Lia nagyon félénk, megszólalni alig mer. Andris most fedezte fel, hogy egy sportolótársa iránt vannak érzései, és nem tudja, ezt hogyan vállalja fel. Gabi tudós szülei a lányukat orvosnak akarják taníttatni, de a lánynak egészen máshoz lenne kedve. Dani pedig folyton harcban áll a nevelőapjával, és az igazi apját akarja megismerni. Szenvednek, míg a vonaton össze nem futnak egy különös fiúval. Az illata miatt magukban külön-külön Kókusznak nevezik el, és olyan segítséget kapnak tőle, amellyel sikerül jobb pályára terelni az életüket.

A Menő Könyvek Rólad-Neked sorozatában megint egy olyan könyvet kaptunk, amely kifejezetten a kamaszkori problémákkal és érzésekkel foglalkozik. Igaz, a balszerencsés babák miatt egy nem átlagos körítés is tartozik hozzá, de a lényeg, amivel küzdenek, nagyon is mindenkinek szóló konfliktusok.

A kamaszok azok, akik felfedezik, mit szeretnek, milyen emberek is ők valójában. Ki kell választani, merre vezessen a jövő és az első szerelmek, a családdal való viaskodás is ekkor lesz jelentősebb. A négy szereplő ezeket prezentálja, mindenki kicsit másképp. Mind a négy kamasz küzd azért, hogy önmaguk lehessenek, és fel is merjék magukat vállalni. Kókusz lesz a biztos háttértámogatás, aki megadja a kezdő lökést, hogy merjenek beszélni kezdeni, elmondani kik ők, mit akarnak és miért. A szerelem is ilyen konfliktushelyzet, de nem romantikus a regény. Nem az lesz a probléma, hogy egy szerelemért küzdjenek, hanem hogy azt szerethessenek, akit akarnak. Ne kelljen titkolózni vagy szégyenkezni. A pályaválasztás is olyan terület, ahol az elvárások és az egyéni vádak ütköznek.

Egyszerre van benne a könyvben annak az üzenete, hogy kommunikálni kell és a mások megértésének fontossága. Kókusz azzal is segít nekik, hogy nem ítélkezik, nem akar változtatni a négyesen, hanem beszél velük, figyel rájuk, kommunikál. A négyes skatulyába lett szorítva, amit kifejeznek a gúnyneveik, pl. a Gótika. Pedig az emberek, ők is, sokkal többek ennyinél. Csak képesnek kell lenni figyelni és meglátni ezt – ez pedig egy olyan üzenet, amit érdemes a regényből megfogadni. Merjünk a skatulyákon túllátni!

Van cselekmény is a regényben, a szereplők mozgásban vannak, de nem ezt éreztem a fontosnak. A lelkekben zajlanak a nagy események – ez inkább karakterközpontú regény. Sok is az érzelem, a szereplők belső világának ábrázolása. Ami passzol is ahhoz, hogy ez ifjúsági regény. Itt mondhatni elvárás, hogy úszunk az érzelmek óceánján.

Fontos kiemelni, mennyi a humor a történetben. Akadnak vicces szituációk, de bennem leginkább a frappáns beszólások és párbeszédek maradtak meg. Sok a popkulturális utalás is, de valahogy az egészben van valami fiatalos. Néhol sűrűnek is éreztem a szöveget, amin kissé nehezebb volt átrágni magam, de ez bőven belefért.

Amivel jobban szenvedtem, az a történet vége. A regény úgy van felépítve, hogy minden rész az egyik balszerencsés baba története. Lia, Andris, Gabi, majd végül Dani. Az ő szemszögükből, az ő történetük Kókusszal. Aki elég rejtélyes marad végig, és a négyesen van a fókusz. Végül, az ötödik rész a titokzatos fiúé. Ki ő, miért tette, amit? Nekem vele siklott ki kissé a történet. Olyan furának éltem meg, hogy mit tett a többiekért, miket lát tisztán, és mégis, a saját életében milyen döntéseket és tetteket nem tud megtenni. Ez olyan… keserédes.

Nekem pozitív élmény volt, sok tanulsággal és hiteles kamaszokkal. Csak a vége…

 

Király: Semmi pánik - Mint ifjúsági: 80% fiatalos problémák és nyelvezet, a történetbe elrejtett tanulság érzésekkel.

Szubjektíven: 65% a végét furának éreztem, a szöveg helyenként sűrű, de különben tetszett.

Tobin – Pugacz-Muaszkiewicz – Stachyra – Currit: Vaják

Történetek Ríviai Geraltról

Szörnyekkel harcoló, mágikus, küldetést teljesítő.

Geralt utazása során egy vadászba botlik, aki képtelen szabadulni halott felesége árnyától. Együtt indulnak tovább, de az erdő egy különös házba vezeti őket, ahol a múlt bűnei elevenek, és nincs menekvés. (Az elátkozottak háza) Geralt egy hajón kap szállást és élelmet, ha segít életben tartani a hajósokat. Egy rókaszellem 10_24vajak.jpglányát rabolták el – mire Geralt tanácsát megfogadnák, késő. A lány halott. A démon pedig bosszút akar. (Rókagyermek) Gyilkos szörny szedi áldozatait a háború sújtotta vidéken. Geralt azonban rájön, hogy más gyilkos is van a környéken. (Szörnyvadászok) Ciri bizonyítani akarja, hogy felnőtt és nem kell neki Yennefer féltése. Így nem engedi, hogy a varázslónő eltérítse az eredeti céljától, ám csapdába sétál. Vajon Geralt idejében érkezik, hogy megmentse a lányt? (Varjak átka)

Pont most olvastam, hogy érkezik grafikus kiadásban az egyik Vaják novella. Nem képregény lesz, hanem nagyon sűrűn illusztrált novella. El is merengtem, mennyire hódít most ez a sorozat – nem kicsit a Netflix sorozatnak is hála.

Regények, Netflix sorozat, sokféle kiadás, és van képregény is. A jelen kötet ráadásul a díszkiadás – eredetileg egyesével jelentek meg a történetek, kb. úgy, ahogy a Szukits a Korra legendáját és a Stranger Things képregényeket kihozta. Akkor mivel veszi rá az embereket, hogy ezt a kötetet is begyűjtsék a polcra? Az, hogy beletettek egy sztorit, amit eddig nem adtak ki, és szólóban nem is fog megjelenni. (Szörnyvadászok ez a plusz történet.)

Szkeptikusan vettem kézbe a kötetet, és majdnem leszakadt a csuklóm. Jó, ez egy másik történet. A lényeg, nem sok jóra számítottam. A regényekből az első kötetek nagyon tetszettek, és nem hittem, hogy azt a szintet megütik.

Kellemesen csalódtam, mert olyan sötét és kalandos fantasy történeteket prezentáltak, amelyek novellaként is megálltak volna a lábukon. Nem csak egy akciót kapunk, minden részben valamilyen szörny levadászását, hanem azt a pluszt is, amitől mélyebb ez a széria. Geralt felismeri, hogy az emberiség mennyire gyarló, és gyakran nem az a szörny, aki annak tűnik. Igen, vannak gyilkos fenevadak, de az emberek képesek a legnagyobb gaztettekre. Visszatérő motívum, hogy a mitikus lény csak igazságot tesz, vagy sokkal emberségesebben cselekszik, mint az emberek. Ha meg kellene mondanom, ki tette a legrosszabbat a képregények világában, nem egy szörny nyerne nálam, hanem valamelyik emberi gonosz.

Geralt ezért cinikus is – egy megvetett szakma űzője, ráadásul sokkal nemesebb és tisztábban lát, mint akiknek dolgozik. A szótlansága, ahogy a maga eszközeivel az igazság pártján áll, ezektől nagyobb hős, mint a fegyveres és mágikus képességei okán.

A történetek illeszkednek a regények világába, és bővítik is azt új kalandokkal. Igaz, nekem jobban tetszettek azok, amelyek az átívelés, vagyis Ciri főszereplővé emelése előtt történtek. De ennek nem a történet az oka, egyszerű szubjektív szimpátia.

Képregény, így mindig fontos az is, milyen a látványvilág. Mivel legutóbb Monstress képregényt olvastam, magasan volt a léc. Nem ugrotta meg, de határozottan elől végzett így is. Nem kifejezetten szép, de tetszetősek a rajzai. Részletes, az emberi alakok és arcok is korrekten megrajzoltak, nem csak emberszerűek. Talán csak az zavart, hogy van egy elég éles váltás Geralt alakjában a 2. és 3. képregények között. Hirtelen szakállas úr lesz belőle, mintha évtizedeket öregedett volna – és csak az arca. Ezt nem díjaztam, de gondolom ezzel lehetett leginkább érzékeltetni, hogy más időben járunk.

A Varjak átka különben szervesen kapcsolódik az eredeti történethez is…

Majdnem elfelejtettem, de azért kiemelem és nyomatékosítom: ez felnőtt képregény! Erőszakkal, szexualitással – attól, hogy rajzolt, nem Vaják gyerekbarát változat.

 

Tobin – Pugacz-Muaszkiewicz – Stachyra – Currit: Vaják - Mint képregény: 90% korrekt rajzok, izgalmas történetek, és a világ tudatos használata.

Szubjektíven: 75% a Ciri előtti új sztorik kifejezetten tetszettek, sötét fantasy kalandok.

Jones: Ha én lennék te

Eltűnt személy után eredős, viszonyba kezdő.

Sara józan fiatal nő, aki tanárként dolgozik. Amikor a barátnője egy raktárvásáron egy naplóba botlik, Sara is Rebecca történetének megszállottja lesz. A nő egy galériában dolgozott, és viszonyt kezdett egy domináns férfival, aki uralkodott Rebecca felett minden értelemben. Miközben ez valahol zavarta is, ellenállni sem tudott. A naplók furcsa vége miatt Sara aggódik, és elkezdi lenyomozni Rebecca életét. A galériában épp üresedés van Rebecca helyén, és a művészeti diplomájával Sara alkalmas az állásra. Elfogadja, és érzékeli, vonzó főnöke 10_24ha_en_lennek_te.jpgmilyen szemekkel néz rá. Azonban a nőnek a galéria milliomos művésze, Chris veszi el az eszét. Miközben Sara forró viszonyba bonyolódik a férfival, aki terelgeti a BDSM felé, egyre biztosabb benne, ki volt Rebecca szeretője a naplókból.

Visszafogjam magam kicsit, vagy csináljam azt, amikor az ember elrontja a gyomrát, és akkor tud csak megkönnyebbülni, ha mindent kiadott magából? Erős kísértést érzek a második verzióra, mert ez egy olyan könyv, amit nem csak simán utáltam, de károsnak is tartok.

Az csak egy dolog, hogy sok benne a szex. Attól még erotikus regényként lehet jó – a Halhatatlanok alkonyatkor sorozat az egyik kis guilty pleasure olvasmányom, és az is olyan, amiben nincs helye pironkodásnak. Itt viszont olyan irányba mennek el, amiben semmi realitást nem látok. Sara nem egyszer kifejezi, hogy mennyire nem tűri, ha irányítani akarják, az ágyban sem. Az előző pasijától azt is zokon vette, ha arra kérte, máshogy tartsa a kezét. Jön Chris, aki viszont alávetetett csinál belőle, és Sara ezt élvezi is? Nem hiszem, hogy bármi, amit utálunk, vonzó lehetne attól, hogy egy dögös pasi csinálja.

Ehhez hozzájön, hogy Sara számomra egy végtelenül buta karakter lett. Önáltató, naiv és sok tekintetben gyerekesnek is éreztem. A könyv fülszövegében az van, felismeri, hogy Rebecca nyomdokaiba lépett. Olvasva viszont úgy találtam, minden erejével azon van, hogy áltassa magát. Már azon a szinten, hogy bebeszéli magának, hogy azért jött ide és dolgozik itt, mert meg akarja találni a nőt. Viszont, ő élvezi ezt: szereti az állást, és beszédül Chris karjaiba, aki elkezdi szexuálisan abba a világba vinni, amiben Rebecca kalitkába került. Sara neki is talál mentséget. Mark, a főnöke és Chris is BDSM igényű, dominánsként. De abban akar hinni, hogy Mark volt Rebecca szeretője – mintha direkt figyelmen kívül hagyná Chris reakcióit és megjegyzéseit, amikor szóba kerül Rebecca. Nekem nem példakép és erős nő volt, hanem éppen az ellentéte. Egy nő, aki elkezdi feladni magát és nagyon esik az IQ szintje is, amint a pasi színre lép.

Aki különben egy üres váz. Alig tudunk meg róla valamit. Igaz, ebben Mark sem különb. Mindketten csak a vágy titokzatos tárgyai, mondhatni, sablonok, akikből az a legfontosabb, hogy férfiasak, szexik.

A keret miatt vártam, hogy legalább erotikus thriller lesz, nyomozással és feszültséggel, mi történhetett az eltűnt nővel. Néha, csak egy nagyon kicsit ennek az érzete volt meg: mégis, hova tűnt Rebecca? De Sara egyszer sem érzi magát veszélyben, és csak kombinálgat magában, amit művel, nem nevezhető nyomozásnak. A szexuális határai kitolása sokkal inkább leköti, mint a naplók rejtélye.

Annyira taszított a sztori, hogy kétféle reakcióm alakult ki. Az egyik, hogy röhejesnek találtam, ami le volt írva. A másik, hogy fejben elkezdtem átírni a sztorit. Egy nagyon kis variálással sorozatgyilkosos erotikus thriller lehetne, Elemi ösztön módon, csak itt Chris és/vagy Mark kapná a jégvágót eszközül. Sara ideális áldozat lenne.

Szerintem sokat mond, hogy komolyan azért drukkoltam a végére, hogy Chris legyen rafinált csábító és gyilkos, és vágja már át Sara torkát.

 

Jones: Ha én lennék te - Mint erotikus: 30% szenvedély akad benne bőven, a cselekmény el is veszik az ágyban.

Szubjektíven: 5% egy kis thrilleres feszültséget leszámítva végtelenül rühelltem az egészet.

GameDay

Raffaitin: Leonardo da Vinci titka

Szabaduló szoba - divatos közösségi játék, amelyben bezárnak egy szobába, amely tele van rejtvényekkel. Meg kell fejteni, hogy kijussatok a szabadba. Már nálunk is egyre népszerűbbek, és ezt más ágak is meglovagolják. Jó gamer_39.jpghorrorfilm alapanyag, de társas és könyv is készült már ilyen.

A Leonrado da Vinci titka rejtvénykönyv. A kerettörténet szerint egy újságíró bőrébe bújunk, aki kódolt üzenetet kap. Megfejti, és ezzel belekerül egy kincs utáni kutatásba. A végcél: da Vinci titkos laborja.

Egyik feladat megoldása vezet át a másikba - a kötetben vannak segítségek is. Ha elakadsz,. ott a segítő szám, ami alapján kikeresheted a súgót. Elvileg 1 óra van rá, de...

Nehéz! Az egyszerű szójátéktól kezdve térképes feladványon át előismeretet igényló feladatig minden van benne. De most komolyan, ki tudja fejből, mi volt Salai teljes neve? (Gondolhatjátok, mennyi az esély, ha már az sem megy, hogy ki volt Salai. Én ezt hiába tudtam, a teljes nevéről fogalmam sem volt.)

De, mivel GameDay, egy rejtvényt kaptok! Amivel indul a kaland. Kaptál (Mirzoyan a karakter, az újságíró neve) egy 4 jegyű kóddal záródó dobozt és egy levelet, melynek szövege:

M. Mirzoyan,

Csak

Lelkiismeretesen!

Mivel nyílik a doboz? Megoldás: Tovább!

Tovább

Robb: Halálos bosszú

Eve Dallas 6.

Régi bűnökért fizető, nyomozó, az idővel versenyt futó.

Eve különös ügyet kap – a gyilkos hívja fel, és ad neki egy rejtvényt. Megfejti, de a helyszínre már későn érkezik. Az ír származású üzletember halott. Eve már akkor sejti, hogy ez személyes ügy lesz, amikor a férje, Roarke reakcióhát látja az áldozat nevére és a halálának módjára. (Feldarabolták és kibelezték.) Újabb hívás és rejtvény a 10_23halalos_bosszu.jpggyilkostól, aki úgy érzi, Isten munkáját végzi és jogos büntetéseket oszt. Eve újfent csak a holttestet találja meg, szintén egy ír férfi, és Roarke őt is ismerte. A férfi kénytelen beavatni a feleségét a múltjába: hogy hosszú évekkel korábban történt megtorlásba. Az inasa, Summerset akkor még a társa volt, akinek volt egy szép, ártatlan 14 éves lánya. Marlena szerelmes lett Roarke-be, és a visszautasítás után rossz társaságba keveredett. Meggyilkolták, hogy Roarke szenvedjen. Ő bosszút állt – és most valaki ezért állna bosszút rajta, és a nyomok Summerset felé vezetnek. Eve versenyt fut a gyilkossal és az idővel, hogy igazságot szolgáltasson és a férjét is megvédje.

Ezen a sorozaton remekül nyomon követhető, hogy Nora Roberts hogyan fejlődött, mint krimi szerző. Az elején sokkal erősebb volt a szerelmi vonal, és krimis románcot tálalt nekünk. Most viszont egyértelműen krimit olvashatunk, amiben van szerelmi szál is.

Mivel ehhez kapcsolódik a rossz élményen, ezzel fogom kezdeni. Roarke és Eve házasok, és nagy főfokon ég a kapcsolatuk. Bár nem ez van a fókuszban, Robb koncentrál arra, hogy az intim pillanataik, ahogy szükségük van egymásra és a köztük levő szenvedély ott legyen a lapokon. Egy részről üdítő, hogy nem azt olvassuk, hogyan jön egy pár össze, hanem a kapcsolatuk működésére látunk rá. Másrészt, krimihez képest sok a szex. Nem csak arra használja Robb, hogy a köztük levő vágyakat kifejezze, de menekülési mód is ez náluk. Eve fáradt, feszült, gyötrődik – tuti, hogy Roarke segíteni akar, és egymáson kötnek ki. Hála égnek legalább nem light pornó, de így is zavart már egy ponton, hányszor esnek egymásnak.

De ezt letudtuk, így nézhetjük azt, amit szerettem ebben a regényben. Az egyik a krimi felépítése. Ahogy Eve beleássa magát az ügybe, próbálja megtalálni a gyilkost, Roarke múltjából is egyre többet tudunk meg. Egy idősík van, mégis, a múlt felé is nyílik egy ablak, amin be szabad most lesni. Plusz feszültséget ad neki, hogy a páros és az inasuk is veszélyben van, így személyes is a nyomozás, nagyok a tétek. A gyilkos sem a semmiből jön, logikus és szépen levezetett, mit, miért és hogyan csinált. Ezt egy krimiben mindig díjazom.

Robb most is erős karakterek ábrázolásában. Bár Eve és Roarke nem kapnak új mélységeket, amiket tudunk róluk, a szenvedéseikről és a lényegükről, ahhoz hűek mostani tetteik is. Talán csak annyi, hogy Eve egyre jobban be tudja ismerni, mennyire fontos neki a férje. Most olyat is megtesz érte, amit korábban nem vállalt volna be: elhallgat dolgokat, hagy gyilkosságokat a feledésbe merülni, mert a törvény és az igazság nem feltétlenül egy, ami a nőnek új.

De igazából a mellékszereplőket akartam kiemelni. Peabody már régi ismerősnek számít, és most is jól működik Eve mellett. McNab, az informatikusnak is megvannak a maga nagy percei. Azon mindig jókat mosolyogtam, amikor Roarke felszerelésére és technikai eszközeire folyatja a nyálát. Amikor Eve új felszerelést kap általa, és ő nagyon is önként jelentkezik, hogy üzembe helyezhesse… kész.

Ez lesz a következő pont. A humor és a stílus. Talán eddig ez volt a sorozatból a legjobban megírt rész. Tele van szellemes párbeszédekkel, és akár idézhető, pörgős szóváltásokkal. Humoros, frappáns és szórakoztató.

Kriminek kiváló, csak az a furcsa, hogy mennyire a jövőbe van helyezve a cselekmény, és most a szokásosnál is jobban érezhetőbb, hogy nem is jövőbeli a környezet.

Egyre jobban kedvelem a sorozat, és pár dolgot leszámítva kifejezetten jól szórakoztam.

 

Robb: Halálos bosszú - Mint krimi: 90% pörgő események, furfangos gyilkos, és jól felépített nyomozás és nyomozó.

Szubjektíven: 75% a krimi rész tetszett – csak a jövő nem futurisztikus, sok a szerelmi jelenet.

Smith: Hogy lehetnél mindkettő

Gyászoló, művészetért küzdő, szellemes.

George angol kamasz, aki az anyjával Ferrarában festményeket nézett a nyaraláson. Hamarosan az asszony meghal, és a fiúnak meg kell birkóznia a gyásszal. Nem is sejti, hogy a történetét egy szellem is követi. Ferrara óta Francescho a nyomában jár, és figyel. Maga sem érti, a lelke mitől éledt fel és miért ehhez a fiúhoz kötődik. Viszont, ahogy a nyomában van, a saját emlékei is megelevenednek. Egy életről az 1400-as években, amikor 10_23hogy_lehetnel_mindketto.jpgfestőnek lenni hivatás volt. Amikor titkolnia kellett, ki ő és meg kellett felelnie a festőkről kialakított képnek, mert nem volt elég, hogy szépen rajzolt és festett. Amikor az egyetlen igaz barátját is majdnem elvesztette, amikor az megsejtette az igazat.

Ali Smith nem egy díjat nyert ezzel a regényével. Nem mondom, hogy ez nem tett kíváncsivá. Még akkor is, ha az egyetemi, de tulajdonképpen a gimnáziumi magyar emelt órák óta tisztában vagyok vele, hogy a kortárs szépirodalom nem tartozik a kedvenceim közé. Hiába, nekem túl fontos a történet és a követhető cselekmény.

Elméletben értem is, miért lett ez kritikus kedvenc regény. Egyrészt, központi témája a művészet. Francescho élete e körül forgott, és az ő történeteiben mindig felbukkan az alkotás, gyakran ennek érzelmi vetületei is. Ez még tetszett is, szeretem az alkotós és feltalálós regényeket. Az pedig mindegy, hogy pl. Chanel alkot meg egy parfümöt, vagy Leonardo egy festményt, esetleg a kőbaltás ember jön rá, hogy mire nem jó egy húr és egy hajlított bot. Itt pedig festenek, egy olyan korban, ami közel áll a szívemhez.

Nyelvezetében is érzékeltetik, hogy ez egy másik, elmúlt kor. Nehezebb, összetettebb, patinásabb mondatokból áll össze a regény eme része, nem egyszer olyan szókinccsel, ami ma nem megszokott. Az olvasás nem lesz ettől könnyebb, de mint szépirodalmi alkotás, értéket tesz hozzá a forma.

Amit akkor is tartok, ha George ellenben túl köznyelvi részeket kap. Ez sokkal jobban taszított, mint a régiesebb szöveg kifejezései vagy bonyolultabb szerkezetei. Értem, egy kamaszfiú nyelvezetét adja vissza, de egyszerűen nem tetszett. Legalább a köznyelvi norma, amit várok egy könyvben, és a második része a kötetnek alatta van.

A cím is egy olyan játékra utal, ami duplázza a regényt. A szellem és az élő kettőssége, annak a rejtélye, hogy mi köti össze ezt a két karaktert. De Francescho életében is megvan ez a duplikálás: egyrészt, a korban a művész férfi. Francescho is férfiként él, férfi énképe van. Ugyanakkor a sorok között nem egy utalás van arra, hogy valójában ő nem férfi. Nő, akit a tehetsége művészi létre, de a neme másra kárhoztat. Így az ő személyében is megjelenik, hogyan lehet mindkettő. A válasz különben nem születik meg, ő még nem lehet mindkettő. Művész vagy asszony. Mivel George a festményét nézi kezdetben, nem kérdés melyiket választotta.

Ezzel a témával kortárs is, aktuális is, hiszen még napjainkban is komoly téma a nemek közti egyenlőség. Szimpatikus, hogy nincs erőltetve a téma, természetesen adja magát.

Vagyis, intellektuálisan értékeltem a könyvet, de különben rühelltem. Érteni akartam, amit nem lehet. Mi az összefüggés a két elbeszélő én között? Mi az egésznek az értelme? George részén kifejezetten szenvedtem, abban még annyi cselekményvezetést és eseménysort sem találtam, mint a kezdő részben.

Nem fogtak meg a szereplők sem.

Utálok ilyesmit leírni, de ennek a könyvnek a nagyját untam.

Most rájöttem, így nekem is sikerült kettőnek lennem. A kulturált agyam értékelte a könyvet, a hétköznapi én meg eléggé szenvedett tőle ugyanakkor.

 

Smith: Hogy lehetnél mindkettő - Mint kortárs: 70% van trükk a szerkezetben, téma a művészet, és két történet egyben.

Szubjektíven: 45% intellektuálisan értékelem, de élvezni nagyon nem tudtam. Furcsa volt.

Mire várunk?

Cím: Z – Zelda Fitzgerald regénye

Szerző: Therese Anne Fowler nálunk ezzel a kötettel debütál.mire_82.jpg

Műfaj: női, történelmi

Cselekmény: Zelda fiatal, csinos teremtés, aki találkozik az írói álmokat dédelgető F. Scott Fitzgeralddal. A lány apja eltiltaná őket egymástól, de a szerelem erősebb. Fitzgerald pedig megjelenik, és egy korszak hangjává válik. Zelda és F. Scott legendás páros lesz, a jazz korszak meghatározó egyéniségei.

Várható megjelenés: december elejére várható magyarul, az eredeti 2013-as.

Miért várós?

  • A modern irodalomból F. Scott Fitzgerald az egyik kedvencem. Alig várom, hogy az életéről olvassak!
  • Zelda is egyre nagyobb reflektorfényt kap, most majd kiderül, miért.
  • Szeretem a zsánert, a Kossuth Kiadó meghatározó nőkről szóló regényeit is kedvelem. Ez valami olyasminek tűnik, mint ami abba a sorozatba is elférne.

Connelly: Feslett szőke

Bosch 3.

Sorozatgyilkost üldöző, tárgyalótermi, rendőrös.

Harry Bosch nem olyan ember, aki ne vállalná fel a kemény döntéseket is. Amikor egy prostituált elmenekült egy kuncsaft elől, mert annyi sminket látott nála, hogy szerinte a Dollmaker gyilkosba botlott, Harry letartóztatná a férfit. Amikor a felszólítás ellenére gyanúsan mozdul, lelövi. Ezért aztán a férfi özvegye perbe is fogja a nyomozót, és nem akárki, a profi Honey Chandler képviseli a vádat. Bosch pontosan látja, milyen találatokat visznek be 10_21feslett_szoke.jpgnekik. De nem ez a fő gondja: megjelent egy másik gyilkos, aki pont úgy öl, ahogy a Dollmaker. Olyan részleteket is ismer, amelyeket nem adtak ki a sajtónak. Tudja, hogy nem tévedett, a Dollmaker-t kapta el. De talán nem minden gyilkosságot ő követett el, van egy profi utánzója. Harry a gyilkos nyomába ered, miközben a magánéletében válság közeleg és Honey Chandler nagyon megkeseríti az életét a bíróságon.

Nem szívesen ismerem be, de ez az a sorozat, ahol kezdenek nagyon összekeveredni az emlékképeim innen-onnan. Mivel később kezdtem bele a sorozatba, mint ahogy elkezdték kiadni, eleve a későbbi részeket olvastam először. Ehhez hozzájött a sorozat is, amiben keverik a részeket. Majd újra megjelentek az első részek, és belekezdtem ezekbe is. Szóval néha már bajban vagyok, melyik emlékképem melyik formátumból származik.

Miért merült ez most fel bennem? Honey Chandler miatt, aki a sorozatban kiemelt mellékszereplő lett. Bosch lánya nála volt gyakornok, és Bosch-t is védte az utóbbi két évad egyikében. Ehhez képest most itt van a nő, Bosch ellen küzd, és ami történik vele… El persze nem mesélem, de megjegyzem, a regény lehetetlenné teszi azt, amit a sorozatban láttam. Ettől meg rossz érzésem van, mintha az orrom alá dörgölnék, hogy mekkora különbségek akadnak.

De ez az egyetlen, ami miatt rossz érzésem lehetett ezzel a kötettel kapcsolatban. A későbbiekben volt még olyan, amit nagyon szerettem, de a korai részek közül egyértelműen ez lett a kedvencem.

Hiszen, ez egy jó krimi! Van egy nyilvánvalónak gondolt sorozatgyilkos ügy, ami kap egy fordulatot és hirtelen egy kemény ügyben van nyakig Harry. Nem csak a korábbi munkáját kell felülvizsgálnia, de rá kell jönnie, mivel áll pontosan szemben. Másoló, tettestárs, vagy félrement az első nyomozás? Több szálon, másokat bevonva, okosan építkezik a szerző, végig fordulatokat adagolva.

Mindez egy kemény Los Angelesbe, amely akár egy noir háttere is lehetne. L.A. egyértelműen a bűn városa lett, amelyben sötét dolgok harapóznak el. Harry szeret, de látja ezt az oldalát is, és küzd valami jobbért, miközben megéli a sötétséget is.

Nem Harry az egyetlen olyan karakter, akit ennyire érzéssel, összetetten hoz létre a szerző. Emberek, nem piedesztálra emelt hősök és mélybe rántott démonok. Ettől működik annyira Honey karaktere is, akiben olyan tűz van, mint Harryben is, csak neki mások a meggyőződései. Nem is csodálom, hogy a sorozat is behozta a karaktert.

Plusz, Connelly nagyon korrekt tárgyalótermi krimit is adott az olvasóknak. Hiszen Harry vádlottként ül a tárgyaláson, és a teljes folyamatot láthatjuk. A tanúk kihallgatását, a beszédeket, a tárgyalások mögötti munkákba is beleshetünk. Feszült és izgalmas, önmagában megállja a helyét – és mégis van mellette egy ütős, sorozatgyilkosos krimi is. A kettő együtt teszi kimagaslóvá a sorozat eme kötetét.

Rendkívül feszes, frappáns a szöveg is. A párbeszédek élesek és pörögnek, a tárgyalótermi részek még rá tudnak tenni egy lapáttal.

Van benne jó krimi, még jobb bírósági részek, szép leírások, Honey Chandler és Harry Bosch. Komor világú, de letehetetlen és minőségi krimi.

 

Connelly: Feslett szőke - Mint krimi: 100% izgalmas és jól felépített. Erős karakterek, jó csavarok, minőségi bírósági.

Szubjektíven: 95% kicsit komorabb a kelleténél, de a tárgyalótermi részek falatták velem.

Szemrevaló

Egy francia kisvárosba egy különös asszony érkezik egy kislánnyal. Mindenki meglepetésére csokoládé üzletet akar nyitni, és felkavarja az indulatokat és érzelmeket. Barátságos a cigányokkal, és szembe mer szállni a polgármesterrel is.

Felemelő, romantikus, lírai - Csokoládé.

Joanne Harris regényét ugyan nem olvastam, de a film akkor is elvarázsolt.

süti beállítások módosítása
Mobil