Minden napra egy könyv

Minden napra egy könyv

Bowen: A toszkán gyermek

2020. október 15. - BBerni86

Múlt után nyomozó, rejtőzködő, szerelmes.

Joanna elkésve tér vissza a szülői házba: az édesapja váratlanul elhunyt, és nem volt idejük kibékülni. Az sem könnyíti meg a helyzetet, hogy a családi birtokon létrejött lányiskola igazgatója már kidobná a lányt, és emlékezni sem akar arra, hogy egykor az ő családjáé volt itt minden. A régi házuk kiürítésekor Joanna egy régi levélre 10_15a_toszkan_gyermek.jpgbukkan: az apja írta a háborút követően egy olasz asszonynak. Egy eldugott gyönyörű fiúról is szó van benne. A lányt így is sokként éri, hogy az apja az ő anyja előtt is volt házas, és van egy fia, aki örökli a grófi címet. Ezek szerint van egy félig olasz bátyja is? Mivel a magán- és a szakmai élete is kudarcba fulladt, Toszkána felé veszi az irányt, és ki akarja nyomozni, mi történt a háború alatt az apjával. Aki lezuhant a gépével, és egy Sofia nevű asszony rejtegette a németek elől.

Mostanában kifejezetten divatosnak érzem az ilyen történeteket. Tucatszám adnak ki olyan történeteket, melyben a családi örökséget kutató leszármazott és az ősének élete párhuzamosan van megírva, hogy egy ponton találjanak.

A toszkán gyermek is ezt a receptet követi. A jelen eseménysora Joanna nyomozása, és ahogy a toszkán tájban elkezd megint magára találni. Inkább női regényes, mint krimis. Emberekkel beszélget, elméleteket gyárt, azért messze van egy magánnyomozótól. Nagyobb súly van azon, hogy a házinénije milyen ételeket tesz elé az asztalra, illetve Renzo hogyan lesz megoldás a szívgondjaira, mint a múlt feltárásán. Kicsit úgy is éreztem, hogy a múlt felfedte magát. Elég volt egy olyan kérdést feltenni, ami felbolygatta az embereket, és a bűnös a titkát rejtve olyat tett, ami aztán a bukását okozta.

Azt sem díjaztam, hogy mi lett Sofia sorsa. Pontosabban azt, ahogy kiderül ez. Nekem annyira nyilvánvaló volt, hogy ennek kell történnie, hogy nem értettem, miért ez van az egyik nagy csavarnak, nagy felismerésnek megtéve. Nincs olyan súlya. Csak így áll össze a történet, miért alakultak úgy az események, ahogy.

Ha már Sofia, akkor a múlt. Ez a sikerültebb rész, a világháború és a németek fenyegető jelenléte pluszt ad neki. Itt is az érzelmek dominálnak, nem a kalandok. Ugyan lesz egy felfedezésük együtt, de inkább annak a krónikája ez, ahogy Hugo és Sofia megszerette egymást. Sokkal hihetőbb ez a vonal, mint a jelen szerelmi szála.

Lehet azért, mert angol a szerző, az érzelmek igencsak visszafogott lángon égnek a lapokon. Nem is vettem észre, Renzo és Joanna mikor kezdtek többé válni egymásnak. Visszafogott, száraz az egész. A múltba azért több érzelmet sikerült beletenni, ha az sem lett egy szenvedélyes szerelem rajza. Nem hiányzott az erotika belőle, de érzelmekben kellett volna több hév és lángolás.

Amit viszont Bowen sikeresen megragadott: Toszkána ízei és színei. Hangulata van annak a közösségnek és világnak, amibe Joanna belecsöppen. Az ételek, a tájak, az olasz temperamentum. Itt lehetett szeretni a leírásokat, és a kulináris részeket is. A cselekményt ugyan lassítja, de az amúgy is gyenge pontja, így legalább lett benne valami, ami kiemeli az átlag alsó rétegéből.

A múltban elvileg lehetne a történelmi szálat is nézni, de egy percre sem éreztem valósnak. Kis részletek ismerősek – az ejtőernyő selyem anyaga mennyit ér a hátországban. De nincsenek itt a történelmi mozzanatok, csaták, semmi. Hátteret szolgáltat.

Üzenetet sem fogok tudni kihálózni belőle. A gyermek rejtélyére fény derül, és olyan banálisnak érzem, hogy a szülők nem jöhettek össze, de a gyerekeik igen…

Többet vártam a történettől, de a regény hangulata jó. Toszkána sok mindenért kárpótolt benne, de nem mindenért.

 

Bowen: A toszkán gyermek - Mint családregény: 60% két idősíkban apa és lánya története, angolos romantikával dúsítva.

Szubjektíven: 55% a hangulatai, Toszkána tetszett benne, de a cselekményt kevesellettem.

Park & Jon: Vonat Puszánba

Zombiexpressz

Zombis, vonaton ragadt, túlélős.

Szogu munkamániás: a cégében vezető beosztásig jutott, de ennek a családja itta meg a levét. A neje elhagyta annak ellenére, hogy nem csalta, nem bántotta, csak dolgozott a családjukért. A kislányuk elhelyezése azonban még vitás kérdés. Szogu maga akarja nevelni, bár még arra az iskolai rendezvényre sem ér oda, ahol direkt neki 10_14vonat_puszanba.jpgénekelne a lánya. Ezt tetézi, hogy születésnapjára ugyanazt a játékot veszi meg az asszisztense a nevében, amit már korábban megkapott a gyerek. Születésnapjára csak annyit kér a csalódott gyerek, hogy látogassák meg az édesanyját Puszánba. Szogu belemegy, de már az állomásra tartva érzi, hogy valami nem stimmel. A telefonon egy fertőzésről kap hírt – mire feleszmélnek, már a vonaton is terjedni kezd a fertőzés. Akit egy fertőzött megharap, maga is át fog alakulni gyilkos szörnnyé. Szogu az életükért küzdve döbben rá, mi az igazán fontos az életében.

Ritka, de megesik, hogy egy ázsiai film kultikus és jelentős tud lenni. Most könnyen írom ezt, hiszen láttuk, az Élősködők mennyire tarolt az Oscaron. A Zombiexpressz is mozisiker lett, világszerte. Újat tudott hozni a zombis filmek zsánerébe, így folytatása is született, és regényként is kiadták.

Ad-e pluszt a könyv a filmhez képest? Pár szereplő történetét elmélyíti, és egy-egy indítékkal magyarázza, miért cselekednek úgy, ahogy. Kettőt szeretnék ilyen szempontból kiemelni. Az egyik a hajléktalan, aki majd a kislány megmentője lesz az átszállásnál. Megtudjuk, ki volt korábban, miért vesztette el a családját és az otthonát, hogyan került az utcára. A másik a vállalati főnök Jongszok figurája, akit úgy lehet könnyen megjegyezni, hogy ő okozza az összes tragédiát az emberek közt – azért a zombikért nem ő a felelős. Mentséget nem kap a tetteire, de azt megmutatják, honnan ered, hogy mindenkin átgázol.

Különben egy az egyben azt kapjuk, amit a filmben láthattunk. Ugyanolyanok a karakterek, ugyanazok az események történnek. Ahhoz lusta voltam, hogy a párbeszédeket összevessem a filmmel, de ha kicsit változtattak is, szinte szinkronpötyögés az, ami a könyvben van. Rá tudtam ismerni a beszélgetésekre, az események sorrendjére.

Ha elvonatkoztatok attól, amit a filmen láttam, akkor Szogu karaktere lesz az, aki a regényben kiemelkedik. Alapvetőn fekete-fehér karakterek vannak, egy-egy vonással jellemezve, és jónak vagy rossznak beállítva. Szogu a kivétel, aki nem szimpatikus apaként kezd. Olyan ember, aki még csak észre sem veszi, mivel és mennyire megbántja a szeretteit. Ő lett az egyetlen, aki fejlődő jellemet kapott a készítőktől. Az extrém helyzet belőle a legjobbat hozza ki, és ez egy folyamat. Benne is megvolt az önzés, ami Jongszok sajátja, de ő túllép majd rajta – jobb ember a végén, mint az elején volt.

A regény is mozgalmas, és benne vannak az akció elemek. Ahogy átkelnek a zombikkal teli kocsin. Ahogy a zombihordát kicselezve szállnak át egyik mozdonyról a másikra. A harcok, az önfeláldozó tettek. Izgalmas, feszült – de ebben azért alulmarad a filmhez képest. Nem tudja azt a félelmetes hatást elérni, mint a film zombijai. Nem ugyanaz elolvasni egy vonatnyi zombit a vasúti kocsiban ömleni, mint a filmen megnézni. Vagy, a sebesség. Bár a World War Z film sajátossága volt a gyors zombi, itt még messzebb elmennek. Filmen nagyon látványos volt, a regényben nem érezni a tempót és az erejüket.

Nincs túlírva sem, nem akartak változtatni a sikerrecepten. Ugyan meg lehet találni benne olyan témákat, mint a cégek gyilkos húzásai, a bűneik eltussolása és az értékeit vesztő sikerorientált emberiség rajza, alapvetően szórakoztató regény lett.

A Büszkeség és balítélet meg a zombik engem jobban elszórakoztat, de talán ez is jobban tetszett volna, ha nem látom előtte a filmet, ami azért látványban erősebb.

 

Park & Jon: Vonat Puszánba - Mint horror: 75% menekülős, feszült történet, jó emberi alakokkal, a filmet is visszaadja.

Szubjektíven: 65% azért a film látványos is volt. Ugyanaz írásban nincs meg, de a sztori ok.

Idézzünk!

A vér csak vért szül. És kard hegyével soha nem hozott békét senkinek. (Wheeler: Átkozott)

 

Így van ez manapság az igazsággal: mindenki magának akarja kisajátítani. (Abbott: Nem akarod tudni)

 

Dönts jól! Vagy rosszul. Mindegy. Csak ne habozz! (Berry: A máltai csere)

 

– Annak ellenére, hogy egy nagy medve vagy, eléggé elpuhultál – Anna megpaskolta a király hasát.
– Közeleg a tél. Felhizlalom magamat a hideg időszakra. (Sullivan: A rózsa és tövise)

 

Ugyanakkor a külső mindig is hamis információkat közölt a személyiségről. A szép embereket akaratlanul is pozitív tulajdonságokkal ruháztuk fel, pedig könnyen lehettek akár bűnözők, sunyik, aljasok vagy éppen toxikus személyiségek. A kevésbé szépeket viszont gyakran kevésbé tartottuk érdekesnek, noha lehet, hogy valójában sokkal különlegesebbek, mint bárki, akit addig ismertünk. (Hackett: Eldobható testek)

 

– Feleség, neked senki sem mondta, hogy meglehetősen veszedelmes dolog saját magadon kísérletezni?
– Ugyan drágám, ne akadékoskodj! Ami azt illeti, rajtad is szoktam.
– Ez rendkívül megnyugtató. (Carriger: Időtlen)

 

A kard fogva tart téged, Nimue. Tudom, hogy te is érzed. Én is éreztem. Arra kényszerít, hogy gyilkolj. Hogy legyőzz mindenkit. De ez az út a feledés felé vezet. A kardnak hatalma van, de válaszai nincsenek. A vezér ne csupán bátor legyen, de bölcs is. (Wheeler: Átkozott)

 

A szőkék az elérhető vágyálom. A férfiak és a nők számára is. A barnák jelentik a valóságot: a tapétát, ami tökéletesen belesimul a környezetébe, és csak akkor ver fel nagy port, ha a gesztenyebarna hollófeketévé válik. A két véglet közötti barna viszont csak akkor fedi fel a zamatát, ha tényleg megízlelik. (Sandrel: A csodák könyve)

 

Ez a legigazibb és legnagyobb csoda, a jóság és szeretet csodája, mert a halál csak elmúlni tud, de születni, szeretni, teremni csak a végtelen Élet! (Fekete: Hajnal Badányban)

 

A szem gyenge. Nem bízhatunk meg abban, amit lát; elárulja, mi lapul a szívünkben és érintése is lágy. (Wheeler: Átkozott)

 

A test egy börtön, de erre csak akkor jössz rá, ha megtapasztalod a teljes szabadságot. (Hackett: Eldobható testek)

Berry: Máltai csere

Cotton Malone 14.

Okirat nyomában járó, pápaválasztást befolyásoló, kutató.

Cotton életében pozitív változás, hogy sikeresen kibékült Cassiopeiával. A nő most a kastélyán dolgozik, amíg Malone elvállal egy feladatot a briteknek. Olaszországba utazik, hogy Churchill leveleit visszaszerezze, melyeket Mussolinivel váltott. Más is pályázik a levelekre, és ölni is hajlandóak érte. Hiszen olyan nyom lehet benne, ami a máltai lovagrend harmadik szent iratához vezet. Egy olyan okirathoz, amely életben tartotta a rendet, amivel maltai_csere.jpgpápákat lehetett zsarolni – nem véletlenül kutatta Napóleon és Mussolini is a helyét. Ráadásul közeleg a pápaválasztás, és egy ambiciózus bíboros ebben látja a megválasztása kulcsát. A Magellán is az ügyön van, Luke egy más szálon indul a nyomok után. Cotton segítségére is számítanak, aki nagyon hamar egy történelmi összeesküvés rejtélyeibe merül.

Mennyit kell elöljáróban tudni erről a sorozatról? Cotton Malone különleges terep ügynök volt, aki a visszavonulása után is mindenbe belekeveredik. Általában történelmi rejtélyek mögötti igazságokra bukkan, vagy sötét összeesküvésekre. A helyére az ügynökségnél Luke Daniels került, akivel alkalmadtán együtt is dolgozik. A magánéleti szálak folytatólagosak, de azok az adott rész élvezetéhez nélkülözhetőek. Persze, mindig jobb érteni az utalásokat, de a cselekményből nem veszít senki, ha nem tudja, hogy Malone fia, Gary igazából kinek a gyereke. (Mert van pl. egy ilyen utalás is benne, egy sorban, gyorsan haladva tovább.)

Eleinte nagyon szerettem ezt a sorozatot, egy könnyed Dan Brown pótlékként olvastam. Annál könnyedebb, nincsenek benne annyira döbbenetes fordulatok és történelmi összeesküvések. De tempós, szórakoztató, és jó témákat, rejtélyeket vetett fel. Aztán a nagy kultúrtörténeti rejtélyeket kipipálták, és több köteten keresztül olyan ügyek voltak, amelyek nagyon amerikaiak. Azokhoz nem tudtam közel érezni magam.

Most viszont a máltai lovagrend és a pápaság titkai kerülnek elő, és újfent remekül szórakoztam! Miközben egyre közelebb kerülünk az irathoz, sok-sok tényt és adatot megismerhetünk. Pápákról, a lovagrendről, de elméletek vannak arról is, hogy egyes uralkodók – Napóleon és Mussolini, pl. mivel tudtak nyomást gyakorolni a Vatikánra. Így kicsit átcsúszunk az összeesküvés elméletek térfelére, de ebben a regényben ez a mozgástér mindig is megvolt, és pluszt ad neki.

Így azért cseppet csalódás, hogy a nagy titok, amivel a pápákat oly sokan sakkban tartották, igazából teljesen logikus és érthető. Engem nem lepett meg az irat tartalma, ez volt a reális tartam és az egyház alapjainak hihető lerakása. Berry okosan már korábban ejt el olyan megjegyzéseket, amivel egy képzelt döbbenetet csökkenthet. Pl. a vallás mindig is eszköz volt. De ezt a rejtélyt nem éreztem annyira dogmának, hogy ezen ki kellene akadni. Igaz, én nem vagyok vallásos, katolikus meg kicsit sem, de engem nem lep meg, hogy az egyház is szervezetként épült ki, és nincsenek illúzióim a niceai zsinatról és a császári célokról sem. Nem is értem pontosan, milyen illúziókat kellett óvni. Hogy az Egyház nem egyenlő Isten akaratával? Hogy emberek működtetik, döntéseket hoznak? És ilyen a nagy titok?

A pápaválasztás körüli machinációk sokkal izgalmasabbak, és ott volt olyan fordulat is, amin meglepődtem. Luke és Cotton szálán ott van a machinátor aktív befolyásolása, ahogy halálba is küldene embereket. Közben a választást titkokkal és befolyásolással nyerné meg, így egy más csatatér is megjelenik a történetben. Ez jól állt neki.

Ahogy Luke és Cotton külön szála is. Tetszett, ahogy kétfelől jutnak el ugyanoda. Tetszett, hogy dupla a kaland, és Luke azért hitelesebb az akciókban, mint az ötvenes Malone.

Leszek annyira gonosz, hogy a végére Malone-t akciópapának minősítem, de a regényt nem bántom. Szórakoztató, és annyira örülök, hogy nem USA történelem volt benne!

 

Berry: Máltai csere - Mint kalandregény: 75% történelmi rejtély, sok akció két szálon vezetve, több fordulattal.

Szubjektíven: 80% végre megint egyetemes történelem! Izgalmas, informatív és Málta – jó!

5 regény, amit el kell olvasnod

Látnokok

r5_50.jpg5: Patrick: Úgyis elfelejtem – London nem egy átlagos kamasz. Nem jósnő, de majdnem és szívesen lemondana a képességéről. Minden éjjel kitörlődik a memóriája, csak a jövőre emlékszik, ami történni fog. Sok jegyzettel, egy jó barátnő segítségével igyekszik túlélni a napokat, hiszen a tegnapokra nem emlékszik. Mígnem jön egy fiú, aki nincs a jövőjében.r4_63.jpg

4: Gaura: Átkozott balszerencse – Eszter egy mágikus család nagy erejű jósnője. Hogy ne őrüljön bele a képességeibe, természetfeletti férj kellett neki, és a család elintézte neki a táltos férjet, Attilát. Eszter szereti is, így nehezen viseli, hogy a férje által megismert Bori közéjük állhat. Látja, mi közeleg és tenni próbál ellene. Ha egy jós változtatni akar a jövőn, a regény hősnőjére (Borira) lecsap a r3_78.jpgbalszerencse.

3: King: A holtsáv – Johnny 5 évet töltött kómában. Az ébredése után kezdődnek a látomások, ha valakit megérint. Képességet kapott, látja a jövőt. Szenzáció lesz belőle, pedig csak nyugalmat szeretne. Helyette a közért kell tennie: egy sorozatgyilkos megállításra vár, egy démoni politikus pedig az elnöki szék felé tart.r2_81.jpg

2: Bauer: A látó – Anna képtelen továbblépni. Az élete megállt, amikor a kisfiának nyoma veszett. A férje próbálja visszahozni az életbe, de számára ez nem opció, amíg Daniel nem kerül elő. Egy napon különös látomások kezdik gyötörni. r1_82.jpgVíziói vannak, amelyek egy eltűnt kislányhoz kapcsolódnak. Lehet, hogy látó lett belőle? Így vajon a fiára is rábukkanhat?

1: Bishop: Vörös betűkkel – Meggie Corbyn egy cassandra. Vagyis, ha a bőrét megvágják, látomásokat kap a jövőből. Mint ilyen embert, egy elzárt intézetben tartják, ahol pénzért árulják a szolgáltatásait. A szolgálat a halálig tart. Jó barátnője halála után Meggie a szökésen kezdi törni a fejét, és bár ő az egyik legértékesebb és leginkább elzárt cassandra, megszökik. Egy Udvarban talál állást a postázóban, és a Mások maguk közé fogadják. A látomásokkal őket igyekszik segíteni, és számíthat arra, ha vissza akarnák vinni az intézetbe, a Mások megvédik. Szükségük is lesz egymásra…

Carriger: Időtlen

Napernyő Protektorátus 5.

Egyiptomba utazó, mitikus rejtélyt megoldó, családos.

Alexia élete nem lett egyszerűbb, hiába rendezték el a kislánya körüli dolgokat. Papíron lord Akeldama a gyámja, de Conall és Alexia is a vámpírnál laknak, így tulajdonképpen együtt nevelik fel Prudence-t. Hozzá hasonlóval még nem találkoztak: léleklopó, aki bárkinek a természetfeletti erejét el tudja ideiglenesen lopni, és halandóvá 10_12idotlen.jpgtenni. Annyira ritka a hozzá hasonló, hogy a legősibb vámpír, az egyiptomi boly királynője magához rendeli a családot. Mivel egy farkasember is meghalt ott küldetésben, és az Istenölő Átok is arra terjed, Conall is vizsgálódni akar arrafelé. Miközben álcaként Ivy társulatát is beszervezik, útra kelnek. Közben Biffy vezeti a kalapboltot, újabb képességeket fedez fel magában, és olyan farkasember titkok közelébe kerül, melyek felbolydíthatják a status quo-t a falkákban.

Legyen hamar egy kis gyorstalpaló? Mert ugyan az egyiptomi kaland érthető önmagában, a történet fogalmait és karaktereit úgy kezeli Carriger, hogy feltételezi, ismerjük az előzményeket. Nagyon röviden Alexia lélektelen, vagyis az ő érintése megszünteti a természetfeletti képességeket. Pária volt, majdnem vénlány, amikor lord Maccon egy közös nyomozásban felfigyelt rá, feleségül vette. A férfi a londoni falka alfája, Alexia pedig Viktória királynő titkos szervezetébe segít be. A lányuk, Prudence egy kisebb csoda – a farkasemberek gyakorlatilag nemzőképtelenek, Conall eleinte el sem hitte, hogy ő az apa.

A regény világa is fix: az angol birodalom nagyságát itt a természetfeletti erők adják. A farkasemberek adják a sereget, a vámpírok a divatot diktálják. A titkos szervezet pedig rendet tart. Amivel most bővül a kör, hogy megismerjük a legősibb vámpír királynőt, és szélesedik a regény helyszíne területileg. Utaznak, és egy mágikus Egyiptomot is bemutat a szerző.

Gyakorlatilag ez a sorozat zárlata, és felhasznál minden szereplőt, akit eddig bevezetett és mozgatott a szerző. Színes, sokszínű társaság ez, sok különccel. Vannak szimpatikusabbak, nehezebb emberek, de egyéniségek. Kifejezetten rosszfiú nincs is a kötetben. Érdekek szerint ténykedő figurák vannak, de senkire nem lehet azt rásütni, hogy gonosz lenne. A különcöktől meg csak humorosabb és színesebb Carriger világa.

Még kicsit vacillálok, mennyire éreztem ezt jó zárlatnak. Nem annyira zárt, hogy ne lehetne folytatni. Ugyanakkor kiderül, kire milyen sors vár. Még akkor is, ha több olyan karakter is van benne, aki simán kaphatna a későbbi sorsáról sorozatot: Ivy, Biffy, Prudence…

Nem annyira eseményekben gazdag és kalandos, mint amit általában díjazok, de Carriger stílusa pótolja, ami hiányérzetem volt. Eleve, izgalmas ez a viktoriánus steampunk világ a természetfeletti lényekkel. Pont annyira idézi ez is a kort, mint egy történelmi romantikus, csak színesebb ezekkel a plusz elemekkel. Közben pedig sajátos humora van, ami részben ráépül erre a korszakra, részben fakad a karakterek különc dolgaiból. Nagyon megszerettem Alexia találó beszólásait, és remek kis csörtéket folytatnak szóban – a végére azért akció is akad bőven, Egyiptomban be lehet vetni karmokat és esernyőket is.

Ha már a cselekményszálak. Megint kicsit több derül ki a múltról is, hogy Alexia apja mibe és mennyire ártotta bele magát. Ez fogott meg legkevésbé, sokkal izgalmasabb a szereplők jelene, mint egy már halott karakter korábbi kalandjai.

Talán a mélység, amit egyedül hiányoltam belőle. Nagyon szórakoztató, kellemes kis olvasmány, de minden komolyabb témát messze elkerül. Eleinte Alexia természete miatt bőven belefért némi társadalmi szatíra, és az egyéniség védelme a megszokásokkal szemben, most azonban már Alexia megteremtette a maga normáit, és nincs ilyen harca.

Általában hullámzott, mikor mennyire szerettem ezt a sorozatot. A zárlata azonban tetszett, és ez megszépíti az öt kötet összbenyomását is. (Tipp, azért lesz-e még valamilyen folytatás?)

 

Carriger: Időtlen - Mint fantasy: 70% előismeret nem árt, de egy humorosan megírt, hangulatos családi kaland.

Szubjektíven: 75% szeretem Carriger stílusát, és a mágia kevés is, humorral jól ki lett pótolva.

Várható heti megjelenések

  • Athenaeum: A világ hülyéi - humoros, ismeretterjesztő
    • A két út könyve - dráma, női (Picoult!)
  • Kossuth: Quentin Tarantino - életrajz, filmtörténet
  • Alexandra: Szibériai csapda - thriller
  • Digitanart: Hajdan varázslói 3. - gyerekkönyv
  • General Press: Őszinte szavak - dramedy
  • Animus: A birodalom - skandináv krimi (Nesbo!)
  • Manó: Csók Rómában - ifjúsági
  • Lettero: Tikos vacsorák - thriller
  • Művelt Nép: A gyűjtő - thriller
    • The Untamed 2. - fantasy
  • Álomgyár: Orosz rulett - női, bűnregény, starndkönyv
  • Agave: A vonzás törvénye - romantikus
    • Éjszakai cirkusz - fantasy, ifjúsági
  • Fumax: Titkos Bosszúállók - képregény
    • Kingsman - képregény (mégis kijön, és nem várjuk a filmet!!!)
  • Könyvmolyképző: Kedves Aaron! - romantikus
    • Anarchia - YA fantasy
    • A kurblis - erotikus, romantikus

Visszanéz7ő

41. hét

Október

5. Reeve: A ragadozó aranya - kaland 3,5

6. Tóth: A világ közepén - családregény 3

7. Wheeler: Átkozott - fantasy 5

8. Fekete: Hajnal Badányban - ifjúsági 4,5

9. Sullivan: A rózsa és a tövise - fantasy 5

10. Leighton: Kettőnkért mindent - erotikus 2,5

      Abbott: Nem akarod tudni - thriller 3,5

11. Hackett: Eldobható testek - sci-fi 4

     Sandrel: A csodák könyve - női 4

És kitesszük a hétvégi pontot.

Tovább

Sandrel: A csodák könyve

Álmokat teljesítő, gyógyulásért küzdő, szülői szeretetes.

Thelma életében két fontos dolog van: az egyik a munkája. Felelősségteljes dolgozó, aki szabadidejéből is lop, hogy a cégnél rendben legyenek a dolgok. A másik a fia, Louis. Egyedülálló anyaként boldogul, és igyekszik a lehető legjobbat nyújtani a 12 éves fiúnak. Azon a szombaton a parkon mentek keresztül, Louis gördeszkázott. 10_11a_csodak_konyve.jpgMire Thelma észbe kapott, már megvolt a baj. A gyerek egy kamion elé került – életveszélyes sérülése nincs, de a fejét becsapta, és kómába esett. Thelma abban reménykedve, hogy a munka eltereli a figyelmét, még értekezletre is bemegy, de képtelen ott lenni fejben. Kirúgják. Ő perel, és a fia mellett tölti az időt. Míg meg nem találja otthon a füzetét, amibe az álmait lejegyezte a gyerek. Már csak egy hónapja maradt, hogy felébredjen, vagy lekapcsolják a gépekről. Thelma azt találja ki, elkezdi megvalósítani az álmait, hogy ezzel csalja vissza az életbe.

Kétféleképpen tudtam olvasni ezt a könyvet. Nézzük először azt az üzenetet, hogy az élet szép! Hiszen ez árad a kötetből.

Bár egy nehéz helyzetben vannak a szereplők, a gyerek az életéért küzd, mégsem az a tragédia van kiemelve. Arra koncentrálnak, hogy miért érdemes harcolni és visszatérni. A Thelma által teljesített küldetések mind azt ünneplik valamiképpen, hogy szép ez a világ és jó benne élni. Sokféle élmény, kulináris és sportkalandok, idegen városok felfedezése. Bár végig ott van mögötte a kérdés, hogy mi lesz a fiúval, de igazán megélik ezeket a pillanatokat. Ezzel is megmutatva neki, hogy ez mind rá is vár, csak ébredjen fel.

Egy-egy átkötésben Louis is megszólal, aki a kóma ellenére tudatánál van, és hallja, mi történik körötte. Valóban, tetszenek neki azok a kalandok, és egyszerre örül is, irigykedik is. De az valóban bejön, hogy ő sem adja fel, küzd azért, hogy fel tudjon ébredni.

Másrészről, ez egy nagyon női regény is, és most talán ezt éreztem meghatározóbbnak. Thelma egy anya, aki mindig a fia érdekeit tartja szem előtt. Egyedülálló anya inkább, minthogy a fiának azzal kelljen szembesülni, hogy milyen ember az apja és mit tett az anyja ellen. (Nyugi, nem nemi erőszak, csak egy idősödő Casanova, akinek mondhatni minden városban van kedvese.) Nem is létezik más neki, mint a munkája és a fia.

A regény arról is szól, hogy Thelma megint élni kezd. Kinyílik, beenged élményeket és embereket, így pedig egy sokkal boldogabb és jobb életet talál magának. Bár a kezdeti cél Louis felébresztése, nagyon hamar elkezdi magát is megtalálni. Egész más az a nő, aki az elején munkán töpreng a szombatján is, mint az, akit a végén látunk a fia szobájába rohanni.

Meghatározó az anyaság, de más területeken is kinyílik a női létezése. A szerelemben, a másokhoz való viszonyában, még a munkájában is eljut addig, hogy váltson. Hogy valami olyat csináljon, ami kielégítő és másokon segítő, nem csak pénzkereset.

Fontos kiemelni, hogy mennyire az egész könyv hangneme. Nincs súly és teher benne. A drámai tetőpontok is inkább pozitívak, nem fájdalmasok. Ha valakivel rossz történik benne, akkor is inkább azt emelik ki, hogy a szerettei hogyan tudtak segíteni, hogy továbblépjen és folytassa értelmesen, lehetőleg boldogan az életét.

Szerethetően is van megírva, érzelmesen és Thelma középpontba helyezésével. Már csak ezért is női regény, de nem csak ezért.

Nincs benne negatív karakter. Mondjuk, nem is olyan történet, hogy hiányzott volna belőle. Nagyon sok jó ember van benne, és akad mesei fordulat is. (Az azért nagyon durva, hogy Thelma életében és a fia körül hogyan kapcsolódnak össze az emberek. Annyi véletlen, hogy az már sok.)

Nagyon szép véget kapott azzal a levéllel, bírtam. Szeretném is képzelni, hogy megvalósul.

 

Sandrel: A csodák könyve - Mint női: 75% az anyaság mellett annak is a sírós-nevetős krónikája, milyen igazán élni.

Szubjektíven: 70% helyes könyv, nagyon női – valahogy érzelmileg többet vártam volna.

süti beállítások módosítása