Minden napra egy könyv

Minden napra egy könyv

Visszanéz7ő

27. hét

2019. július 07. - BBerni86

Július

1. Marly: Coco Chanel és a szerelem illata - női 5/5

2. Berry: Hiába futsz - thriller 5/1,5

3. Dujardin: A lány a táncoló lovon - dokumentumregény 5/2

4. Higgins Clark: A szemem mindig rajtad tartom - krimi 5/4

5. Róbert: Hat hét a világ - New Adult 5/4

6. Tolkien: Gondolin bukása - fantasy 5/3,5

     Weisberger: A feleségek - strandkönyv 5/4,5

7. West: Szerelembe zárva - ifjúsági 5/2

    Johannsen: A pontlövész - történelmi kaland 5/5

A heti lista ez lett volna.

Tovább

Johannsen: A pontlövész

La Fayette 2.

Családot egyesítős, háborús, romantikus, ígéretet betartós, kosztümös.

A kisfiú hároméves, az ifjú Lescure gróf viszi haza a testvéréhez és barátokhoz. Kimentette a vérgőzös Párizsból, elrejti a saját neve alatt. Guillaume itt lel otthonra, és nem is sejti, hogy más a neve, származásának bizonyítéka a_pontlovesz.jpgis a birtokon lett elrejtve. Még kisfiú, amikor elveszti nevelőapját és a vidéken elkeveredett gyermek keresztülmegy a háború borzalmain. Egy ígéret köti már ekkor is a lelkét: meg kell bosszulnia a királyt. Ám a nehézségek mellé mindig érkezik egy-egy segítő, jó barát, akivel összekapaszkodva túl lehet élni, akivel tud küzdeni. Nem is sejti, hogy az igazi apja milyen erőkkel kutat utána. Hogy vár rá az igazi neve, öröksége és egy nagy szerelem, amely szebbé teszi majd az életét. Hogy a gyerekkori ígéret egy olyan ember mellé sodorja, aki Európa történelmét írja: Napóleon.

Végre megérkezett Izolde Johannsen duológiájának második kötete! Az első részt nagyon szerettem, és egy olyan ponton lett vége, hogy nagyon akartam a folytatást. Itt van, tetszett ez is, így most szélesen mosolygok, miközben ezeket a sorokat írom nektek.

Amit azonban hamar tisztázni kell: ugyan ez a La Fayette duológia második kötete, nagyon más, mint az első rész volt. Elsőnek bizonyára az fog feltűnni, hogy már nem a francia márki van az események középpontjában. A cselekmény mellékszereplőjévé vált, amit magyaráz a történelem alakulása. Az ő életének nagy eseményei, amiért emlékszik rá az utókor, azt már megcselekedte az első kötetben. Már idősebb, a történet elején ráadásul fogságban is tartják. Ahhoz, hogy a kor megelevenedhessen köröttünk, másik főszereplő kellett. Azért velünk marad ő is, mellékszereplőként. Megtudhatjuk, mi történt még vele és a családjával.

Felmerülhet az a kérdés is, ha nem ő a főhős, miért nem az első kötet másik főszereplője, Szalma Jason veszi át a helyét? Részben megtörténik. Jason, vagy lord Edward, kiemeltebb helyre kerül, mint a márki. Ő az, akinek most nagy megoldatlan ügye van. A fiát kell megtalálnia. Ő az, aki segítő angyalként Gilbert és családja mellett áll a nehéz időkben. Ám az is ő, aki belerokkant a korábban történtekbe. Ha nem is lett nyomorék, félig lebénult, és az egészségéért is küzdenie kell. Elvesztette az élete nagy szerelmét is. Ő már nem az a karakter, aki egy romantikus kalandregény hőse lehet.

Így eljutottunk az új generációhoz, új lehetőségekhez. Olvasóként mi végig tudjuk, hogy Guillaume igazából az elveszett Jacques. Az ő személye így egyben jelenti a kapcsolatot az új világgal és az első kötet szereplőivel. Szimpatikus karakter, sok tekintetben kifejezetten hősies és vannak jó tulajdonságai is bőven. Mivel gyerekként sokat szenvedett, a szimpátia is hamar kialakul felé. Ő az a romantikus hős, aki köré a cselekmény épülhet. Bírtam, drukkoltam neki végig, de egy-egy ponton azért elgondolkoztam a karakter kapcsán. Az jó, hogy nem csak jó tulajdonságai vannak, mert így hitelesebb. Messze nem olyan csibész, mint az apja volt, de egyes dolgait még emésztem. Aki olyan lángolóan szerelmes tud lenni egy nőbe, ahogy ő a későbbi feleségébe, akit szexuálisan molesztáltak gyerekként, az hogy képes férfiakat is elcsábítani a bosszúja érdekében? Nekem abszolút nem tűnt biszexuális figurának, amikor fiatal katonaként is hódításai voltak, nőkkel került intim viszonyba, nem férfiakkal. Ha csupán érdekből megy bele egy ilyen viszonyba, az engem taszít. Nem is értem, ő hogy nem undorodott ettől sokkal jobban. Azt sokkal könnyebben megemésztettem, ahogy gyilkolni is kész volt a céljáért, vagy semmi részvétet nem mutatott egy kihasznált ember bukásakor. A kegyetlenség pszichikailag nekem belefért a profiljába, a férfi szerető – viszony nem. (Igaz, van ott egy olyan információ, aminek később jelentősége lesz, de azért nem érte meg ezzel lehúzni a szememben Guillaume jellemét.)

A regény női alakjai a romantikus kalandregényekből ismerősek lehetnek. Hősiesek, önfeláldozóak, nagy küzdők a családjukért. Lafayette – a más írásmód története is a kötetben – felesége, Adrienne, és Octavie, a férfiaknál egyszerűbb karakterek. Egy-egy ponton megvillannak a cselekményben, de aztán csak a biztos révet jelentik, ahova a férfiak megtérhetnek. Ezt is sajnálom kicsit, mert pl. Octavie vadócsága a megismerésekor valami pluszt is előrevetített a kapcsán, de aztán megmaradt az alakja olyan feleségnek, akihez haza akar térni a férje. Azért nem fáj a szívem, hogy a szerelmi szál nem jobban kibontott – szerintem kaptunk pont annyit, amennyi kellett egy hasonló felépítésű regényben. De azt sajnálom, hogy a női oldal ennyire elhal. Igyekszem ezt annak betudni, hogy a nő feladata akkoriban a család volt, amit ezek a nők meg is teremtenek.

A mellékalakok között vannak történelmi személyiségek is. A számomra legizgalmasabb Napóleon alakja volt. Nem fénykorában, hanem Szent Ilonán. Ahogy az emberi esendőség ellenére is egy nagy ember rajza marad, tetszett. Azon még gondolkozom, a megítélésével mennyire tudok egyetérteni. Nemzeti hős vagy az a gyilkos sárkány, akinek a rojalisták látták? A katonai zsenijét nem vitatja itt sem senki. A császárságot annál jobban. Az pozitív, hogy a szereplők állást foglalnak, de a szerző nem. Van terünk kialakítani a saját véleményünk. Én semmivel nem látom rosszabbnak az ő rendszerét, mint a királyi ház örökletes uralmát. Napóleon legalább a zsenijével szerezte a címét, míg a Bourbon-ház kitermelt nem egy alkalmatlan uralkodót, akiknek a vérük jelentette a trónigényük. Az, hogy a nagy katonai zsenik, a történelem nagy hódítói, jók vagy rosszak (Napóleon, Nagy Sándor, Julius Caesar)? Egyesek szemében hősök, másokéban az emberiség zsarnokai.

De kiemelném még Latouche-Treville alakját is, és vele a császári flottát. Ki tudja, hogy alakult volna a történelem, ha Napóleon olyan hű, szakértő vezetőket tud maga mellett a tengeren, mint amit ő képviselt a szárazföldön…

Ez a kötet másként áll a történelemhez is, mint a duológia első fele. Guillaume köré épült cselekményt inkább éreztem történelmi kalandregénynek. (Jókai, Hugo öröksége, hősies jellemek, kalandos fordulatok, pörgő cselekmény.) A fiú útja a kiemelten fontos, az ő bosszúja és története, aminek a történelem adja a hátteret. Tele van izgalmas adalékokkal a kötet, pl. a flotta, de ezek be vannak építve Guillaume életútjába. Adalékok. Ezzel nem is volt bajom, szeretem, ha a cselekmény pörög. Azt viszont utáltam, amikor nem vagyunk ott az eseményeknél, de a történethez nem árt ismerni tényeket, és ezért az olvasóknak valahogy át kell adni az ismereteket – és az írónő ilyenkor beszéltet két szereplőt. Erőltetettek az ilyen társalgások, mert abszolút kiéreztem belőlük, hogy a cselekményt és a karaktereket nem szolgálják, mindössze engem, mint olvasót akarnak informálni vele.

Amit még kiemelnék, hogy most vannak roppant megrázó jelenetek. A háború szörnyűségeit ennyire testközelbe hozni, és átéreztetni… érzelmileg nagyon eltalált vele, megrázó lett.

Az 1. részben a király halála, most az érte való bosszú a küldetés. Mások, de összetartoznak. Lehet olvasni az első rész ismerete nélkül is, de úgy az igazi, ha mindkettőt elolvassátok!

 

Johannsen: A pontlövész – Mint történelmi kaland: 85% olvasmányos, kalandos, hiteles történelmi háttérben elhelyezve.

Szubjektíven: 90% szerettem az új fő karaktert, adott pluszt történelemből, és izgalmas is.

West: Szerelembe zárva

Kamaszos, szerelmes, öntudatban megerősödős.

Autumn várta ezt a hétvégét: rég tetszett neki Jeff, úgy érezte, ő is a fiúnak. Most a baráti társasággal együtt mennek nyaralni, és meglesz az esélyük, hogy bevallják az érzéseiket. Ám a lánynak ki kell még szaladnia mosdóba, a könyvtárnál állnak meg a kedvéért. A lány döbbenetére azonban az ajtók záródnak, ott ragad egész hétvégére egyedül. Miért nem jön senki megmenteni? Ugye, ez csak egy vicc? Majd kiderül az is, nincs is egyedül. Itt van Dax is, az iskola legrosszabb hírű tanulója. Mindenki arról pletykál, hogy intézetben volt egy szerelembe_zarva.jpgkomoly verekedés miatt. Az összezártság miatt azonban beszélgetni kezdenek, és a lány rádöbben, mennyire más a fiú, mint akinek mindenki hiszi. Képes a barátságuk, remélhető szerelmük kiállni, ha visszatérnek a mindennapokba?

Ezt is meséltem már, de vegyük át! A regények alapvetően három típusba sorolhatóak: vannak a cselekményközpontúak, amelyben az a lényeg, kivel mi történik. Ilyenek a kaland- és akcióregények. A világközpontúakban az a lényeg, hol és mikor játszódik a cselekmény. Egy világot mutatnak be, amelyben másodlagosabb, ki és mit csinál. A sci-fi regényekben találkoztam többet ilyesmivel. Végül, a karakterközpontúak. Amelyben a szereplők lelki világa, az érzéseik és fejlődésük a lényegesek. Ezekben nem az a fontos, mit tesznek, vagy velük mi történik, hanem, hogyan élik ezt meg.

Mivel leginkább a cselekményközpontú regényeket szeretem, legkönnyebben ezeket olvasom. Ha jó a sztori, akkor lehet világ- vagy karakterközpontú, tetszeni fog.

De van az olyan is, mint a Szerelembe zárva. Ami karakterközpontú, ifjúsági regény, és kínomban a falat lettem volna képes kaparni tőle. Főleg a kötet első felében, ott a szenvedéseim nagyra nőttek. Konkrétan semmi nem történik, a cselekmény kimerül annyiban, hogy Dax és Autumn beszélgetnek. Leginkább számomra érdektelen dolgokról. Mikor kijutnak innen, akkor is az lesz a fontos, mit éreznek és gondolnak, de legalább minimális esemény is van mellette. De csak egy minimális.

Nem éreztem elég komolynak a regény konfliktusát, hogy erről ennyit kelljen beszélni. A kiemelt szereplő Autumn. Akinek két nagy konfliktusa van: az egyik klisés szerelmi, amit szerintem a fülszövegből mindenki kitalál. Szerintetek ki lesz a barátja a végére: Jeff vagy Dax? Meglepődnék, ha bárki is rosszul tippelne. Szerelmi téren abszolút klisé a történet.

A másik, hogy Autumn pánikbeteg, de ezt nagyon titkolja. Amit fel nem tudok fogni, miért éli meg a lány ennyire tragikusan. Kellemetlen, de nem is ciki, gyógyszerrel kezelhető, és ha beavatta volna a barátait, még segíthették is volna. Így az olyan dolgai miatt tartják különcnek, amit a pánikbetegség titkolása miatt csinál. Saját magának generált egy rosszabb helyzetet, aztán sajnálja magát érte. Ez pont olyan magatartás, ami engem kiakaszt.

KOMMUNIKÁLNI KELL! Nem feltétlenül ez a regény üzenete, de ez rendszeresen olyan problémakör, ami köré ifjúsági regényt írnak. Ha a szereplő elkezdene beszélni, itt Autumn, sokkal egyszerűbb lenne az élete. (Kamaszkönyv, ok, kell a lelkizés, de akkor is…)

A stílusa se az én világom. Lányos, nyálas, kamaszos, nekem túlmagyarázónak érződött.

Elég is volt ebből a könyvből ennyi, keressünk valami jobbat!

 

West: Szerelembe zárva - Mint ifjúsági: 45% sok tekintetben tipikus történet, lelkizős, és a szerelem a hangsúlyos.

Szubjektíven: 20% főleg az elejét, de eléggé untam végig. Abszolút nem kötött le.

SpoilerZóna

Higgins Clark: A szemem mindig rajtad tartom

1_33.jpgJamie tudja, hogy amíg tart a buli, nem mehet át Kerry medencéjébe úszni. Látja, ahogy egy férfi beszél a lánnyal, megüti, a lány a medencébe esik és a férfi elsétál. Jamie nem fogja fel, mit látott. Megy úszni, és szólongatja a  lányt. De Kerry nem reagál - a fiú azt hiszi, csak alszik.

Másnap az anyja döbbenten hallja a híreket, hogy a szomszéd lányt megölték. Majd megtalálja Jamie vizes holmiját. Tudja, hogy a fia képtelen lenne ölni, a szülésnél fellépett oxigénhiány miatt egy kisgyerek értelmi képességeivel rendelkezik. De Jamie nem tudja normálisan elmondani, mit látott. Ahogy előadja, még ő is érzi, hogy magát keverné csak gyanúba. Így megesketi, hogy senkinek nem beszél arról, mit látott.2_42.jpg

Közben a rendőrség nyomoz, és a gyanú a lány barátjára terelődik. Gimis szerelem volt, de Kerry szakított, mert nagyon távol mennek egyetemre. A srác nehezen viselte. Alan nem elég, hogy mindenki szemében kitaszítottá válik, a Princeton is felfüggeszti a hallgatói státuszát. A rendőrsg letartóztatja, így az egyetem helyett a börtönbe kell bevonulnia.

Marge, Jamie anyja egyre rosszabbul érzi magát. Azt kiszedte a fiából, nem Alan volt, aki bántotta Kerryt. De ha szól, a saját fiát keveri gyanúba. Gyötrődik, a paptól próbál tanácsot kérni. Végül nem tud cselekedni: a sok stressz és aggodalom kórházba juttatja.

Aline, Kerry nővére hazaköltözik és ő is nyomozni kezd. Mindig ő volt a kevésbé feltűnő testvér: rendes, helyes lány, tanári diplomával, csak a húga feltűnő szépsége mellett megszokta, hogy ő a szürke egér. De szerették 3_36.jpgegymást, és Aline nem hiszi, hogy Alan bántotta a testvérét. Az ügyön dolgozó egyik rendőr, Mike segít neki és a két fiatal között egyre gyengédebb szálak szövődnek. Aline ki is mondja, ha megvan a húga gyilkosa, elmegy vele randira is.

Aline Kerry egy öngyilkosságra készülő barátnőjével beszélget el mélyebben. Ő kiszedi belőle, az edzője, Kimball szexuálisan zaklatja. Kerry rájött, és tenni akart ellene. Az edző most Aline után veti magát, Jamie felismeri. Mielőtt tragédia történne, Mike megmenti a fiút és a szerelmét. Jamie tanúsítja, hogy az edző ölte meg Kerryt. Valerie vallomást tesz a zaklatásról. A férfi örökre rács mögé kerül.

Mindenki sorsa elrendeződik: Valerie segítséget kap, Marge felgyógyul és örül a fiának, Alan mehet egyetemre, Aline és Mike eljegyzik egymást.

Weisberger: A feleségek

Az ördög Pradát visel 3.

Házassági problémákat leküzdő, válásos, botrányt kezelős.

Emily már nem Miranda vezető asszisztense, saját problémamegoldó és médiakezelő vállalatát vezeti. Azonban azzal kell szembesülnie, hogy egy feltörekvő, fiatalabb nő sorra elveszi az ügyfeleit. Szerencsére, legalább a a_felesegek.jpgférje, Miles olyan csodás, mint mindig. A szakmai buktatók elől, míg Miles üzleti úton van, meglátogatja jó barátnőjét, az egykori sztárügyvédet, most háromgyerekes kertvárosi anyukát, Miriamet. Az asszonynak megvan a maga baja: elhagyta magát, mióta otthon van. Egy másik barátnője, Karolina is szenved. Az egykori szupermodellt ittas vezetésért letartóztatták, meghurcolták, pedig nem is tett semmit. A férje válni akar, az asszony kétségbe van esve. Emily persze nem bírja ki, hogy ne avatkozzon közbe…

Női regény, ráadásul strandkönyv is. Ugyan bukkannak fel benne férfiak is: hiszen a nőknek kell egy szerelmi partner is, de ez alapvetően csajos könyv. Mindegyik hősnőjének megvan a maga konfliktusa, amely köré a cselekményt építi Weisberger.

Az fog kicsit csalódni, aki Az ördög Pradát visel folytatását várja. Ahogy korábban Andrea, most Emily saját történetét kapjuk, és Miranda, a cég is csak nagyon mellékvonalon van benne. Annyira kevéssé, hogy szinte nincs is. De ezért olvashatóvá válik bárkinek: ugyan ott az a 3. rész felirat, de igazából önálló regényként működik.

A vezéralak Emily, de a másik két nő is ugyanolyan fontos. Mindegyikük nagyon más karakter, így sokféle olvasó találhat benne olyan nőt, akivel tud azonosulni. A karrierista, akinek a munkája a mindene. Az egykori karrierista, aki a családért képes volt mindent feladni és új kihívásokkal szembenézni. A mesebeli Hamupipőke, aki nem a jó herceggel távozott a bálról. Erőszakos, törtető és naiva is van köztük. Talán úgy tudnám jellemezni egyszerre mindegyiküket, hogy Emily és Lina a két véglet. Emily egy harcias, tüzes, kemény nő. Lina gyengéd, érzelmes, egy tipikus áldozati bárány. Miriam pedig a híd közöttük.

Egy elit, gazdag világban mozognak, ahol minden téren a látszatok fontosak, és mindenki bevet egy tucat trükköt. Mert ebben a világban már nem az igazság a lényeg, hanem ami annak tűnik. Miriam totális ledöbbenése, amikor a környékbeli anyák kiokosítják, ki hogyan csal az alakjával, műtteti magát – kész. Nem csak görbe tükör a mai világnak, de szembenézés is. Igen, ilyenekké váltunk.

De ez még poénos is. Az, ahogy komoly szinten is ez megy, már tragikus. Emily remekül elmagyarázza többször is Linának, hogy működnek itt a dolgok. Senkit nem érdekel, tényleg részeg volt-e. Bánja meg, ha nincs is mit, és minden rendben lesz.

Emlékeztek, amikor még a Scandal kevesebb politikát, több napi ügyet tartalmazott? Ennek a könyvnek egy jó része arra emlékeztet. Emily karakterében sok rokon vonást visel is Olivia Pope-pal. (Azért Emily szimpatikusabb, főleg Olivia fejlődési ívének ismeretében.)

Szórakoztató, pörgős regény lett a végeredmény, amelyben csajosan vannak érzelmek is. Ezért vannak lassabb fejezetek is, amikor a lelki oldal kerül előtérbe. De a szerzőnek van olyan humora és tempója, hogy ezek a részek is helyén vannak a regényben.

Mivel nekem az első részben is Emily volt a kedvencem, ez a kedvenc részem a trilógiából.

 

Weisberger: A feleségek – Mint strandkönyv: 75% Egy gazdag, bűnös világ rajza, szórakoztató epizódokkal és hősökkel.

Szubjektíven: 85% bírtam a szereplőket, a nagy kavarásokat. Mélysége nincs, de lekötött.

Tolkien: Gondolin bukása

Vándorlós, elbukós, fennmaradásért küzdős.

Tuor isteni parancsra kezdett vándorútba, de saját vágyaival is egybe vágott az utazás. Lenyűgözte, hogy új tájakat fedezhet fel. Nagyon megszerette a tengert is, de az útja még másfelé vezetett. Létezett egy tünde város, elrejtőzve, a sötétség szívében. Gondolin, elfeledve és elvágva a világtól. Tuor ide kellett, hogy eljusson. gondolin.jpgFigyelmeztetnie kellett a népet, hogy Melkó, a Sötét Úr harcba indul ellenük. Ám a város csodái, a király lányának szerelme lassan feledtette a figyelmeztetést, és Tuor boldog házas lett, nem készülve a háborúra. A Sötét Úr eljött, és képtelenek voltak megállítani. A kevés túlélő kénytelen volt elmenekülni, és új otthont találni magának.

Tolkien fő műve, és már klasszikus, a Gyűrűk ura. Előzménye, a még sokkal inkább gyerekeknek írt, és lényegesen könnyedebb A hobbit is sikeres lett. De az univerzum nem merül ki ennyiben. Tolkien valóban kitalált egy egész világot, ennek minden vetületével.

Írt neki történelmet, elkészítette évezredek történetét. Népeket teremtett, adott nekik saját nyelvet is. Vannak, akik képesek voltak tanulni az általa megalkotott tünde nyelven, és elvakult rajongók képesek ezen beszélgetni egymással. Sok-sok mellékkötet is kezdi kinőni magát, mindig van valami, ami pluszban megjelenhet a nagy gyűjteményeken túl is.

Gondolin története igazából nem hosszú, kötetben is volt már benne pár oldal hosszúságban. Amiért ez a kötet megszületett, hogy bemutassa a teljes kánonját Gondolin meséjének. Hiszen Tolkien folyamatosan alakított rajta, így fennmaradt több változatban is. A szerző fia sorra veszi ezeket, mesél róluk, és így a kötet nem csak Gondolin története miatt lesz érdekes, hanem az alkotás folyamata miatt is.

Kérdés, van-e erre igény. A magam részéről többre értékeltem volna több és más történeteket, nem ugyanazt olvasni mindig kicsit másképpen. Persze, érdekes és szembesít azzal, hogy az írók megszenvednek az alkotással, kísérleteznek, keresik a tökéletes formátumot. De egy film kapcsán már fejtegettem, a tökéletes megalkotása lehetetlenség. Most ennek látjuk irodalmi példáját. A szerző soha nem nyugszik, mindig kész javítani a munkáján.

Az olvasást nehezítheti, hogy a történet nyelvezete nem az, amit a GYU-ban vagy A hobbitban megszokhattunk. Sokkal archaikusabb annál, egy-egy ponton kifejezetten archaikusnak hat. Ennek is megvan a maga célja. A GYU univerzumban a nagy esemény, amit a jelen pontjának tekinthetünk, a Gyűrű szövetségének kora, Frodó és a Gyűrű útjának időszaka a Végzet hegye felé. Ehhez képest Gondolin története és tragédiája nagyon régen lezajlott. Része annak, amit a GYU film elején is elmondtak. A történelem elhalványul, történetté, legendává, mesévé alakul. Régi, így archaikus. Legenda, így más a stílusa.

Ki kell emelni a kötetből a rajzokat. Amennyire nem találtam szórakoztatónak, hogy újra és újra átrágjam magam Gondolin bukásának változatain, annál szívesebben nézegettem a grafikákat. Röviden szépek, és jól illeszkednek a cselekményhez is.

Mindenkinek nem ajánlható a kötet, hiszen ahhoz speciális érdeklődés kell, hogy a szövegváltozatok közti különbségek szórakoztatóak legyenek. Bennem se volt ez meg. A kiadás szép, a kiadásának jogosultsága már nehezebb kérdés.

 

Tolkien: Gondolin bukása - Mint fantasy: 70% maga a történet érdekes, illően archaikusan. Alkotás szempontból érdekes.

Szubjektíven: 50% maga a cselekmény ok, de sokszor ugyanazt olvasni kicsit másként, nem.

Róbert: Hat hét a világ

Szerelemért küzdős, színházas, öntudatra ébredős.

Nelli mindig is szerette a színházat, középiskolásként szakkörre is járt. De soha nem gondolta volna, hogy egyszer színházba megy dolgozni. Tény, a munka is érdekli, de van valaki, aki nagyobb vonzerőt jelent a gyakornoki helynél. A színház egyik vezető színésze, és sok tini lány vágya, Nelli egykori színjátszós iskolatársa, 6_het_a_vilag.jpgMilán itt játszik. Most éppen a Rosencrantz és Guildenstern halott egyik címszerepére készül. Nelli, miközben a munkájából adódóan blogon követi a színházi eseményeket és próbákat, a fiú szívéhez is igyekszik közel kerülni. Milán barátnője akar lenni, és bármire kész ezért. Közben az IT szakértő fiatalember, Máté jó barátja lesz. Vajon Nelli időben észreveszi, melyik fiú szereti, ki az igazi? Vajon az apját sikerül meggyőznie arról, hogy ne csak 6 hétre, de az egész gyakornoki évre maradhasson?

Szerencsére a színházak még tartják magukat, megvannak. Akadnak sikerdarabok is, születnek még mai sztárok is. Tény, nem a mienk az aranykoruk, de örüljünk, hogy még vannak. Ahogy színházba járók is.

A Hat hét a világ egyszerre csinál kedvet annak az olvasónak, aki nem szeretett eddig színházba járni, és kiszolgálja azok igényeit, akik a hősnőhöz hasonlóan szeretik a színházi világot. Ad egy kis betekintést a színfalak mögé, ha nem is mélyrehatóan, de egy romantikus regény erejéig.

Ezzel eljutottunk a zsáner kérdéséhez. Nagyon erős benne a szerelmi szál, simán rá lehet tenni a romantikus címkét. Nelli hódítani érkezik a színházba, és lesz is szerelmes. Azért különben jár a pont, hogy nem a meglátni és megszeretni elv szerint haladnak az események, és szexuálisan is vissza van fogva az írónő tolla. Írt bele szex jelenetet, de New Adult, és nem erotikus szinten, amit még bevett a gyomrom.

Ennél érdekesebb, hogy ez egy karrierregény is. Nelli ugyan diplomás, fiatal nő, de sok tekintetben olyan még, mint egy tini lány. Ezt mutatja az is, hogy elvakultan a srácot akarja, akibe 15 évesen szeretett bele. A modern mesék kitermelte naiva, aki el is hiszi, hogy az első szerelem az örök és nagy, ha beteljesületlen is volt. De nem csak szerelmi téren, az életvezetésben is van benne kamaszos vonás. Ahogy az apja még mindig hat rá, és mondhatni, parancsol neki. Nelli története arról is szól, ezeket hogyan építi le, és válik önálló, felnőtt nővé. Ez a vetülete még izgalmasabb is a könyvnek, mint a szerelmi – amit valljunk be, a fülszövegből ki lehet találni, ki lesz végül a nagy Ő.

Pozitív az is, hogy Róbert Katalin hősei felettébb emberiek. Nelli nem a legszebb lány a környéken. Túlsúlyos, de magabiztos. Elég kevés olyan hősnő akad, aki szeret enni, Nelli ilyen. Meglátja magában így is a szépet, és eszébe nem jut, hogy a sztár Milán esetleg a súlya miatt nem venné őt észre. A belső szépség, a magabiztosság benne van ebben a történetben.

A többiekre is igaz, hogy hitelesen emberiek. A szívdöglesztő Milán néha nagyon tapló, a kedves Máté nem egy szépfiú, mindenkinek vannak árnyoldalai is.

Részemről több színházi kulisszatitkot szívesen olvastam volna, de azért így sem panaszkodom. Volt, amin jót mosolyogtam is (Hamlet, aki más darabban akar Hamlet lenni).

Kellemesen megvoltam vele. A kedvencem nem lesz, de egyszer belefért.

 

Róbert: Hat hét a világ - Mint New Adult: 70% emberi, hétköznapi karakterek hiteles sztorija, izgalmas környezetben.

Szubjektíven: 65% több pontján tipikus, de a karakterek szerethetőek, és tetszett, hogy valós.

Mire várunk?

Cím: Irigymire_25.jpg

Szerző: Amanda Robson – most debütál nálunk, majd meglátjuk, hogyan ír. Kint bestseller-szerző.

Műfaj: thriller

Cselekmény: Faye a közösség legirigyeltebb tagja. Gyönyörű, jómódú és van egy tündéri kislánya is. Ránézésre nem látszik, milyen titkot rejteget. Amikor eltűnik a nő kislánya, a rendőrség bekopog a szomszédba. Ahol Erica él, aki mindig is féltékeny volt a szomszédjára. De vajon tényleg őt kell számon kérni? Ki rejtőzik az árnyékok között, és mit rejt a múlt?

Várható megjelenés: az előrendelések alapján idén ősszel várható.

Miért várós?

  • Bár van egy olyan gyanúm, hogy inkább femi-thriller, még reménykedem. Ugye, nem az Faye titka, hogy korábban bántalmazó kapcsolatban élt?
  • Tetszenek a borítók. Az angol jobban, de a magyar se lesz rossz.
  • Érdekel, mi lesz a csavar.

Higgins Clark: A szemem mindig rajtad tartom

Gyilkossági ügyben nyomozós, félreértős, betegséges.

Jamie első ránézésre a lányok álma. Magas, jóképű, rendes fiatalember. Ám közelebbről már kiderül, hogy a fiúval valami nem stimmel. A születésekor nem jutott elég oxigénhez az agya, és a gyermek szellemileg visszamaradt. Jamie sosem lesz érettebb egy gyermeknél. Özvegy anyja, Marge óvja a fiút, és jelentenek egymásnak mindent. Jamie a szomszédba szokott úszni. Mivel a szomszéd kamaszlány, Kerry most lett 18, nagy a buli, megkéri az anyja, ma ne menjen. Jamie mégis átmegy, és hiába kelti Kerryt, a lány alszik tovább. Marge a_szemem_mindig_rajtad_tartom.jpgmásnap döbben rá, Kerry meghalt, és a fia ott volt. Kerry nem aludt, halott volt. Retteg, hogy a fiát vádolnák, Jamie nem mondhat senkinek semmit, így az anyja előtt sem derül ki, hogy Jamie látta a gyilkost. Kerry nővére, Aline jön haza, és igyekszik rájönni, ki bántotta a húgát. Amikor egy ártatlant vádolnak meg, Marge lelkiismerete egyre kínzóbbá válik.

Mit várunk egy Mary Higgins Clark regénytől? Újabban valamilyen bulvár sztorit. Legyen benne krimi is, de soha nem azé az igazi hangsúly. A gazdagok és szépek világát ragadja meg, ami tele van ármányokkal. Gyilkolnak is, de fontos, hogy többek között.

A szemem mindig rajtad tartom ehhez képest más. Ugyan a szereplők itt is jómódúak, messze nem az a réteg, amely a szerzőnő utóbbi pár könyvében szerepelt. A felső középosztály világába megyünk, egy jó környékre. Ahol nem szokott ilyesmi történni.

A történet igazából nem lett nagy szám. Nem is igazán illik rá a krimi, mint jelző, de jobbat nem tudok. Mert a nyomozás minimális, annál is kevesebb. Ott a holttest, kizárják a balesetet, és a barát lesz a gyanúsított, akivel az utóbbi időben viharos volt Kerry kapcsolata. Megelégednek ezzel a válasszal, nem törekednek mást találni. Azt várják, a nyomásra majd megtörik a fiú, és mindent bevall.

Más szereplő szemszögéből sem lesz kiemeltebb a nyomozás. Marge eleve azt hiszi, hogy ismeri az igazságot, ő csak magában szenved. Igaz, ez az ő esetében tökéletesen érthető is. Az egyetlen gyermekét félti, aki túlzottan gyermeki még ahhoz is, hogy felfogja mi történt.

Aline vonala, amiben van krimi is, de itt meg a szerelmi témával osztozik a zsáner. Aline ugyanis elkezd összejönni az ügyben nyomozó rendőrrel (Mike). Higgins Clark a szokott módon, utalásokkal ír szerelmi szálat, nincs benne szenvedély, vagy romantika. Volt egy olyan érzésem is, ez azért kell, hogy a románc is ki legyen pipálva.

Ami szomorúbb, hogy a bűnügy megoldása nagyon a semmiből jön. Mondjuk, amikor a krimi helyett azon volt a hangsúly, ki mennyire szenved, hogyan kezd jobban lenni, vagy nem, ennyi várható csak. Egy jelentéktelen mellékszereplő, akit most előtérbe tolnak. Egy olyan indokkal, amire annyira minimális utalás volt korábban, hogy Hercule Poirot sem fejtette volna meg az esetet.

A stílusa, a karakterei, a szerelmi szál azonban tipikusan az írónőre jellemző. Nem annyira más, csak környezetében, ez a könyv, hogy aki eddig szerette a könyveit, most pártoljon el az írónőtől. A logikus krimit hiányolom ugyan, de ez már az én bajom marad.

Tanulságot sem kell keresni benne. Ez egy könnyed, krimi-féleség.

A borító különben tetszett, ha nem is passzol tökéletesen a cselekményhez.

 

Higgins Clark: A szemem mindig rajtad tartom - Mint krimi: 75% egyszerűbb a krimi, a csavar a semmiből jön. A karakterein volt a súly.

Szubjektíven: 60% sok tekintetben tipikus Higgins Clark, most kevésbé bulvár jellegű.

süti beállítások módosítása
Mobil